به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۰۵۳۶۹
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:

"دیابت"، بیشترین علت ناتوانی در کشور است

گروه جامعه: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش ابتلا به دیابت در کشور، از افزایش بیماریابی این بیماری خبر داد.
"دیابت"، بیشترین علت ناتوانی در کشور است
دکتر احمد کوشا در نشست خبری هفته سلامت که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اینکه بیماری دیابت عامل دو درصد از مرگ و میرهای کشور و بیشترین علت ناتوانی است، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی در 46 درصد از موارد مرگ و میر، سرطان در 13 درصد و حوادث ترافیکی در 14 درصد از مرگ و میر سهیم هستند.وی افزود: طبق آخرین بررسی‌ها، شیوع دیابت در جمعیت 25 تا 70 ساله ایران 11.37 درصد است. از سال 84 تا 90 میزان ابتلا 35.1 درصد افزایش داشته است. بالا بودن این رقم در دنیا باعث شد که سازمان بهداشت جهانی تنها بر حفظ وضعیت موجود دیابت تاکید کند.

 

کوشا، همچنین به اجرای برنامه‌های بیماریابی وزارت بهداشت در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری اشاره کرد و افزود:درحال حاضر میزان شیوع موارد تشخیص داده نشده دیابت از 47 درصد به 24 درصد و میزان بیماریابی این بیماری نیز به 70 درصد رسیده است. درسال 94 نیز برنامه ایراپن که برای غربالگری عوامل خطر در افراد بالای 40 سال است در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: برنامه سیستم بهداشت کشور جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری‌های غیرواگیر و همچنین پیشگیری از بروز عوارض بیشتر در افراد مبتلا، شناسایی افراد در معرض خطر و اقدام به موقع برای درمان آن است.

مرجع : ایسنا