به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۲ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۰۳۸۱۳
پزشکیان: لاریجانی در مورد برجام هزینه‌ زیادی داد

وکیل دوله‌های احمدی نژاد و مجلس آینده

برجام بهترین دستاورد مجالس بعد از انقلاب است
وکیل دوله‌های احمدی نژاد و مجلس آینده
گروه سیاسی: مسعود پزشکیان وزیر بهداشت در دولت اصلاحات بود که از حوزه انتخابیه تبریزبه مجلس نهم راه یافت و در انتخابات مجلس دهم نیز رای اول تبریز رابه دست آورد. این نمانیده اصلاح طلب مجلس گفت که برجام نه تنها دستاورد دولت یازدهم است بلکه بهترین دستاورد مجالس بعد از انقلاب است.


سال 94 سال موفقیت دولت و اصلاح طلبان بود،این موفقیت سلبی بود یا ایجابی؟ یعنی اینکه عملکرد روحانی باعث این موفقیت شد یا تندروی طرف مقابل؟
قطعا بخشی از این موفقیت به عملکرد دولت در بحث ارتباطات خارجی و برجام برمی‌گردد. کاهش تنش‌های دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران دستاورد کوچکی نبود و در تاریخ ماندگار خواهد بود. قطعا برجام نه تنها برای دولت بلکه برای مجلس نیز دستاورد بزرگی است ،بعد از انقلاب ما مجالس زیادی را داشتیم اما اگر بررسی کنیم متوجه می شویم که چیز خاصی وجود ندارد که بگویند فلان مجلس آن کار مثبت را انجام داده است اما برای مجلس نهم برجام دستاوردی است که در تاریخ باقی می ماند .

انتظار جامعه و مردم ،فعالان اقتصادی و سیاسی و کسانی که موافق روند عادی سازی و عادلانه سازی ارتباطات هستند منتظر دستاوردهای این کار هستند . البته کسانی نیز در نقطه مقابل قرار دارند و بعضی مواقع نیز معاندانه و خصمانه برخورد می کنند ،اگر مقام معظم رهبری دخالت نمی‌فرمودند و از گروه مذاکره کننده با آن قدرت و صلابت دفاع نمی کردند امکان اینکه عده ای در همین مجلس نهم گروه مذاکره کننده را اجنبی و وطن فروش قلمداد کنند و بعد استیضاح کنند وجود داشت و بعید نبود که چنین کاری را انجام دهند همانگونه که در جلساتی در مجلس حرف‌های تندی علیه این‌‍ها زده می‌شد.

جامعه این نوع رفتارها و گفتارها را دید و البته یکسری کارهایی که در جامعه و اوضاع احوال فرهنگی رخ داد که در پی آن کارها عده‌ای بیگناه را بدون اینکه گناه واضحی داشته باشند محکوم کردند و یا حذف کردند نیز در دیدگاه مردم تاثیر گذار بود و مجموعه این رفتارها باعث شد که مردم و جامعه خودشان را از این گروه دور کنند و در مقابل به کسانی که با این دیدگاه و نظریه مسله داشتند رای دادند و از دولت نیذ حمایت کنند.

آیا می توانیم پایان مجلس نهم را پایان تندروی های پارلمان دانست؟
این امر غیر ممکن است و بعید نیست که در مجلس دهم نیز شاهد تندروی باشیم. منطق این است که در مجلس دهم سیاستی را در پیش بگیریم که کسانی که منطقی و براساس مستندات علمی حرف می زنند بتوانند بروز و ظهور پیدا کنند. مجلس و قوه قضاییه باید با کسانی که انگ،برچسب و تهمت می زنند برخورد منطقی و عملی داشته باشند بسیاری از این تندروی ها را جمع و جور کرد. طبیعی است کسی که تهمت می‌زند، بی‌احترامی می‌کند و علیه کسی حرف می زند و اتهاماتی را به افراد وارد می کند که آن اتهامات در هیچ دادگاهی ثابت نشده است نمیتواند نماینده خوبی برای ملت باشد.

مجلس دهم چگونه مجلسی خواهد بود؟بله قربان گوی دولت یا نه ؟
اینکه می گویند مجلس دهم بله قربان گوی دولت خواهد بود حرفی است که برخی ازاین آقایان می گویند و حرف اشتباهی است. مجلس هفتم و هشتم که احمدی نژاد ریس دولت بود چه مجلسی بود؟ احمدی نژاد قوانین را اجرا نکرد، قانون برنامه را قبول نکرد ولی از بالا تا پایین از وی حمایت کردند و آیا این بله قربان گویی نبود،الان همان افرادی که از احمدی نژاد دفاع می‌کردند و رفتارهای وی را توجیه می کردند و دربرهه ای می‌گفتند صبر کنیم دولت جان بگیرد بعد گفتند بگذاریم سیاست‌های دولت اجرایی شود و وکیل الدوله بودند دم از بله قربان گویی مجلس دهم می زنند این آقایان باید صبر کنند و ببینند چه می شود.

همان دولتی که اقایان بله قربان گویش بودند بیکاری و تورم را در کشور دامن زد و این همه مشکلات را برای کشور پدید آورد و همین آقایان الان به دولت یازدهم می گویند تورم را کاهش بده و اشتغال ایجاد کن،چرا نمی‌گویند این همه بیکاری از کجا آمده است؟،چرا باید این دولت تاوان ناتوانایی‌ها و خرابکاری‌های دولت قبلی را بدهد؟ و اگر نتواند تاوان ناتوانایی‌های دولت احمدی نژاد را بدهد یعنی بی عرضه است؟

البته در مورد بله قربان گویی مجلس دهم نیز بگوییم که هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و هیچ چیزی صفر و صد نیست،اکثریتی همیشه در مجالس ساکت می‌نشینند و تایید می کنند ولی عده ای نیز همیشه اعتراض خودشان را داشتند و معنی این حرف این نیست که همه بله قربان گو هستند.

در سال 94 شاهد برخی بی اخلاقی‌ها بودیم از توهین به مردم تهران تا سخنان آقای قاضی پور ،دلیل این همه بی اخلاقی و توهین به مردم را چه می‌بینید؟
وقتی منطقی و براساس مستندات علمی حرف زدن بین ما رسم نباشد چنین حرف‌های عوام فریبانه و یا همینطوری حرف زدن قاعده می شود. قرآن می فرماید:" حتی کسانی که غیر خدا را عبادت می کنند را مورد توهین و ناسزا قرار ندهید."وقتی قرآن با صراحت دستور می‌دهد که اینکار را انجام ندهیم چرا ما باید به هم نوع و هم کیش خودمان با بی حرمتی حرف بزنیم ،کدام پیامبر و امامی اینگونه با مردم حرف می زد هیچ پیامبر و امامی هیچوقت حتی با دشمنانشان با زبان خشونت و دعوا و بی احترامی حرف نزدنند . خدواند حتی زمانی که قرار بود موسی را نزد فرعون که طغیان کره بود بفرستد به موسی می‌گوید نزد فرعون برو اما با زبان ملایم با او صحبت کن.

بدترین خاطره شما از مجلس نهم چیست؟
یکشنبه سیاه یکی از تلخ ترین روزهای مجلس بود.اینکه رییس دولتی (احمدی نژاد) در مقابل رییس قوه‌ای(علی لاریجانی) حرف‌هایی را بزند که ارتباطی به موضوع جلسه ندارد بی اخلاقی روشن بود. اینکه فرد را به این متهم کنیم که برادر تو فلان جا فلان کار را کرده است به آقای لاریجانی چه ارتباطی داشت،گیرم که پدرتو بود فاضل از فضل پدرتورا چه حاصل. امام صادق برادری به نام جعفر کذاب داشت و آن برادر کذاب بود به امام صادق چه ارتباطی داشت،اینکه ریس دولتی به مجلس بیاید و چنین برنامه ای را در مجلس علیه ریس قوه ای پیاده کند اصل بی اخلاقی بود و این جز همان اشکال‌هایی که در جامعه ما وجود دارد. نمی‌شود آدم‌‎ها هر حرف و تهمتی را به هرشکلی که دلشان می‌خواهد در مجلس، در دولت یا هرجای دیگری بزنند بعد با آنها برخورد نشود همان طور که تا الان با تهمت زنندگان برخورد نشده است.

چهره سال 94 چه کسی بود؟
ظریف. زیرا وی در برجام و سیاست خارجی خوب درخشید.

ریاست در مجلس دهم به اقای عارف می رسد یا لاریجانی؟
پیش بینی سختی است ولی باید توجه داشته باشیم که آقای لاریجانی در مورد برجام هزینه زیادی به نفع دولت داد. اگر او نبود شاید برجام به نتیجه نمی رسید. در ماجرای تصویب برجام مدیریت وی خیلی خوب بود اما باید ببینیم در روز انتخاب رئیس جو و بافت مجلس چگونه خواهد بود.
مرجع : عصر ایران