به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۰۵۴۵۱
نوبخت در صحن علنی مجلس:

طرح حذف یارانه نه عادلانه است و نه اجرایی‎

دولت قادر به حذف 24 میلیون از دریافت یارانه نیست
گروه اقتصادی: با تصویب مجلس، نحوه هزینه کرد منابع حاصل از حذف یارانه 24 میلیون نفر از دهک‌های بالای جامعه مشخص شد.
طرح حذف یارانه نه عادلانه است و نه اجرایی‎
نمایندگان در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی مواد ارجاعی لایحه بودجه 95 ردیف‌های هزینه‌ای تبصره‌ای 14 را به تصویب رساندند که پیش از آن برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شده بود.بر اساس این بندهای الحاقی هزینه‌ای تبصره 14 مقرر شد در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی منابع حاصل از حذف دهک‌های پرآمد جامعه به این شکل هزینه شود.

الف – 30 درصد از منابع جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، ایثارگران ، رزمندگان معسر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوان
ب – 35 درصد جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی ، معدنی و کشاورزی ،خدمات فنی و مهندسی و گردشگری و صادراتی
ج- 15 درصد جهت حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف انرژی
د- 20 درصد جهت ارائه مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادراتی

همچنین براساس بند الحاقی 5 تبصره، خانوارهایی که تعداد فرزندان تحت تکلف آنها 5 نفر و بیشتر باشد از شمول این تبصره خارج بوده و با هر درآمدی از دریافت یارانه برخوردار می‌شوند. همچنین دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف است هر سه ماه یک بار گزارش اجرای این تبصره را به مجلس ارائه کند.
 
پیش از تصویب این تبصره نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور طی سخنانی اظهار کرد: حذف یارانه 24 میلیون برای دولت امکان پذیر نیست حال آنکه مجلس در صورت عدم این کار دولت را متخلف قلمداد می‌کند و این انتظار از مجلس نبود که در این مسیر گام بردارد. وی افزود: ما در سال گذشته حدود 4 و نیم میلیون نفر را از دریافت یارانه محروم کردیم و در نیمه راه بنا به برخی اعتراضات و گزارشات متوجه شدیم که دولت در حذف برخی خانوارها ظلم کرده و در نهایت حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر را به جمع یارانه‌بگیران اضافه کرده، حال دراین شرایط مجلس از ما می‌خواهد 24 میلیون نفر را حذف کند که این برای ما شدنی نیست.

در ادامه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صحبت‌های نماینده دولت در مورد حذف یارانه‌ها و این که به گفته وی مجلس را ظالم جلوه می‌دهد گفت: ما پیش از این با دولت توافقات را انجام دادیم و با افتخار اعلام می‌کنیم مجلس در راستای فرمایشات رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی سینه سپر کرده است و این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی افزود:‌ بخش هزینه‌ای منابع حاصل از حذف یارانه افراد پردرآمد نیز در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است. اگر دولت اراده به حذف یارانه افراد کند رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا به بخش‌های مختلف اشتغال و صنعت پرداخت کند، چرا که ما مشکل اشتغال و رکود را اصلی‌ترین مشکل کشور در شرایط فعلی می‌دانیم.

پورابراهیمی تاکید کرد‌: امروز مردم به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما حاضریم یارانه نگیریم اما یکی از جوانان‌مان به کار مشغول شوند و حالا که ما به این خواست مردم کمک کرده‌ایم، انتظار داریم دولت آن را اجرا کند و صحبت‌های هیجانی علیه مجلس را متوقف نماید و ما در مجلس داریم به دولت کمک می‌کنیم تا منابع مورد نیازش برای توسعه و اشتغال فراهم شود.
مرجع : ایسنا