به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۱۰۳۸۴۶

روشی نوین برای بررسی سلول‌های زنده

گروه علمی: یک تیم از محققان آمریکایی از یک تکنیک تصویربرداری جدید برای مشاهده سلول‌ها و بافت‌ها به صورت سه‌ بعدی در زیر پوست استفاده کردند.
روشی نوین برای بررسی سلول‌های زنده
این روش در آینده به پزشکان اجازه ارزیابی چگونگی پاسخ سلول‌های سرطانی به درمان را می‌دهد. این روش که موتزارت نام گرفته و توسط محققان در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا توسعه یافته، نشان دهنده جزئیات پیچیده زمان واقعی در سه بعد لنفاوی و رگ‌های خونی در یک حیوان زنده است. به گفته محققان این پژوهش، این روش بسیار جدید بوده و تاکنون هیچ کس به طور مستقیم موفق به بررسی سلولها و بافتهای موجودات زنده نشده است.

محققان این دانشگاه اظهار کردند که این پژوهش جدید در آینده می‌تواند به دانشمندان اجازه تشخیص تومورها در پوست، روده بزرگ و مری یا حتی دیدن عروق خونی غیرطبیعی که در مراحل اولیه دژنراسیون ماکولا ظاهر می‌شوند را بدهد. دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد چشم، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد چشم تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسؤول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیقی مثل خواندن و رانندگی لازم است.

یک تکنیک برای بررسی بافتهایی که چند میلیمتر در زیر پوست قرار دارند وجود دارد که یک چشم انداز از سلولها، بافتها و عروق را ارائه می‌دهد اما متاسفانه این روش که توموگرافی (پرتو نگاری مقطعی) انسجام نوری (OCT) نام دارد، برای دیدن سلول‌های خاص یا مولکول‌هایی که توسط این سلول‌ها تولید می‌شوند به اندازه کافی دقیق و خاص نیست.

این تکنیک جدید که در یک موش زنده آزمایش شده، از ذرات بسیار کوچک به نام نانومیله‌های طلا و الگوریتم‌های حساس برای تشخیص ساختارهای خاص در تصاویر سه بعدی از بافت موجودات زنده استفاده می‌کند. این روش به پزشکان اجازه نظارت بر نحوه پاسخ تومورهای نامرئی به درمان در زیر پوست را داده و همچنین به درک چگونگی جدا شدن سلولها از تومور و حرکتشان در سراسر بدن کمک می‌کند.
مرجع : ایسنا