به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۶ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۰۵۸۵۹
غرضی: وعده 250 هزار تومانی شیطانی است

خاتمی با ممنوع‌التصویری مرجعیت اجتماعی بیشتری پیدا کرد

گروه سیاسی: سیدمحمدغرضی معتقد است حرف و وعده 250 هزار تومانی شیطانی است. مگر می‌شود به تک تک افراد جامعه مبلغ 250 هزار تومان داد؟
خاتمی با ممنوع‌التصویری مرجعیت اجتماعی بیشتری پیدا کرد
سیدمحمدغرضی وزیر سابق نفت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در گفتگویی با خبرگزاری آنا به سوالاتی پیرامون انتخابات هفتم اسفند، عملکرد دولت روحانی، برجام، شعارهای پوپولیستی احمدی نژاد و ...پاسخ داده است که اهم آن در ادامه می‌آید:
*تبلیغات در تهران هزینه‌های بسیاری دارد و من هم هیچ امکانی برای هزینه‌های انتخاباتی نداشتم. از طرفی آن‌هایی هم که برای انتخابات هزینه کردند نیز موفق نشدند. در انتخابات هفتم اسفند به این نتیجه رسیدم که شاید حرف‌های من به‌دردبخور باشد، اما حامی اجتماعی ندارد. به عبارتی گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا زیر بار حرف‌های من نمی‌روند.

*قبلا گفته بودم «چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد» و «راست نیز نمی‌تواند ملت نگه دارد»؛ این حرف من به بسیاری از محافل سیاسی برخورد. این مسئله دلالت بر این می‌کند که من در هیچ لیستی قرار نگیرم. من «اِبا» دارم از اینکه در لیستی حضور پیدا کنم و حرف‌ ستادهای سیاسی آن‌ها را بیان کنم.

*اصلاح‌طلبان جریان‌های اجتماعی را قدرتمند کردند ولی راستی‌ها جریان‌های سیاسی را قدرت بخشیدند. به عبارتی تبلیغات اصلاح‌طلبان اجتماعی، اما تبلیغات اصولگرایان سیاسی بود. در حقیقت همیشه جریان‌های اجتماعی بر جریان‌های سیاسی پیشی می‌گیرد.

*مجلس دهم شورای اسلامی یک مجلس مختلطی می‌شود که مجبورند به نفع مصالح خودشان درگیری ایجاد کنند و در درگیری نیز هیچ کس توفیق پیروزی ندارد. در مجلس نهم مصالح ملی دیده نشد و یکسری گرفتاری‌ به وجود آمد؛ در مجلس دهم این موضوع کمی بهتر می‌شود ولی در انتخابات مجلس دهم دو طیف پیروز شدند نه یک طیف، اما آیا می‌توانند مصالح ملی را بر مصالح گروهی ترجیح دهند؟

*اگر آقای روحانی و کاندیداهایی که رأی آورده‌اند بتوانند رضایت عامه را جلب کنند به نفع دولت خواهد بود. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که حسن روحانی برای تثبیت وضع اقتصادی کشور و خودش تحت فشار قرار دارد. اگر روحانی در این یک سال باقی مانده بتواند رضایت عامه را به دست بیاورد توفیقی خواهد بود، اما اگر نتواند نه تنها برای روحانی بلکه برای اصلاح‌طلبان نیز توفیقی محسوب نخواهد شد. ممکن است حسن روحانی بار دیگر رأی بیاورد، اما با گرفتاری‌های بیشتر و با همین وضعیت موجود.

*اینکه 59 نفر از نمایندگان مجلس نهم، برای دوره بعد ردصلاحیت شدند، برای مجلس دهم عبرت‌آموز است

*فراکسیون‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود خواهد داشت و احتمال اینکه اختلاف میان آن‌‌ها به یک گروه یا فراکسیون دیگری بینجامد وجود دارد. ولی من امیدوارم اختلاف در آن حدی نباشد که استعدادهای سیاسی داخل مجلس بخواهند گروه دیگری را تشکیل دهند.

*با توجه به سوابقی که در سال 92 داشتم و آن هجومی که مردم برای مقابله با دولت قبلی آوردند و به حسن روحانی رأی دادند، درباره پیروزی لیست امید تعجب نکردم چراکه همان فضای سال 92 هنوز در کشور وجود دارد. به عبارتی گفته می‌شود «برویم به شخصی رأی دهیم که تجدید خاطره قبل نشود».

*{در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان چیست؟}: درباره جزئیات این مسئله اطلاع کافی ندارم، اما اینکه از وسط لیست، آرای یک شخص باطل شود کمی تعجب‌برانگیز است.

*آرای حسن روحانی برای خودش نیست. آقایان «آیت‎الله هاشمی، سیدمحمد خاتمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی» سه‌شنبه قبل از جمعه 24 خردادماه پشتیبان حسن روحانی شدند. در حقیقت همه کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 92 در یک حد بودند، اما آقایان از روحانی حمایت کردند و حمایت آن‌ها باعث پیروزی وی در انتخابات شد. اخیرا آیت‌الله هاشمی در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود «حسن روحانی 3 درصد رأی داشت، اما من آرای وی را 50 درصد کردم». بنابراین «آن سه بزرگوار» معارضین دولت قبل بودند و به همین دلیل مردم به آقای روحانی رأی دادند. آن سه نفر هر شخص دیگری را انتخاب می‌کردند احتمال پیروزی‌اش وجود داشت.

*اگر دولت و مجلس توانایی جلب رضایت عامه را پیدا کنند تا اُفت و کاهش دوست‌داشتن آقای روحانی به حالت اول برگردد بار دیگر رأی می‌آورد و این مسئله به عملکرد روحانی در یک سال منتهی به سال 96 بستگی دارد.

*من دولت را دولت اشخاص نمی‌دانم. دولت یک مجموعه بدنه بسیار گردن کلفتی دارد که هر رئیس دولتی را در خودش فرومی‌برد. آقایان میرحسین موسوی، آیت‌الله هاشمی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی که آمدند و رئیس دولت شدند هرگز با بدنه آشنا نیستند بنابراین من دولت را فقط یک دولت می‌دانم و آن دولت بدنه است نه اشخاص. معمولا سیاستمداران بر این باورند که با ورود به دولت می‌توانند سیاست‌هایی را وضع کنند که معارض با سیاست‌های گذشته است و قادرند بدنه را تغییر دهند در حالی‌که غیرممکن است. دولت روحانی نیز با چنین مشکلی مواجه است. عده‌ای امتیازطلب دور دولت نشسته‌اند و شیره دولت را می‌کشند. به عبارتی دولت را گرفتار کرده و دولت متوجه می‌شود که گندم یا شِکر نیست یا یکدفعه می‌فهمد گرانی به وجود آمد. زمانی‌که دولت از امکانات خودش بخواهد مشکلات و گرفتاری‌های پیش آمده را حل و فصل کند امتیازطلب‌ها ظاهر می‎شوند.

*استغفرالله... هرگز برجام را خیانت نمی دانم. اینکه گفته شود برجام خیانت است یا روحانی خیانت کرده، خلاف شرع است

* هر قدر هم احمدی‌نژاد تلاش کند رأی حسن روحانی بیشتر می‌شود. بیشترین رأی آقای روحانی از روستاها بود وی در شهر تهران 700 هزار رأی داشت دقیقا برعکس میرحسین موسوی. چراکه روستاها در دولت قبلی بیشترین آسیب را دیدند.

*{در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره وعده یارانه 250 هزار تومانی چیست؟}: حرف و وعده 250 هزار تومانی شیطانی است. مگر می‌شود به تک تک افراد جامعه مبلغ 250 هزار تومان داد؟ اصلا چنین پولی در جامعه وجود ندارد! اداره کشور به شعار ربطی ندارد بلکه به تجربه مربوط می‌شود.

*قطعا در انتخابات شورای شهر نامزد نمی‌شوم. ضمن اینکه من حامی اجتماعی ندارم تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم. ممکن است حرف‌های من مورد قبول واقع شود، اما همانطور که گفتم از حامی اجتماعی برخوردار نیستم.

*مرحوم بهشتی به من گفتند تا داخل حزب جمهوری اسلامی بروم، اما این کار را نکردم. حتی وی از من خیلی دلگیر و ناراحت شد. من به بهشتی گفتم من می‌بینم که از منبر شما موریانه بالا می‎رود. در حقیقت ظهور و افول احزاب را اجتماعی می‌بینم نه سیاسی. وی در کنار میرحسین موسوی و مرحوم عسگراولادی ایستاده بود و من به بهشتی گفتم چون شما فکر می‌کنید شخصیت‌تان متعالی است می‌توانید اختلافات داخل حزب را از بین ببرید، اما موفق به انجام این کار نمی‌شوید و همین هم شد.

*من ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات را مجازات نمی‌دانم بلکه دستاورد تلقی می‌کنم. از وقتی که چنین اتفاقی برای وی رخ داد مرجعیت اجتماعی بیشتری پیدا کرد. خداوند وقتی می‌خواهد کسی را کمک کند این‌گونه کمکش کند. از شما خواهش می‌کنم دیگر ممنوع‌التصویری وی را به عنوان مجازات نام نبرید. این حکم از طرف دادستانی صادر شده و ممکن است دادستانی بگوید قانونی عمل کرده است، اما من به طور مفصل برای شما شرح دادم، معتقدم وقتی قاعده اجتماعی قانونی را نپسندد برخلافش رفتار می‌کند.

*من در سن 40 سالگی ازدواج کردم. فرزندانم 30سال سن دارند، اما هنوز ازدواج نکردند. من سه پسر و یک دختر دارم.

نظر غرضی درباره این اسامی؛

*سردار قاسم سلیمانی: محصول سپاه
*مهدی کوچک‌زاده: محصول طیف راست
*رحیم مشایی: محصول محمود احمدی‌نژاد
*محمدجواد ظریف: محصول وزارت امور خارجه
*علی مطهری: متعلق به بیت مطهری
*حجت‌الاسلام حسن روحانی: دنباله‎رو آیت‌الله هاشمی
*محمود احمدی‌نژاد: پدیده مُضِر
*محمدرضا عارف: محصول سیدمحمد خاتمی
*علی‌اکبر ولایتی: همیشه به دنبال ولایت
*حجت‎الاسلام ناطق‌نوری: محصول طیف راست
*سعید جلیلی: محصول آیت‌الله مصباح یزدی
*محمدباقر قالیباف: محصول سیاسی سپاه
*علی لاریجانی: محصول خاندان لاریجانی
*محسن رضایی: آدمی که غیرنظامی است، اما ادعای نظامی‌گری سیاسی می‌کند
*حجت‌الاسلام حمید رسایی: محصول جبهه پایداری
*غلامعلی حدادعادل: کسی که خودش را به سیاست می‎چسباند
مرجع : ایلنا