به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۱۰۵۲۲۳

سیف به تلویزیون بلومبرگ چه گفت؟

گروه اقتصادی: ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده است، در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد که سه ماه پس از اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران قادر به برداشت حدود 100 میلیارد دلار دارایی‌هایی که در خارج از کشور دارد، نبوده و به دنبال دسترسی به سیستم مالی آمریکا برای کمک به پرداخت پول مبادلاتش است.
سیف به تلویزیون بلومبرگ چه گفت؟
سیف در این مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: در حالیکه سپرده‌های ایران در خارج از کشور قرار بود آزاد شود، بانک‌های اروپایی نگران نقض شدن مقررات آمریکا هستند.وی از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا خواست دستورالعمل‌هایی صادر کند تا بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران انعطاف بیشتری نشان دهند.رئیس کل بانک مرکزی روز پنج شنبه در حاشیه نشستهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن، برای ابراز نگرانی‌های مربوطه با جک لیو، وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد.سیف به تلویزیون بلومبرگ گفت: ایران تاکنون تقریبا چیزی از این توافق که در 16 ژانویه اجرایی شد به دست نیاورده است. یکی از نیازهایی که ما داریم مربوط به تبدیل ارزها برای پرداخت پول مبادلات تجاری است و این امر نیازمند دسترسی به سیستم مالی آمریکاست.

 

بر اساس گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، توافق هسته ای که پس از حدود یک دهه تحریم‌های بین المللی حاصل شد، امیدها را نسبت به ورود موج سرمایه گذاری خارجی و شکوفایی اقتصادی برانگیخت. شرکتهای هواپیماسازی از جمله ایرباس و بوئینگ برای کمک به نوسازی ناوگان فرسوده ایران وارد مذاکره با شرکت‌هایی هواپیمایی ایران شده اند اما همچنان این نگرانی وجود دارد که تحریمهای آمریکایی که از دهه 1990 علیه تهران تصویب شدند، به قوت خود باقی مانده اند.

 

بسیاری از بانک‌های اروپایی در دوران تحریم‌ها برای همکاری با ایران جریمه شده و توافقنامه‌هایی را امضا کردند تا با ایران همکاری نداشته باشند. بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا در ژوییه سال 2014 به دلیل نقض تحریم‌ها علیه سودان، کوبا و ایران موافقت کرد 8.9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. کومرس بانک آلمان هم موافقت کرد به دلیل انجام مبادلات بانکی برای ایران و سودان از طریق سیستم مالی آمریکا، 1.45 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. سیف از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خواست توافقنامه‌های مذکور را لغو کند.

 

رییس کل بانک مرکزی ایران در این باره گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که چنین تعهداتی ادامه پیدا کنند.مقامات دولت آمریکا مکررا اعلام کرده اند مانع دسترسی ایران به دارایی‌های خارجی اش نشده اند. با این‌همه آدام زوبین، معاون امور اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا اظهار کرده که به نظر می‌رسد بانک‌های غیرآمریکایی از گستردگی تحریم‌های آمریکا در ارتباط با دارایی‌های ایرانی که پیش از این محدود شده بودند آگاه نیستند.وی خاطرنشان کرد: آمریکا دسترسی ایران به سیستم مالی خود را فراهم نخواهد کرد.

مرجع : ایسنا