به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۰۵۳۳۷
رییس جهاد دانشگاهی:

اقتصاد مقاومتی،بستن درها به روی خارج نیست

گروه عمی: رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی، بستن درهای کشور به روی شرکت‌های خارجی نیست، گفت: ضروری است علاوه بر اینکه بگوییم پروژه‌ها باید پیوست فناوری داشته باشند، باید گفته شود که هر صنعت نیز باید پیوست فناوری داشته باشد.
اقتصاد مقاومتی،بستن درها به روی خارج نیست
دکتر حمید رضا طیبی در مورد توان کشور در تامین کلیه نیازهای فناورانه خودش و عدم نیاز به حضور شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌ها و ضرورت تمرکز بر استفاده از توانمندی‌های داخلی اظهار کرد: اقصاد مقامتی به معنای بستن درهای کشور به روی شرکت‌های خارجی نیست. ما ضمن اینکه تاکید بسیار زیادی بر استفاده از توانمندی‌های داخلی در اجرای پروژه‌های کشور داریم، زمینه‌های زیادی هم داریم که در آن زمینه‌ها هنوز صاحب فناوری انجام طراحی‌های پایه، فناوری ساخت تجهیزات و یا دانش فنی تولید بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز نیستیم؛ از این رو لازم است در این زمینه‌ها از توانمندی شرکت‌های معتبر خارجی استفاده کنیم.

وی نکته مهم در واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های خارجی را توجه به انتقال فناوری بویژه در پروژهای تکرارپذیر دانست. دکتر طیبی خاطرنشان کرد: همه پروژه‌های بزرگ کشور باید پیوست فناوری داشته باشند و البته ضروری است علاوه بر اینکه بگوییم تمام پروژه‌ها باید پیوست فناوری داشته باشند، باید گفته شود که هر صنعت نیز پیوست فناوری داشته باشد، زیرا در بسیاری از پروژه‌ها به صورت مجزا امکان انتقال فناوری وجود ندارد؛ ولی وقتی نیاز چندین پروژه تجمیع می‌شود، امکان چانه‌زنی با شرکت‌های خارجی جهت گرفتن امتیاز ساخت داخل و انتقال فناوری فراهم می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود نظم و سازمان و برنامه‌ریزی هوشمندانه در تجمیع و انجام خریدهای خارجی جهت گرفتن امتیاز انتقال فناوری و همچنین حمایت از سازندگان داخلی در مقابل ساخت محصولات با کیفیت را از نکات مهمی دانست که باید سازمان یافته در دوران پسا تحریم برای آن برنامه‌ریزی کرد. در این زمینه باید مشخص شود خود وزارتخانه‌های مرتبط مسؤول انجام این برنامه‌ریزی هستند و یا وزرات صنایع، سازمان برنامه و بودجه و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

طیبی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های جدی ما این است که از صبح تا شب از اهمیت پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم؛ ولی قدمی جدی در جهت برنامه‌ریزی اجرای آن برنداریم و خدای ناکرده به اقدامات ظاهرسازانه روی آوریم. وی اساس اقتصاد مقامتی را صاحب فناوری شدن برای تولید داخلی دانست و تاکید کرد: ضروری است در برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی از حضور ذینفعان غیردولتی و خصوصی هم استفاده شود و به هیچ وجه به برنامه‌ریزان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بسنده نشود.

رییس جهاد دانشگاهی در پاسخ به صحبت برخی از سیاسیون که توافق برجام را بدون فایده می‌دانند، گفت: کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند، نه دستی در تولید فناوری و تولید ملی دارند و نه از مشکلاتی که تحریم و بی‌تدبیری مدیریت آن در گذشته بر تولید وارد آورد، خبر دارند. بسیاری از این افراد نیز کسانی هستند که منافعشان از اجرای درست برجام به خطر می‌اُفتد. دکتر طیبی در پایان اضافه کرد: حال که با حمایت رهبر معظم انقلاب و درایت دولت تدبیر و امید این توافق حاصل شده است، باید با اتحاد ملی کمک کرد که طرف مقابل جرات بد عهدی را نداشته باشد و مجبور به اجرای تعهداتشان شوند.
مرجع : ایسنا