به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۰۵۴۳۷

طرح رئیس جمهور عراق برای حل بحران

گروه بین الملل: ریاست جمهوری عراق برای حل بحران سیاسی در پارلمان این کشور طرحی هفت بندی را ارائه داد که در آن از پارلمان برای برگزاری نشستی فوق العاده با حضور همه نمایندگان جهت بررسی مساله برکناری هیات رئیسه، دعوت شده است.
طرح رئیس جمهور عراق برای حل بحران
به گزارش شبکه ماهواره‌ای سوریه نیوز عراق، در سندی که از سوی دفتر فواد معصوم، ریاست جمهوری عراق منتشر شده و در بردارنده نقشه راهی برای حل بحران پارلمان است، آمده است: با استناد به بند اول ماده 58 قانون اساسی و احکام ماده 28 آیین نامه‌های داخلی پارلمان، رئیس جمهور از پارلمان می‌خواهد نشستی فوق العاده برای بررسی مساله عزل هیات رئیسه پارلمان تشکیل دهد.

در بند دوم این سند از نمایندگان خواسته شده نشستی جامع با حضور تمامی جناح‌های سیاسی پارلمان و به ریاست یکی از اعضای پارلمان تشکیل دهند. در این سند آمده است، اعضای هیات رئیسه باید در کنار نمایندگان مجلس در جلسه حضور یابند و سلیم جبوری، رئیس پارلمان در سخنرانی که خواهد داشت، نظر خود را درباره حوادث جاری و چگونگی مقابله با بحران کنونی شرح می‌دهد.

فواد معصوم همچنین تاکید کرد که مساله برکناری هیات رئیسه پارلمان و کسانی که به کناره‌گیری تمایل دارند باید طبق آیین داخلی پارلمان مطرح شود و این درخواست واجب است که به صورت رسمی ارائه شده و براساس قوانین پارلمان به رای گذاشته می‌شود. رئیس جمهور عراق در بندهای پایانی طرح خود پیشنهاد داده "در صورتی که پارلمان بر عزل هیات رئیسه تاکید داشته باشد هیات رئیسه جدیدی انتخاب شود و در غیر این صورت هیات رئیسه فعلی به کار خود ادامه می‌دهد" اما در هر صورت باید نشستی جامع با حضور همه برگزار شود و اقدام یکجانبه از هیچ یک از طرفین پذیرفته نیست.

قحطان الجبوری، مشاور رئیس جمهوری عراق از دیدارهای فوری و جداگانه فواد معصوم، رئیس جمهوری این کشور با رهبران سیاسی در راستای مهار بحران سیاسی به وجود آمده خبر داد.
مرجع : ایسنا