به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۷ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۱۰۳۹۵۵

عامل اصلي قتل گردشگران ایرانی چيست؟

گروه حوادث: «مرگ 24 نفر در 24 ساعت.» این آخرین گزارش اوژانس کشور در پایان موج اول سفرهای نوروزی است.
عامل اصلي قتل گردشگران ایرانی چيست؟
  169 نفر تا سوم فرودین ماه جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده اند. طبق گزارش پلیس، به طور متوسط هر ساعت یک نفر در سوانح رانندگی، جان باخته است. با آنکه پلیس آخرین آمار تصادفات جاده ای را اعلام نکرده، اما چهارشنبه 4 فروردین ماه خبر داده که تعداد جان باختگان سوانح رانندگی نسبت به مدت زمان مشابه، حدود 7 درصد کاهش داشته است.
 
با این حال آمارها گویای آن است که پرتلفات ترین تصادف ها معمولا در استان هایی رخ می دهد که اتفاقا نوروز هر سال گردشگران زیادی را می پذیرند و یا در مسیر گذر بیشترین مسافران هستند. طبق اظهارات سردار تقی مهری رییس پلیس راهور ناجا استان های فارس، گلستان و مرکزی، تا کنون رکورددار بیشترین تصادفات جاده ای بوده اند.
 
ماجرا از این قرار است که علت تصادفات چندان ربطی به ماشین خوب و بد ندارد، اگرچه پلیس همیشه در استفاده از ماشین های چینی در جاده های کشور هشدار داده، اما وقتی بنز پلیس واژگون می شود و آتش می گیرد و یک مامور پلیس در آن حادثه جان می دهد، علت را باید جای دیگری واکاوی کرد و برای حل آن چاره اندیشید.
 
آنطور که رییس پلیس راهور ناجا گفته؛ عامل 80 درصد تصادفات جاده ای در نوروز امسال بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده، اما به نظر می رسد بارش های جوی در روزهای نخست تعطیلات، علت اصلی تصادفات را به "جاده های لغزنده" شیفت داده است، آنچنان که جانشین فرمانده ناجا روز سوم فرودین گفت: لغزندگی جاده‌ها و سُرخوردگی، عامل ۲۲ درصد تصادفات نوروزی بوده است.
 
شاید پلیس بر این ادعا باشد که اوضاع تصادفات جاده ای در نوروز امسال به نسبت گذشته بهتر شده، اما وقوع سوانح سنگینی که در دَم جان ده ها مسافر را آن هم در شیرین ترین تعطیلات سال گرفته، اوضاع را باید جور دیگری تصور کرد.
 
حالا که موج دوم سفرهای نوروزی، هراه با سامانه بارشی جدیدی در راه است، می طلبد جلوی قاتل گردشگران ایرانی گرفته و اقداماتی فراتر از سختگیری در اجرای قانون جریمه های رانندگی و تشدید در برخورد با نبستن کمربند ایمنی سرنشینان خودورها، انجام شود.
 
اما مساله اصلی آن است؛ قاتل زنجیره ای جاده های ایران را چگونه می توان مهار کرد؟ راه اندازی کمپین هایی چون «نه به تصادفات جاده ای» که اکنون در مرحله یارکشی است، چگونه می تواند فرشته نجات در جاده های ایران و عامل تغییر فرهنگ رانندگی ایرانی ها باشد؟
 
چرا با وجودی که هر سال پیش بینی می شود تردد جاده ای در نوروز، افزایش خواهد داشت، اقدام عاجلی جز بالابردن مبلغ جریمه، نمی شود؟ چرا وقتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان مسئول ستاد هماهنگی خدمات سفر که اتفاقا پلیس هم عضوی از آن است، شعار تمرکز بر ایرانگردی را تبلیغ می کند، همسو با دیگر اعضای این ستاد، برنامه ریزی دقیق تری برای فرهنگ سازی رانندگان خودورهای شخصی که همان مسافران نوروزی باشند، تبیین نمی کند؟