به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۰۴۷۵۳
جان کری: تاریخی برای پایان دولت وحدت ملی تعیین نشده

دعوت از طالبان افغان برای مذاکره با دولت

گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت، عمر دولت وحدت ملی افغانستان پنج ساله است و موافقت‌نامه سیاسی که براساس آن دولت کنونی این کشور در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، تاریخی برای پایان کار این دولت تعیین نکرده است.
دعوت از طالبان افغان برای مذاکره با دولت
جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در نشست خبری مشترک با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در این مورد گفت: در این موافقت‌نامه تاریخی برای پایان کار دولت وحدت ملی افغانستان تعیین نشده است. براساس مفاد این موافقت‌نامه که با میانجی‌گری جان کری و پس از جنجالی شدن انتخابات ۲۰۱۴، میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله امضا شد، باید ظرف دو سال لویه جرگه قانون اساسی برگزار شود و مقام ریاست اجرایی به نخست وزیر اجرایی تبدیل شود.

با این حال، کری گفت که مدت کار دولت وحدت ملی ۵ سال است و در موافقت‌نامه گفته شده که در خلال دو سال تلاش خواهد شد تا لویه جرگه برگزار شود. به گفته او برگزاری لویه جرگه به معنی پایان کار دولت وحدت ملی نیست. وی با اشاره به اصلاحات انتخاباتی در افغانستان تاکید کرد که مطمئن است رهبران دولت وحدت ملی در زمان مناسب لویه جرگه را برگزار خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از طالبان افغان دعوت کرد تا در مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شرکت کنند و از راه گفت‌وگو به خشونت‌ها در این کشور نقطه پایان بگذارند. در همین حال، اشرف غنی نیز در این نشست از ادامه همکاری‌های نظامی و اقتصادی آمریکا با افغانستان قدردانی کرد و یک بار دیگر تعهد کشورش را برای اصلاحات و مبارزه با فساد تکرار کرد.

او گفت که دولتش در نشست سران ناتو در و نشست کشورهای کمک کننده در بروکسل با دستاوردهای شرکت خواهد کرد. کری در نشست کمیسیون مشترک اجرای موافقت‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا در کابل نیز شرکت و تعهد کشورش را برای ادامه حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرد.

وزیر خارجه آمریکا و میزبانانش در مورد نفوذ روزافزون گروه داعش در شرق افغانستان نیز صحبت کردند. اندکی پس از آن که وزیر خارجه امریکا با مقامات عالی رتبه افغانستان دیدار کرد، دست‌کم دو انفجار منطقه دیپلماتیک کابل را لرزاند. همچنین به دنبال وقوع این انفجارها، صدای تیراندازی در شهر کابل به گوش رسید. هنوز علت وقوع این دو انفجار مشخص نشده است.
مرجع : ایسنا