به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۸ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۰۴۰۲۸
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر: شهرداری اقدامات بی‌نتیجه می‌کند

تهران شهری رو به احتضار

گروه جامعه: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: شرایط تهران از مرحله آسیب اجتماعی گذشته و به مرحله هشدار، اخطار و بحران اجتماعی رسیده است.
تهران شهری رو به احتضار
محمد حقانی در خصوص عملکرد شهرداری تهران در جمع آوری معتادان منطقه هرندی با تاکید بر اینکه موضوع کارتن‌خوابان در شهر تهران موضوعی ساختاری و زیربنایی است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: در قانون بحث متکدیان کارتن خوابان و معتادان با شهرداری نیست و شهرداری دراین زمینه وظیفه قانونی ندارد و توجه به این امور از وظایف سازمان بهزیستی است.

وی برخورد مقطعی و سلیقه‌ای با موضوع کارتن خوابان و معتادان را اشتباهی دانست که نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود و ادامه داد: اینکه معتادان و کارتن خوابان را در شرایط رفاهی اسکان دهیم و بعد از مدتی آن‌ها را دوباره در سطح شهر‌‌ رها کنیم اشتباه است و تنها نتیجه این نوع عملکرد افزایش این جمعیت در شهرتهران است به این شیوه که از تمام شهر‌ها افرادی با این شرایط به تهران می‌آیند تا از امکاناتی که در تهران در اختیارشان گذاشته می‌شود استفاده کنند.

حقانی با بیان اینکه شرایط تهران از مرحله آسیب اجتماعی گذشته وبه مرحله هشدار، اخطار و بحران اجتماعی رسیده است، اظهار کرد: اسکان و لباس دادن و اطعام صرف این افراد نتیجه‌ای ندارد بلکه آنان باید توانمند شده و برایشان ایجاد اشتغال شود و در مرحله بعد نیز نیازمند مسکن و سرپناه هستند.

مردم از تاسیس مجتمع‌های بهاران گلایه دارند
این عضو شورای شهربا اشاره به اینکه جای دادن این افراد در دل محلات پیش از رفع مشکل و توانمند سازی رهاسازی آنان باعث دلخوری و نگرانی و گله‌مندی مردم شده است، بیان کرد: این افراد باید در محل‌هایی خارج از شهر‌ها اسکان داده شوند زیرا باید ایزوله شده و بعد از رفع مشکلاتشان به دنبال بازپروری و اشتغال آنان باشیم.

وی عنوان کرد: درحال حاضر مردم محلات از تاسیس مجتمع‌های بهاران دردل محلات ناراضی هستند و شکایات بسیاری دراین زمینه به دست ما رسیده است زیرا معتادان با بافت محلات جفت و جور نیستند و به گفته مردم این افراد صبح‌ها در دل محلات‌‌ رها شده و به اقدامات نامطلوب خود ادامه می‌دهند و شب‌ها در مجتمع‌های بهاران اسکان داده می‌شوند درحالی است که این افراد باید بنا به شرایطشان تقسیم بندی شوند؛ بیماران به بیمارستان برده شده و آن‌ها که مشکلی نداشته و از شهرستان‌ها آمده‌اند به شهرهای خود عودت داده شوند و آن‌ها که نیازمند بازپروری هستند نیزتوسط بهزیستی که نیروی متخصص لازم رادارد مورد بازپروری قرار بگیرند.

حقانی با تاکید براینکه نباید این افراد سریع وارد جامعه شوند و تازمانی که توانایی برگشت به جامعه را داشته باشند لازم است تحت تدابیر شدید کنترلی باشند، خاطرنشان کرد: دولت باید تکلیف خود را با شهرداری تهران مشخص کند زیرا از برنامه سوم به بعد قرار شده دولت وظایفی را برعهده شهرداری و شورای شهر تهران بگذارد که مورد تاکید رئیس جمهوری فعلی نیز هست وشورای شهر به عنوان یک پارلمان محلی وظایفی را برعهده گرفته و شهرداری تهران بتواند با توجه به شرایط خاص اقلیمی، اجتماعی و سیاسی شهر تهران مسائل را حل و فصل کند.

منابع زیستی تهران تمام شده است
وی با اذعان براینکه بیش از ۳۰ درصد درآمد ملی کشور و ۴۰ درصد از تجارت کشور در شهر تهران بوده بیشترین دانشگاه‌ها و کارخانجات در شهر تهران قراردارند، تاکید کرد: افراد کارتن خواب و حاشیه نشین و معتاد هم شهروندان ما هستند و حق دارند از منابع شهر و کشور استفاده کنند. ما تمام جاذبه‌ها را در تهران متمرکز کردیم که نتیجه این اقدام وفور جمعیت در تهران است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه قرار بود سال ۱۴۰۴ جمعیت تهران به ۱۰ میلیون نفر برسد در حالیکه امروز جمعیت در تهران در طول روز بیش از این مقدار است، تصریح کرد: منابع زیستی طبیعی تهران تمام شده است ستون فقرات تهران طاقت ندارد تهران شهری رو به احتضار و موت شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید وظیفه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را به شهرداری تهران بدهد، یادآور شد: در گذشته سازمان بهزیستی با ۱۸۰۰ نیروی متخصص خود به عنوان سازمان امور تربیتی، زیرنظر شهرداری فعالیت می‌کرد و بعد‌ها از شهرداری جدا شد. حقانی افزود: اگر به دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم که مجموعه شهر و حریم آن را در برمی گیرد باید این سازمان را به شهرداری بازگردانیم. زیرا مدیریت شهری تهران نمی‌تواند در برابر ناهنجاری‌های شهر تهران که به حد بحران رسیده است بی‌تفاوت باشد و ناچار است دراین زمینه دست به اقداماتی بزند.

این عضو شورای شهر از دولت خواست وظایفی را که در برنامه‌های مختلف و قوانین مقرر شده به شهرداری واگذار کند، تا شورای شهر و شهرداری اولویت‌ها را در بودجه سالانه منظور کرده و براساس آن عمل کنند.  وی با تصریح براینکه با وجود انواع آسیب‌ها و ناهنجاری در شهر نیازی به پل طبیعت و پل صدر نداریم، خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر نمی‌تواند نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت بوده و ادعای موفق بودن داشته باشند.

شورای چهارم موفق نبوده است
حقانی گفت: با وجود این تعداد بالای معتادان در شهر ما هیچوقت موفق نبوده‌ایم. کار ما برای مردم است و اگر قرار باشد این تعداد از مردم در فقر و تنگدستی و ناهنجاری‌های اجتماعی به سر برند چه افتخاری می‌توانیم به خود داشته باشیم. رئیس کمیته محیط زیست با اشاره به اینکه شهرداری مستمرا باغات شهر را می‌فروشد و کارهایی بی‌نتیجه می‌کند، اظهار کرد: مگر شهرداری نگفت که تعدادی از معتادان را جمع آوری کرده است اما هنوز هم تعداد بالایی از معتادان در محلات مختلف شهروجود دارند و دیوارهای سیاه شده نشان از حضور معتادان دارد کارتن خواب‌ها هم که به حال خود‌‌ رها شده‌اند ودولت و شهرداری باید فکری به حال این جمعیت کنند وگرنه چیزی برای آینده نداریم.

وی با تاکید براینکه محیط زیستمان تخریب شده، باغات تهران از بین رفته و فضاهای بازمان به فروش رسیده و عرصه‌های داخل شهری که تنفس‌گاه مردم هستند را بارگذاری کرده و فروخته‌ایم و ضرورت‌ها و اولویت‌ها را در پروژه‌ها در نظر نگرفته‌ایم، گفت: من شورای چهارم را شورای موفقی نمی‌دانم زیرا در این شورا به پروژه‌هایی بها داده شد که اولویت نداشتند به طرح هاو لوایحی رسیدگی کردند که از اولویت برخوردار نبودند و بودجه به جاهایی تخصیص داده شده که اهمیت نداشته است و افرادی همچون من هم دراقلیت هستند. آنچنانکه ناچار شدم درخصوص بودجه به فرمانداری شکایت کنم و از شورا در این خصوص شاکی هستم.

حقانی با بیان اینکه ما وکیل مردم هستیم نه وکیل الدوله و وکیل البلدیه، خاطرنشان کرد: هرتهرانی در سال ۶ میلیون تومان به صورت مستفیم و غیر مستقیم شارژ پرداخت می‌کند، یعنی یک خانواده ۵نفره در سال ۳۰ میلیون تومان شارژپرداخت می‌کند و در قبال آن انتظار دارد شهری با کیفیت و زیبا داشته باشد. وی در پایان تاکید کرد: مردم باید در شهری زندگی کنند که احساس امنیت و آرامش داشته و احساس کنند که کیفیت زندگیشان هرروز رو به افرایش است که متاسفانه این طور نیست.
مرجع : ایلنا