به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۰۵۱۷۴
فیض الله عرب عرب‌سرخی:

تریبون‌ها عامدانه دولت را تخریب می‌کنند

گروه سیاسی: یک عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب به ارزیابی انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیش بینی امکانات موجود در انتخابات دور دوم پرداخت و گفت: در وضعیتی که برخی تریبون‌های رسمی، آگاهانه و عامدانه تلاش می‌کنند زمینه را برای وارد کردن هجمه به مجلس و دولت به بهانه ناتوانی در پیگیری مطالبات مردم فراهم کنند، نباید با ایجاد انتظارات نابجا و خارج از تحمل و توانایی‌های کشور در کوتاه مدت بر رویه آن‌ها دامن زد.
تریبون‌ها عامدانه دولت را تخریب می‌کنند
فیض الله عرب سرخی در تفسیر عملکرد انتخاباتی مردم ایران به‌ویژه رویکرد مردم تهران به انتخابات گذشته پرداخت و اظهار داشت: برای داشتن یک ارزیابی دقیق از چرایی رای مردم باید به سراغ یک پژوهش دقیق و علمی رفت و چند و چون آن را از خود رای‌دهندگان پرسید؛ چراکه از نظر من دلایل بسیار متنوعی باعث رای مردم شد. اما در این میان آنچه بسیار مهم است و نمی‌توان از طریقی جز پژوهش به آن دست یافت، وزن واقعی هر کدام از این دلایل است.

وظیفه منتخبان را پیگیری مطالبات مردم در جهت تغییر شرایط است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر اراده مرد م در تغییر شرایط تاکید کرد و گفت: در این میان آنچه قطعی و غیر قابل تردید است، اراده مردم در تغییر نیروی سیاسی حاکم بر دولت و مجلس در دو انتخابات ٩٢ و٩۴ است. او وظیفه منتخبان را پیگیری مطالبات مردم در جهت تغییر شرایط دانست و بیان داشت: طیفی از نیرو‌ها که موفق به جلب آرای مردم شده‌اند باید با هوشیاری کامل در پی تحقق مطالبات مردم البته در چارچوب اختیارات قانونی خود باشند و با تبیین شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی به سمت تحقق وعده‌ها و برنامه‌های خود حرکت کنند.

عده‌ای رای مردم را نه از باب حق، که برای زینت قبول دارند
این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در خصوص آن دسته از بازندگان انتخابات که مردم را به واسطه رفتار انتخاباتی‌شان به فساد متهم می‌کنند یا آن‌ها را اهل کوفه خواندند به دونکته اشاره و تصریح کرد: نکته اول اینکه این مساله تلقی و نگاه عمومی جریان اصولگرا نیست و بسیاری از اصولگران با چنین سخنانی مخالفت کردند و به رقبای پیروز خود تبریک گفتند و برای آنان ارزوی موفقیت در انجام مسئولیت جدید کردند. نکته دوم این است که این یک تلقی جدید نیست. این عده هرگز حق رای برای مردم قائل نبودند. در اظهارات گذشته آنها این نظر به روشنی بیان شده است.

او در توضیح افزود: این عده فقط مردمی را قبول دارند که به اینان رای دهند آن هم از باب زینت و نه از باب حق؛ لذا نه تعجبی دارد و نباید نگران این اباطیل بود، حتی در بهترین شرایط هم ممکن است کسانی از این دست مهملات بیان کنند.

تداوم نظر مثبت مردم نیازمند برنامه‌های ایجابی است
این فعال اصلاح طلب استفاده از اشتباه‌های رقبای سیاسی و عملکرد‌هایی که در جامعه با واکنش‌های منفی مواجه می‌شود را یکی از اهرم‌ها برای جلب رای بخصوص در شرایط تغییر دانست و اظهار داشت: همواره مساله عدم رضایت از جناح حاکم در قالب رای منفی ظاهر شده و به نفع طرف دوم عمل کرده است.

او ضمن پذیرش این ظرفیت برای طرفین حاضر در انتخابات افزود: توجه به این نکته ضروری است که با رای منفی می‌توان دولت و مجلس را در اختیار گرفت، ولی تداوم نظر مثبت مردم نیازمند برنامه‌های ایجابی است.

عرب سرخی عملکرد اصولگرایان افراطی در دولت‌های نهم و دهم و مجلس‌های هفتم و هشتم و نهم را به گونه‌ای توصیف کرد که منشاء رویگردانی مردم از آنها شد و اظهار داشت: حرکت سلبی اصلاح طلبان در این دوره نقطه ضعفی را متوجه آنان نمی‌کند، اما باید هشیار بود که این حادثه می‌تواند برای ما هم اتفاق بیفتد.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی وظیفه مجلس دهم را برداشتن موانعی که افراطیون هر روز در پیش پای دولت ایجاد می‌کردند خواند و آن را منبع حرکت‌های مثبت دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی دانست که با ایجاد فضای اطمینان در داخل و خارج راه را برای سرمایه‌گذاری‌های مولد باز کرده و زمینه‌های رشد و بهبود فضای کسب و کار، گسترش زمینه‌های اشتغال و کاهش رنج و آلام مردم را فراهم می‌کند.

پیروزی قاطع لیست امید موجب وحشت افراطیون شد
عرب سرخی نقش رییس جمهور اصلاحات و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بسیج مردم را تحلیل و اظهار کرد: آقای خاتمی به عنوان شخصیت محوری و قابل قبول برای همه نیروهای اصلاح طلب به همراه آقای هاشمی که به عنوان امین و همراه امام راحل در طول سال‌های پیش از انقلاب و پس از انقلاب توسط همه نیرو‌ها حتی مخالفانش شناخته می‌شود با حمایت بسیاری از روحانیون حوزه‌ها و چهره‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی با دغدغه حفظ و حراست از میراث ماندگار امام( ره ) دست‌اندر کار هدایت و راهبری جریانی در انتخابات شدند که نمایندگان آن با عنوان لیست «امید» در سراسر کشور معرفی شدند.

او پیروزی قاطع لیست امید را موجب وحشت افراطیون دانست و پیش بینی کرد که با تکمیل این فرایند در دوم انتخابات مقدمات آغاز کار مجلس دهم فراهم شود. عرب سرخی نقش هدایت و راهبری بزرگانی چون خاتمی و هاشمی در این انتخابات را برای کمتر کسی پنهان دانست و افزود: مجموعه نیروهایی که با صبوری و حوصله و صرف زمان قابل توجه توانستند این ائتلاف را سامان دهند در سایر امور هم تدبیر خواهند کرد و مسایل را به سرپنجه تدبیر اتخاذ تصمیم خواهند کرد.

انتظارات نابجا ایجاد نشود
او تصریح کرد: امروزه امور پیچیده کشور را صرفا می‌توان با اتکاء به فهم جمعی که از دل کار گروهی حاصل می‌شود راهبری کرد و حتی ادعای حل قطعی مسائل را نمی‌توان داشت. عرب سرخی خطاب به اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به شرایط قیمت نفت و وضعیت ویژه درآمد‌ها و هزینه‌های دولت به‌خصوص در وضعیتی که برخی تریبون‌های رسمی، آگاهانه و عامدانه تلاش می‌کنند زمینه را برای وارد کردن هجمه به مجلس و دولت به بهانه ناتوانی در پیگیری مطالبات مردم فراهم کنند، نباید با ایجاد انتظارات نابجا و خارج از تحمل و توانایی‌های کشور در کوتاه مدت بر رویه آن‌ها دامن زد.
مرجع : ایلنا