به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۱۲ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۰۴۱۷۶

آغاز فعالیت دولت وحدت ملی لیبی در پایتخت

گروه بین الملل: همزمان با ورود نخست‌وزیر و دیگر اعضای دولت وحدت ملی لیبی به طرابلس از راه دریا، منابع محلی از خروج شبه نظامیان "فجر لیبی" از میدان "شهداء" در مرکز طرابلس خبر دادند. این عقب نشینی پس از وقوع درگیری‌ها با طرف دیگری که ماهیتش مشخص نشده صورت گرفت.
آغاز فعالیت دولت وحدت ملی لیبی در پایتخت
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، فایز السراج، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی و دیگر اعضای کابینه وی عصر چهارشنبه از طریق دریا وارد طرابلس شدند. شبکه العربیه اعلام کرد که اعضای دولت وحدت ملی پس از ورود به پایگاه دریایی "ابوسته" رفتند و در طرابلس تدابیر امنیتی کامل برای ورود فایز سراج فراهم شد. همزمان منابع محلی از درگیری ‌ها و تیراندازی‌هایی در نقاط مختلف طرابلس خبر دادند.

علاوه بر این شبکه اسکای نیوز اعلام کرد شبه نظامیان گروه فجر لیبی از مرکز طرابلس عقب نشینی کردند. این شبکه گزارش داد همزمان با اعلام دولت فایز السراج برای آغاز مستقیم فعالیتش از طرابلس این شهر شاهد تیراندازی و درگیری شدید در نواحی مختلف بود اما این درگیری ها غیر مستقیم و به دور از پایگاه ابوسته بود که فایز السراج در بدو وردش به لیبی به آنجا رفته بود.

در طرابلس نیز گروه‌های مختلفی از نیروهای مسلح که برخی از آن‌ها از حامیان دولت سراج هستند حضور دارند. دولت طرابلس که از بیش از یک سال و نیم گذشته به کمک شبه نظامیان فجر لیبی در طرابلس حکومت کرده‌ بارها تلاش کرد تا مانع از ورود دولت سراج به پایتخت شود. در همین حال نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای لیبی این اقدام نخست‌وزیر برگزیده را شجاعانه خواند و ستود.

مارتین کوبلر آلمانی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی در صفحه توییتر خود "اقدام شجاعانه" فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی و هیأت همراه در سفر به طرابلس، پایتخت این کشور را تبریک گفت. وی در پیام توییتری خود تاکید کرد که ورود نخست‌وزیر دولت وحدت ملی و هیات همراه او در طرابلس در ۳۰ مارس (۱۱ فروردین) نشانه شجاعت خارق‌العاده شخص نخست‌وزیر است. نماینده سازمان ملل برای لیبی اقدام نخست‌وزیر را "گامی مهم در جهت صلح، امنیت و رفاه" توصیف کرده است.

نماینده ویژه سازمان ملل خواهان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به صورت صلح​آمیز به السراج شد. دولت وحدت ملی پس از ماه‌ها مذاکره گرو‌ه‌های متخاصم در لیبی تاسیس شد. در دسامبر ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۰ نماینده از تمامی مناطق این کشور جنگ​زده در مذاکراتی که در شهر صخیرات در مراکش انجام گرفت تاسیس این دولت را تائید کردند.

ورود نخست‌وزیر به پایتخت کشوری که در آتش جنگ می سوزد، بسیار دشوار بود. دولت موازی مستقر در لیبی تلاش کرد که مانع ورود او شود و حتی فرودگاه را نیز بست. اما فائز السراج با هیات همراه خود با کشتی عازم لیبی شد. لیبی چهار سال پس از مرگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ هنوز هم روی آرامش را به خود ندیده و روز به روز بیشتر در باتلاق جنگ داخلی فرو می​رود. تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر قربانی این جنگ شده‌اند. عدم وجود یک دولت مقتدر و باثبات در لیبی عملا این کشور را به محل حضور نیروهای وابسته به داعش تبدیل کرده است. گروه​های وابسته به داعش در لیبی موفق شدند عملیات تروریستی سال پیش در پایتخت تونس و سوسه در این کشور را انجام دهند.
مرجع : ایسنا