به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۱۰۴۵۳۵
با پای پیاده تردد کنید و ببینید که انقلاب57 کجاست

نامه یک خس و خاشاکي به هاشمی!

نامه یک خس و خاشاکي به هاشمی!
گروه سياسي: نادر فتوره‌چی نویسنده، روزنامه نگار و مترجم در نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به وضعیت فاصله طبقاتی در کشور اعتراض کرد. به گزارش فرارو، متن این نامه به این شرح است:

جناب آقای هاشمی رفسنجانی
با سلام، بنده می‌دانم که سابقه 60 ساله حضرتعالی در عرصه سیاست و حضور در بالاترین سطوح یک نظام حکومتی، فرماندهی یک جنگ 8 ساله، دو دوره ریاست جمهوری و سپری کردن یک زندگی پُر از ماجرا، و از همه مهم‌تر، حضور موثر در یک انقلاب سیاسی-اجتماعی ِ ماندگار در تاریخ بشریت، فاصله جنابعالی با امثال بنده را که حتی سال‌های عمرم به اندازه دوران مدیریت جنابعالی نیست، به فاصله «نهنگ و فنجان» شبیه می‌کند. همچنین بنده می‌دانم که با توجه به جایگاه شما، از این دست نامه‌ها، عریضه‌ها و توصیه‌ها، درخواست‌ها و اعلام اختراعات و پیشنهادات و ...، روزانه ده‌ها مورد به حضورتان ارسال می‌شود که ای‌بسا هرگز به رویت و اعتنای شما نمی‌رسند.

حال اما این نامه حاوی هیچ خواسته، توصیه، عریضه، پیشنهاد یا حتی گلایه‌ای از جنابعالی نیست و تنها به طرح یک سوال که مدت‌هاست زندگی نویسنده را در مقام یک شهروند عادی ساکن تهران تحت‌الشعاع خود قرار داده، بسنده می‌کند و بیش از این مصدع اوقات نمی‌شود:

جناب آقای هاشمی!
من در شهری زندگی می‌کنم که در آن عجیب ‌و‌غریب‌ترین خودروهای لوکسِ آنچنانی متفرعنانه لابه‌لای بیچارگان و ژولیدگان می‌چرخند. مال‌ها و پاساژهای ساخته شده در «دوران تحریم» و «اقتصاد مقاومتی»، عطرهای 12 میلیون تومانی، شکلات جعبه‌ای 2 میلیون تومان، بستنی با روکش طلا، عروسک‌ و اسباب بازی 20 میلیونی و... می‌فروشند. بر سر در رستوران‌ها و مغازه‌های اعیانی-طاغوتی‌اش نوشته است:«ورود فقط برای اشخاص مهم (VIP)». استفاده از «بادیگارد خصوصی» و برگزاری «هفته مُد» به بخشی از آیین زندگی اشرافی عده‌ای «از ما بهتران»اش تبدیل شده است. مناطق اعیان‌نشین‌اش بی‌وقفه در حال گسترش‌اند و حتی کوه‌ها و رودها و گردنه‌ها نیز از چنگ‌شان در امان نمانده‌اند. «بنیاد مستضعفان»اش در فکر ساخت آسمانخراش است و در خیابانی با بَرِ 15 متر، عده‌ای با همکاری «هتل هیلتون» (همان استقلال سابق!) در حال ساخت یکی از لوکس‌ترین بناهای تجاری خاورمیانه هستند. فلان کس چند ده هزار میلیارد تومان «ثروت شخصی» دارد و بهمان کس که به فساد اقتصادی هم محکوم شده، پس از آزادی از زندان، با وقاحت هر چه تمام پا روی پا می‌ندازد و با لبخند تمسخرآمیز، رو به دوربین تلویزیون ادعا می‌کند که می‌تواند با «هوش اقتصادی»اش فلان مجموعه ورشکستۀ بدنام را به سرعت به سود دهی برساند. سینمایش به لحاظ کیفیت و محتوا حتی از فیلمفارسی‌ها هم سخیف‌تر و مبتذل‌تر است. در اتوبان‌هایش «ساعت مُچی ساخته شده با خاک کُره ماه»(دانه‌ای چند میلیارد تومان) و «مجتمع ویلایی با تزئینات ایتالیایی و زمین گلف و اسب دوانی و باند هلیکوپتر» و ... تبلیغ می‌شود.

از آنسو، عده‌ای با لباس‌های پاره و بوی تعفن، مریض و ویران، در سرمای زیر صفر و در گرمای کُشنده، گونی به دوش و ویلان و سرگردان بر سرچهارراه‌ها و کنار اتوبان‌ها و بیرون از مجتمع‌های تجاری و ...، چشم به دست راکبان و عابران و در جستجوی ته‌مانده غذا در سطل‌های زباله هستند و مراتبی از «فقر فجیع» و «فلاکت» را نشان می‌دهند که حتی توصیف‌اش در توان بنده نیست.

حتی همان «طبقه متوسط»ی که به ظاهر در مرحله فقر فجیع نیست نیز، بگذارید به شما بگویم، در «فقر پنهان» به سر می‌برند. عموما مشکلِ دندان دارند، مشکلِ اجاره خانه، مشکلِ خرج تحصیل، مشکل ازدواج فرزندانِ پا به سن گذاشته، مشکلِ صورت و سیلی، مشکل «آجیل قسطی»، مشکلِ یک قران و دوزار، مشکل دستمزد 812 هزارتومانی که از یک جعبه شکلات در بوتیک‌های بالاشهر هم کمتر است، مشکلِ هزار و يك چیز دیگر.

جناب آقاى هاشمى، اين را بر حسب تجربه شخصى عرض می‌کنم و به شرافت و جانم سوگند مى‌خورم كه عين حقيقت است: من در شهرى زندگى مى‌كنم كه اگر سر خَم نكنى، بر روابط و رانت چشم نپوشى و در تيول این و آن قرار نگیری، به جايى يا كسى «وصل» نباشى و مجيز مُقربان را نگويى، نمى‌توانى نانى آبرومندانه که کفاف زندگی‌ات را بدهد در بیاوری.

و شما كه خود مردى دنيا ديده‌ايد، يقينا نيک مى‌دانيد كه اين چنين شرايطى چه مرتبه‌اى از احساس خرد شدن استخوان‌هاى عزت نفس را در انسان به بار می‌آورد و تا چه میزان با آزاده‌گی و آزادمنشی که آرمان‌ هر انقلابی‌ست، در تضاد و تعارض است. این مناظر در حالیست که به من می‌گویند در این شهر، 38 سال قبل، انقلابی شده است که در یکی از سرودهای حماسی‌اش چنین وعده می‌دهد: «ما در پی آسایش و معراج انسانیم».

جناب آقای هاشمی!
به عنوان یک شهروند عادی که در زمان انقلاب کودکی یکساله بوده است، از حضرتعالی که تنها يكى از القاب و عناوين‌تان «استوانه انقلاب» است، می‌پرسم: آیا واقعا در سال 57 در ایران انقلاب شده است؟ آنهم انقلابی که «حبل المتین توده‌های آرزومند» بوده است؟ انقلابی به نام «پابرهنگان و کوخ نشینان» و در پی نبرد با «کاخ نشینان» و گشوده به روی «مستضعفان» جهان؟ اصلا ای کاش به جاى این توصيفات پُر از لُکنت، خودتان یک روز، شاید بهتر باشد به طور ناشناس، در خیابان‌ها، حتی همان اطراف خودتان، هر جا که تشریف دارید، با پای پیاده تردد کنید و خود ببینید که انقلاب 57 کجاست.

قربان! انتخاب جنابعالی به عنوان مخاطب این نامه به دو دلیل بود:
یک، شما در بیست و ششم تیرماه سال 88، و در خطبه‌های نماز جمعه‌ای که من از آن پایین، آن بیرون، در آن حاشیه‌ها و آن گوشه‌ها، برای اولین و آخرین‌بار در آن شرکت کردم، جملاتی بر زبان راندید که به واسطه آنهاست که اکنون می‌توان این نامه را برای‌تان نوشت. شما گفتید «من که دارم حرف شما را می زنم»، حال آنکه بسیاری دیگر از مقامات اساسا امثال بنده را «مُشتی گوساله و بزغاله» می‌بینند.

دو، جنابعالی بر این باورید که در پایان مسیر پر فراز و نشیب زندگی‌تان ایستاده‌اید؛ در آستانه‌ها، در واپسین‌ها و به قول خودتان «آخرین بار»ها، و بر حسب اعتقادات‌تان می‌دانید که در كنار پيشگاه آن داورى كه به وجودش ایمان قلبی داريد، تاريخ نيز سرانجام روزى نام شما را برای داوری فراخواهد خواند. و آنطور که از گفته‌ها و دست‌نوشته‌های اخیرحضرتعالی بر می‌آید، به نظر می‌رسد که کیفیت این داوری، ورای تمامی تعلقات و خط کشی‌های عرصه قدرت و سیاست، برای‌تان مهم است.

در اینجا لازم است برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده سیاسی از این نامه، بر فاصله عمیق میان خود با جناح مخالف شما که با سودای بازگشت به قدرت، حالا ناگهان یاد «مستضعفان» افتاده است، تاکید ‌کنم. همچنین بدیهی‌ست که اینجانب در مقام یک شهروند عادی، به هیچ وجه انتظار پاسخ از جنابعالی در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نداشته و نخواهم داشت. اجازه دهید در پایان و بر حسب و حال و هوای این روزها، یک «شوخی» هم با حضرتعالی بکنم: ببنید کارتان به کجا کشیده که حالا دیگر، به قول آن آقا، یک «خس و خاشاک» هم برای‌تان نامه سرگشاده می‌نویسد.
با رعایت احترامات
نادر فتوره چی
16 فروردین 1395

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۴:۲۲
عالي نوشته است. درود بر شرفش (334477)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۱:۱۱
1-خس و خاشاک دروغی بود که رسانه ها نسبت دادند. فیلم آن سخنرانی را ببینید.
در واقع وقتی برای دروغ تقلب سندی نداشتند(جز نظریه دامادلرستان و فرزندآذربایجان!) این دروغها را درست کردند.
2-این دولت که بارها مورد تایید "استوانه نظام" قرار گرفته گفت نقدینگی را به سمت تولید میبرم. نقدینی از 400 شده 1000 (هزار میلیارد) اما به گفته وزیر صنعت حتی یک ریال هم به صنعت داده نشد!
3- حسن روحانی (سال 93):ماازرکودعبورکردیم !
ظاهرا شمای نویسنده آفتاب تابان برجام را نمی بینید !!! (334556)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۴۷
اون هم گفت چشم!!!!
تمام فلاکت مردم بر سر دعوای بچه گانه و لجبازی عقیده ای بویژه اینکه کی به درد بخورتر و درستکارتر و با ایمان تر و کمی تا قسمتی زرگری دو نفر 37 ساله مردم با خاک یکسان شدن !
چه فکر می کنی در مورد این دو نفر؟؟!! کوچکترین حرکت مورچه ها هم با خبر هستن! (334574)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۴:۳۸
متاسفانه اين واقعيت ها كاملاً به چشم مي خورد و اصلاً زيبنده يك كشور
بظاهر اسلامي و متمدن نيست ؛ ولي چه كساني باعث ايجاد اين حالت شده اند؟؟
قطعاً بيشتر مسئولين از ابتداي انقلاب تا حال در اين قضيه به صورت مستقيم
و غير مستقيم مقصرند ؛ بخصوص كساني كه با سختگيري ها و محدوديت ها و سانسورها ، جلوي آزادي بيان و اعتراض مردم را گرفته و..... (334481)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۴:۴۲
انچه نوشتید درد دل میلیونها انسانی است که روزی اسمشان امت در صحنه روزی دلاورمردان عرصه پیکاروروزیدیگر فتنه گروخس وخاشاک ویابزوبزغاله وامروزنفوذی واهل کوفه است اما یادشعردوران مدرسه افتادم میگفت چون نیک نظرکرد پرخویش درآن دید
گفتا زچه نالم که ازماست که برماست (334483)
زهره
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۴:۴۷
آقای فتوره چی!
اگر آقای رفسنجانی یکی از عوامل ایجاد وضعیتی که شما بیان کردید، باشد بازهم به ایشان نامه می نویسید؟ (334485)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۲۳
نه جانم نمی نوشت! (334570)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۴:۵۲
روزنامه طرفدار دولت قبل در واکنش به سوال خبرنگار خارجی در سال 1390 درباره حضور ماشینهای لوکس و فوق گران درخیابانهای تهران پاسخ داده بود این نشان میدهد سطح رفاه مردم را آقای احمدی نژاد چه قدر بالا برده و تحریم ها هیچ اثری نداشته . (334488)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۴:۵۳
با سلام خدمت آقای فتوره چی. حرف دل ما رو زدی برادر. البته تمامیه موارد فوق در تمامیه نقاط ایران جاریست. تهران نمونه ی درشت ایران است. (334489)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۵:۱۷
درود به شرفتون... حقیقت رو بیان کردید... فاصله طبقاتی و تبعیض ها بتدریج مردم را از هم دور کرده و جرم و جنایت و توسل به هر جنایتی برای کسب مال و ثروت رو افزایش میده... این مساله به یک یا دو دولت هم مربوط نیست... حاکمیت باید تحت قوای مجریه و مقننه و قضاییه و کل شاکله نظام، برای تحقق برابری اقتصادی (حداقل های یک زندگی انسانی برای همگان) و مردم سالاری و در عین حال قانون مداری تلاش کنه... (334493)
ع امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۵:۳۲
جناب عمده اینها نتیجه دورانیست که همه چیز را برای احمدی نژاد هزینه کردند حتی مقدسات را ، و او هم پا روی همه چیز گداشت. دوره اختلاس ، هاله نور ، گذاشتن بشقاب برای امام زمان و.......از ابتکاراتی است که بنام دین تیشه برریشه دین و دینداری زد.اینکه گفته اند اگر پادشاه شاخه ای از درخت را بشکند سرباز درخت را از ریشه می کند همین است!!! (334494)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۵:۴۱
حرف دل همه مردم ايران را است. (334497)
یک خس و خاشاک دیگر
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۵:۴۸
جانم، عالی بود، درود بر شما. (334498)
دارک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۵:۵۲
بابا اینکه گفتن و نوشتن نداره مگه شهر کور هاست نا خودمون. می بینیم چه خبره تو مملکت. تو شهرهای دیگه هم همینه برید ببینید تازه پولدار شده ها چه افتادن به چشنم و همچشمی و چه ماشینایی و چه ویلاهایی و چه جواهراتی به رخ همژمی. کشند و یه عده هم از بیکاری و بدبختی مهاجرت می کنن به تهران و حاشبه نشبن و (334499)
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۶:۱۱
این بی نظیرترین نامه ای بود که در کل عمرم خوندم. یک نامه تاریخی. دستمریزاد آقای فتوره چی (334501)
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۶:۱۴
جریان اصلاحطلب به زور میخواهد مردم خاشاک بنماید (334502)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۶:۲۸
..... کافیست مسئولینی(البته بعضی) که دلسوز هستند به بصورت نا محسوس به مناطق محرومتر شرفیاب شوند شاید یادی از آخرت کنند و قدری به اهمیت مسئولیت در برابر خدا و خلق تعقلی فرمایند. (334506)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۶:۳۲
کاملا موافقم
اما چرا این نامه ب ایت ا...هاشمی نوشته شده؟!
دولت و مجلس و...قدرت بیشتری دارند (334508)
بلوط زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۶:۴۳
درود برشما برادر عزیز حرف من و هزاران امثال من زدی.
پاینده و سرفراز باشی (334511)
عمورسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۷:۰۰
قلمت پرتوان وزبانت گویا اما دریغ و درد که هیچکس این حرفها را گوش تنمیکند و ما قشر ضعیف و در حال انقراض دوران جنگ و سختی و انتختبات بدرد حکومت میخوریم خدا خودش یوم الحساب حق مارا بگیره اگر چه بدرد ما که نمیخورد (334513)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۷:۰۵
من در شهرى زندگى مى‌كنم كه اگر سر خَم نكنى، بر روابط و رانت چشم نپوشى و در تيول این و آن قرار نگیری، به جايى يا كسى «وصل» نباشى و مجيز مُقربان را نگويى، نمى‌توانى نانى آبرومندانه که کفاف زندگی‌ات را بدهد در بیاوری. (334514)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۷:۱۴
هر سخن کز دل بر آید لاجرم بر دل نشیند. (334517)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۷:۲۶
بنده با محتوای نامه موافقم اما معتقدم تا زمانیکه آزادی بیان وآزادی پس از بیان نباشد عدالت واقعی بوجود نمیاد.پس آزادی و عدالت یک چیز واحد با دو روی متفاوت است و کسانی که شعار عدالت می دهند اما آزادی را قبول ندارند شعارشان مزورانه و عوام فریبانه است.وشاید مهمترین عاملی که باعث شده انقلاب از آرمانهایش فاصله بگیرد دقیقا همین عامل باشد. (334520)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۷:۳۲
این تیکه اش، این تیکه اش اشکم و در آورد:
عموما مشکلِ دندان دارند، مشکلِ اجاره خانه، مشکلِ خرج تحصیل، مشکل ازدواج فرزندانِ پا به سن گذاشته، مشکلِ صورت و سیلی، مشکل «آجیل قسطی»، مشکلِ یک قران و دوزار، مشکل دستمزد 812 هزارتومانی که از یک جعبه شکلات در بوتیک‌های بالاشهر هم کمتر است، مشکلِ هزار و يك چیز دیگر. (334521)
علا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۷:۵۳
یعنی خداوکیلی قبل انقلاب اینقدر وضع خراب بوده که حالا یعد این همه دربدری و بدبختی به اینجا رسیدیم؟؟ من که اون موقع نبودم ولی هر کسی رو که بوده که ازش میپرسم افسوس میخوره. فقط در پیدا کردن دشمن فرضی به خودکفایی زسیدم.نیستش ما خیلی خوبیم و سنبل پیشرقت و دمکراسی و رفاه مردم هستیم.دشمن نمیتونه ببینه. ... (334524)
ایران
Romania
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۸:۲۴
سال 96 همه همدیگرو میبینیم! (334531)
م ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۸:۳۵
سلام به نظر شما کشوری که روی ثروت خوابیده چرا مردمش اینقدر بدبخت باشند. ما باید ثروتمند ترین : خوشبخت ترین مردم دنیا باشیم کمتر از کشورهای عربی واروپایی ثوت های طبیعی نداریم ..... هر موقع که هر ایرانی حق واقعی خود را از این ثروت از مسو

لین خواست وگرفت ان موقع این کشور پیشرفت خواهد کرد (334535)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۸:۳۶
خیلی مردی بابا (334538)
یک رزمنده جنگ تحمیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۸:۴۹
تک تک کلمات این نامه عین حقیقت است. اگر آقای هاشمی واقعا طرفدار مردم هستند، باید به نامه این جوان شجاع جواب دهند. (334540)
ناشناس
Germany
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۸:۵۷
امیدوارم آقای هاشمی رفسنجانی این نامه را چندین بار بخوانند (334541)
غریب
Romania
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۹:۱۲
ای کاش بدستش می رسید و می خوند نه اینکه توی دفترش مچاله می گشت (334543)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۹:۴۰
مالیات حقوق یک کارمند 4/5 میلیون تومان حقوق خالص شخص دیگر 700 هزار توماحقوق یک معلم با30سال سابقه یک میلیون و هشتصد هزار تومان و...... (334545)
صدف صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۱۹:۴۷
با سلام / زمان انقلاب این اقای نویسنده دلسوز یک سالشون بود / بنده زمان انقلاب بیست ساله و دانشجو با شور و هیجان بودم.
این مسایل رو که ایشون در یک نامه خطاب به یکی از رهبران انقلاب نوشتند بنده هر روز و هر لحظه از خودم سوال می کنم ای خدا به دادمان برس چه می خواستیم چه شد / ای خدا از این همه بیراهه بی کی استرجاع کنیم.
برادر من هیچ یک از اون ارزشهای والای انسانی و اسلامی باقی نمانده که گوش شنوایی برای ان باشد/ همه ارزشها 180 درجه برگشته حیف حیف حیف
از اون همه صداقتی که داشتیم (334546)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۰:۲۴
ای برادر یا خس و خاشاکی نیستی و یا جاده خاکی رفتی! رطب خورده که منع رطب نمی کند! (334551)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۱:۱۱
آقای فتوره چی!قربون قلم وبیانت مادامیکه مسئولین در هر مقام و جایگاهی که هستند شخصا در بین مردم بصورت ناشناس حضور نداشته باشند جامعه و مردم را درک نخواهند کرد و درنتیجه پابرهنگان و کوخ نشینان روز به روز بیشتر در عذاب و بدبختی خواهند بود و درجامعه بی طبقه توحیدی (هدف اصلی انقلاب 57 )به تعداد و طبفات کاخ نشینان روز به روز افزوده خواهدشد (334557)
یک شهر وند
Germany
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۱:۴۵
البته باید این را بدانیم وبه ان ایمان داشته باشیم که سرنوشت هر کس وتغیر ان مستقیما به خود او مربوط است خلایق هر چه لایق (334560)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۴۹
بنده با نظر شما دوست عزیز مخالفم.سرنوشت هر کس متغیری از عوامل مختلف است که عامل خود نیز یکی از آنهاست.درسته عامل خود نقش برجسته ای در رقم خوردن سرنوشت هر انسانی دارد اما نقش عوامل دیگر هم خیلی مهم است.مثلا نقش حاکمیت درخوشبختی و رستگاری جامعه و به تبع آن خوشبختی اکثریت افراد،و یا بر عکس آن، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت و آنرا نادیده گرفت. (334575)
یوسف
Romania
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۱:۵۴
سلام
.......چه خبر از مهدی هاشمی؟!!!! (334561)
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۱:۵۹
جانا سخن از زبان ما می گویی (334562)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۲:۵۷
سلام بر مخاطبان بهاری بهار نیوز ببینید فقر تبعیض فساد وامثال این مشکلات هرمقدار هم که شدید باشند باید با نگاه علمی جامعه شناسانه واقتصادی به حل وفصل ان پرداخت به به وچه چه گفتن به این حرف ها مشکلی را حل نمی کند باید با راه کارهای علمی به جنگ مشکلات رفت وفریب عوام فریبان را نخورد با زبان ساده وصمیمی اما علمی باید با مردم درباره مشکلات و راه حل های ان ها گفتگو کرد وبه سمت توسعه حرکت کرد توسعه توسعه وباز هم توسه وسلام (334563)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۵۹
با فرمایش شما دوست عزیز صد در صد موافقم.لایک (334579)
حسن
Switzerland
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ ۲۳:۳۲
فقر واقعا بیدادمیکند. من یکبار خانواده ام رفته بودند دکتر و من تو ماشین نشستم تا آنها برگردند. مطب تو خیابان سلسبیل بود. من حدود یکساعت و ده دقیقه تو ماشین نشسته بودم. کمی جلوتر از ماشین کنار خیابان یکی از این سطلهای بزرگ آشغال که سر همه کوچه ها میزارند موجود بود. در طول این یکساعت و ده دقیقه 5 نفر با فاصله زمانی مختلف آمدند و توی این سطل آشغال را جستجو کردند و هر کدام مقداری زباله خشک پیدا کردندو درکیسه شان انداختند و رفتند با خودم گفتم 5 نفر رو ضربدر خیابانهای تهران کنید چند نفر در روز مشغولند (334564)
مرتضی فولادگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۲۷
درود بر نویسنده نامه که حرف دل عموم مردم ایران را زده (334571)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۳۶
من هاشمی رو به۷میلیون احمدینژاد نمیدم
شاید بعضی از گرفتاریهامون رو باعث شدن
آقا هاشمی ولی همون جمله اول که گفتم (334573)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۰:۵۲
نه با انقلاب و نه با هیچ ابزاری جلوی ثروت و ثروت اندوزی گرفته نمیشه تنها کاری که یک حکومت سالم باید انجام بده اینه که هر کس در هر طبقه ی اقتصادی ای که قرار داره احساس ارامش بکنه و ترس فردا نداشته باشه . (334576)
عاصی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۱:۴۹
باسلام.این نامه استمداد باید به حامی مستضعفان نوشته شود نه به مجسمه لیبرال سرمایه داری که خود در طی این سالها عامل وبنیانگذارچنین فاصله طبقاتی بوده است... (334583)
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۰۷:۴۸
سلام از فاصله طبقاتي شكايت دارد....علتش اين است كه انقلاب ما يك اقلاب اجتماعي بود .... نه يك انقلاب اقتصادي.....مهندس (334588)