به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۹ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۰۴۰۹۴
عبور مسافران ریلی از مرز یک میلیون نفر

کمیابی بلیت بازگشت به تهران

گروه جامعه: با نزدیک شدن به روزهای پایانی تعطیلات نوروزی بسیاری از مسافران خود را آماده بازگشت به محل زندگی خود می‌کنند و از این رو صف خرید بلیت بازگشت به شهرهای بزرگی مانند تهران در این روزها طولانی‌تر از هر زمان دیگری است.
کمیابی بلیت بازگشت به تهران
ظرفیت جابجایی حدود دو میلیون مسافر ریلی در ایام نوروز که از سوی راه آهن در نظر گرفته شده هرچند در قیاس با تعداد بالای سفرهای ایام نوروز چندان چشم گیر نیست اما برای بخشی از مسیرها کارایی بسیاری دارد. این ظرفیت دو میلیون نفری اگر در روزهای نخست تعطیلات پیگیر حرکت از شهرهای بزرگی مانند تهران به دیگر نقاط کشور بودند حالا و با توجه به نزدیک شدن به آخرین روزهای تعطیلات، مسیری عکس گرفته و به دنبال بازگشت هستند، موضوعی که بلیت بازگشت به تهران را نایاب یا لااقل کمیاب می‌کند.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته از سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت ظرفیت بسیاری از قطارهایی که در روزهای 11 تا 13 فروردین به از نقاط مختلف کشور به سمت تهران حرکت می‌کنند یا پر شده و یا با تعدادی بسیار محدود به فروش می‌رسد و این اصل برای مسیرهایی که قطار محوریت بیشتری در قیاس با دیگر وسایل حمل و نقل دارد بیش از دیگر شهرها صدق می‌کند.

با احتساب موج سنگین بازگشت‌ها به شهرهای بزرگ پیش‌بینی می‌شود بخش قابل توجهی از ظرفیت مسافرگیری خطوط ریلی کشور در ایام نوروز مورد استفاده قرار گرفته و امکانات تدارک دیده شده برای آنها کاربردی حداکثری داشته باشند، مسئله‌ای که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز قابل تایید است.

طبق اعلام این وزارت خانه از روز ۲۵ اسفندماه ۹۴ تا هشتم فروردین سال 95، یک میلیون و ۶۰ هزار مسافر در کشور با قطار جابه‌جا شده‌اند. همچنین به طور متوسط روزانه ۲۱۰ رام قطار در شبکه ریلی کشور در طرح نوروزی برای جابه‌جایی مسافران سیر و حرکت داشته‌اند که با این حساب تا دیروز حدود ۲۷۳۰ رام قطار در شبکه ریلی کشور تردد داشته است.

با وجود آنکه این رقم به نسبت سال گذشته رشد چندانی را نشان نمی‌دهد و تقریبا با آنچه در نوروز94 رقم خورد برابری می‌کند اما با توجه به کنار رفتن برخی واگن‌های مسن و آمادگی ناوگان برای جذب واگن‌های جدید این امید وجود دارد که راه آهن اوضاع بهتری در ماه‌های آینده تجربه کند.
مرجع : ایسنا