به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۰۵۶۱۱
نتانیاهو در دیدار با پوتین:

بلندی‌های جولان خط قرمز اسرائیل است

گروه بین‌الملل: نخست وزیر رژیم اسراییل در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد، اسرائیل از ایجاد یک "خط مقدم ترور" در بلندی‌های جولان جلوگیری خواهد کرد و این منطقه باید بخشی از اسرائیل باقی بماند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان نشست با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: بلندی‌های جولان باید بخشی از اسرائیل باقی بماند و این خط قرمز ماست. نتانیاهو روز پنجشنبه وارد مسکو شد تا درباره همکاری نظامی نزدیک‌تر در جهت اجتناب از رویدادهایی میان اسرائیل و روسیه مذاکره کند؛ کشوری که سال گذشته میلادی به منظور حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه عملیات نظامی را آغاز کرد.

در این نشست زیو الیکین، وزیر جذب مهاجر، عمیر اشل، فرمانده نیروی هوایی و جاکوب نایجل، رئیس موقت شورای امنیت ملی اسرائیل نیز حضور داشتند. نتانیاهو در آغاز این نشست مدعی شد: ما هر کاری می‌کنیم تا از ایجاد یک خط مقدم ترور دیگر علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان جلوگیری کنیم. وی همچنین به پوتین گفت: تسلیحات پیشرفته از سوریه و عراق ممکن است به دست حزب الله لبنان، یکی از متحدان دولت دمشق بیفتد.

نخست وزیر اسرائیل گفت: دیدارم با پوتین با هدف هماهنگی امنیتی با روسیه بود و در این دیدار بر تقویت همکاری امنیتی و ممانعت از سوء تفاهمات تاکید شد که دستاورد بسیار مهمی است و باید آزادی عمل ارتش اسرائیل و نیروی هوایی و منافع حیاتی‌مان را برای دفاع از خود حفظ کنیم. نتانیاهو مدعی شد: اسرائیل بر خط قرمزهای خود از انتقال سلاح از ایران و سوریه به حزب الله گرفته تا ایجاد یک خط مقدم علیه تل‌آویو در بلندی‌ها جولان تاکید خواهد داشت. اینها خط قرمزهای ما محسوب می‌شوند و ما به تضمین آنها ادامه خواهیم داد. بلندی‌های جولان با توافق یا بدون توافق تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهند ماند.

نتانیاهو گفت: پوتین هیچ موضعی را درباره جولان مطرح نکرد و تنها به موضع رسمی وزرات خارجه روسیه در این باره اکتفا کرد اما من معتقدم هیچ کس تصور نمی‌کند که ما از بلندی‌های جولان چشم بپوشیم. ولادیمیر پوتین تاکید کرد که افزایش ارتباطات بین روسیه و اسرائیل در صورت در نظر گرفتن اوضاع دشورا منطقه منطقی است. رسانه‌های اسرائیل نیز دیدار آتی نتانیاهو و پوتین را ژوئن آینده اعلام کردند. اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال 1967 میلادی بلندی‌های جولان را از سوریه تصرف کرده و در سال 1981 میلادی آن را به قلمرو خود اضافه کرد.