به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۶ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۱۰۵۰۹۸
جلسه بعدی پارلمان به شنبه موکول شد

برکناری رئیس پارلمان عراق توسط معترضان

گروه بین الملل: تنش میان جریان‌های سیاسی عراق بالا گرفته است و گرچه نمایندگان عراقی ظهر امروز (پنج شنبه) بالاخره برای بررسی کابینه پیشنهادی حیدر العبادی تشکیل جلسه دادند اما در نهایت رای به برکنار رئیس پارلمان دادند و کار بررسی کابینه جدید بار دیگر ناتمام ماند.
برکناری رئیس پارلمان عراق توسط معترضان
به گزارش شبکه اسکای نیوز، جلسه امروز پارلمان عراق در حالی برگزار شد که ریاست آن را عدنان الجنابی، بر عهده داشت و نمایندگان تحصن کننده که تعداد آنها به حدنصاب رسیده بود رای به برکناری سلیم جبوری، رئیس پارلمان و اعضای هیات رئیسه دادند. نمایندگان پارلمان عراق در پایان جلسه خود که بدون حضور سلیم جبوری برگزار شد، روز شنبه را برای انعقاد جلسه بعدی تعیین کردند که قرار است در آن رئیس و اعضای جدید هیات رئیسه انتخاب شوند.

نمایندگان تحصن کننده گفتند به تحصن خود ادامه می‌دهند تا دو رئیس دیگر یعنی فواد معصوم رئیس جمهور و حیدر العبادی نیز برکنار شوند. این درحالی است که ائتلاف جریان‌های سنی پارلمان عراق که جبوری برخاسته از میان آنهاست با این امر مخالفت کرده‌اند و تاکید دارند همچنان بر حفظ جبوری به عنوان رئیس پارلمان مُصر هستند.

دفتر سلیم جبوری نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که جلسه امروز نمایندگان پارلمان و مصوبات آنها قانونی نیست و جبوری به دادگاه عالی قانون اساسی عراق به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور شکایت خواهد کرد و این دادگاه باید درباره قانونی بودن یا نبودن جلسه امروز تصمیم بگیرد.

این در حالی است که عدنان الجنابی، رئیس موقت پارلمان عراق گفت:‌قانون پارلمان را ملزم می‌کند تا رئی و معاون اول را در جلسه روز شنبه تعیین کند. الجنابی گفت: ماده 11 قانون اساسی می‌گوید پارلمان باید به کارش ادامه دهد. پارلمان مرا به عنوان رئیس موقت تعیین کرده است.

تعداد نمایندگان تحصن کننده در پارلمان عراق در جلسه امروز به 171 نماینده رسیده بود اما هنوز مشخص نیست تصمیم آنها برای برکناری سلیم جبوری جنبه قانونی و رسمی به خود می‌گیرد یا خیر. از سوی دیگر کابینه‌ای که العبادی پیشنهاد داده به گفته حامیان وی لیست نهایی است و امکان تغییر دادن آن دیگر وجود ندارد. اگر کابینه پیشنهادی نخست وزیر رای نیاورد اوضاع در عراق پیچیده‌تر خواهد شد و ممکن است کار به پس گرفتن رای اعتماد پارلمان از العبادی نیز بینجامد.

نخست وزیر عراق که تا کنون سه لیست به پارلمان ارائه کرده از وعده‌های اولیه خود فاصله گرفته و نتوانست آنگونه که پیشتر گفته بود یک کابینه تکنوکرات را به پارلمان ببرد. از 16 وزیر پیشنهادی العبادی در لیست نهایی کابینه، تنها 4 وزیر از چهره‌های به اصطلاح تکنوکرات هستند و بقیه وزرا همانند سنت همیشگی در این کشور توسط جریان‌های سیاسی به نخست وزیر تحمیل شده‌اند.

گرچه نخست وزیر پیش از ارائه کابینه خود به پارلمان با روسای فراکسیون‌ها و جریان‌های سیاسی به توافق رسیده بود اما نمایندگان عراقی در اقدامی نادر گفتند که "تسلیم خواسته‌های روسای فراکسیون‌ها و احزابی که به آنها تعلق دارند نمی‌شوند" و حاضر نیستند با حیدر العبادی همکاری کنند. تحصن کنندگان همچنین مانع حضور العبادی در پارلمان شدند و وی را متهم کردند که به خواسته‌های مردم پشت کرده است و به فشارهای جریان‌های سیاسی تن داده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری راصد عراق به نقل از خالد شوانی، سخنگوی فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق گزارش داد که درخواست‌های برخی از نمایندگان عراقی مبنی بر برکناری سران سه قوه واقع بینانه نیست و باید فواد معصوم را از نزاع‌های سیاسی دور کرد. وی در پاسخ به درخواست‌ها مبنی بر حضور فواد معصوم در جلسه پارلمان گفت که هیچ توجیه حقوقی یا سیاسی برای حضور رئیس جمهور در پارلمان وجود ندارد. سلیم جبوری نیز قبل از برگزاری جلسه پارلمان با فراکسیون اتحاد گروه‌های سنی دیدار کرد.
مرجع : ایسنا