به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۲۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۰۴۸۷۵
در حاشیه نشست گروه7 صورت گرفت؛

بازدید کری از موزه یادبود صلح هیروشیما

گروه بین الملل: جان کری در سفرش به هیروشیما به همراه جمعی از وزرای خارجه گروه 7 از موزه و بنای یادبود صلح در این شهر بازدید کرد. در همین حال یک منبع دیپلمات آمریکایی اعلام کرد که کری به هیچ وجه از ژاپن به خاطر حمله هسته‌ای سال 1945 عذرخواهی نکرد.
بازدید کری از موزه یادبود صلح هیروشیما
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از دیپلمات‌های ارشد حاضر در هیات همراه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در این سفر اعلام کرد: اگر سوال شما این است که وزیر خارجه آمریکا به هیروشیما آمده است تا از قربانیان حمله هسته‌ای عذرخواهی کند، پاسخ این سوال منفی است.

این دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه افزود: وزیر خارجه نیز همانند تمام آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها درباره غم و اندوه وارده از این تراژدی بر شهرو ندان ما، ناراحت هستند اما ر این باره عذرخواهی نمی‌کند و ژاپن نیز از آمریکا درخواست عذرخواهی نکرده است.

جان کری اولین وزیر خارجه آمریکا است که از شهر هیروشیما که بیش از 100 هزار تن در حمله هسته‌ای آمریکا به این شهر در 1945 قربانی این جمله شدند دیدار می‌کند. کری به هنگام بازدید از موزه یادبود هیروشیما، به همراه دیگر وزرای گروه 7، اوریگامی‌هایی در رنگهای ملی هر کشور به گردن خود آویختند، وزیر خارجه آمریکا به رنگهای قرمز، آبی و سفید به گردن خود آویخت.

وی در دفتر یادبود نوشت: "هر کس در جهان باید از این موزه یادبود بازدید کرده و قدرت آن را احساس کند. این موزه نه تنها یادآور تعهدات ما به پایان دادن به تهدیدات ناشی از تسلیحات هسته‌ای است بلکه باعث می‌شود که ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع هر گونه جنگی به کار گیریم. این یادبود به ما یادآوری می‌کند که تلاشهای خود را برای تغییر جهان در راستای برقراری صلح و ساختن آینده ای که آرزوی هرفردی در سراسر جهان است، دو چندان کنیم. "

اگر چه احتمال می‌رود که سفر وزیر خارجه آمریکا به هیروشیما زمینه ساز سفر باراک اوباما به این شهر در حاشیه اجلاس جی 7 در ژاپن باشد اما یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد: هنوز رییس جمهوری آمریکا تصمیمی برای بازدید از این شهر نگرفته است.

پیش از آغاز مراسم، کری گفت: امیدوارم این لحظه به جهان اهمیت برقراری صلح و همکاری متحدان برای ایجاد یک جهان امن تر را نشان دهد. در نهایت ما امیدواریم که بتوانیم جهان را عاری از هر گونه سلاح هسته ای و کشتار جمعی کنیم. همچنین کری در دیدار با همتای ژاپنی خود اعلام کرد: این سفر درباره مسائل گذشته نیست بلکه درباره حال و به خصوص آینده است. این سفر درباره تقویت روابط و دوستی میان دو کشور و یادآور لزوم همکاری ما برای قراری صلح برای تمام مردم جهان است.
مرجع : ایسنا