به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۰۵۸۶۴
مخالفت اوباما، موافقت مشروط مرکل

اما و اگرهای ایجاد منطقه امن در سوریه

گروه بین الملل: رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با صدراعظم آلمان خواستار آن شد که کشورهای عضو ناتو بودجه نظامی خود را تا دو درصدِ درآمد ناخالص ملی خود افزایش دهند.
اما و اگرهای ایجاد منطقه امن در سوریه
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا پس از پایان سفرش به لندن به هانوفر رفت و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ "هرِن هاوزن" از او استقبال کرد. این دو پس از گفت‌وگوهای اولیه در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کردند. رئیس جمهوری آمریکا در سفر خود بدون همسرش به آلمان رفت. میشل اوباما که همسرش را در سفر به انگلیس همراهی کرده و با او به دیدار ملکه ۹۰ ساله انگلیس رفته بود، او را در سفر به آلمان همراهی نکرد و راهی آمریکا شد.

این پنجمین سفر باراک اوباما به آلمان است و به نظر می‌رسد که این آخرین سفر وی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به آلمان باشد. دوران ریاست جمهوری او پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پایان سال جاری میلادی به طور رسمی پایان می‌یابد. رئیس جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان نخستین گفت‌وگوهای خود را در کاخ "هرِن هاوزن" انجام دادند.

دو طرف در این گفت‌وگو در کنار روابط دو کشور، به مسائل مختلفی پرداختند؛ چون جنگ سوریه، رویدادهای لیبی، تروریسم و بحران پناهجویی، اختلافات در اوکراین و احتمال خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا. اوباما و مرکل پس از گفت‌وگوهای اولیه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و هر دو به همکاری دوستانه، هماهنگ و فشرده دو کشور اشاره کردند.

مرکل در این کنفرانس مطبوعاتی به همکاری‌های وسیع کشورش در عرصه جهانی، از جمله به مورد‌های افغانستان و مالی اشاره کرد. به گزارش دویچه وله، مرکل در ارتباط با مسائل لیبی خواستار همکاری تنگاتنگ با آمریکا برای کمک به دولت مرکزی این کشور و ایجاد ارتش واحد در لیبی شد و شرکت نکردن این کشور در ائتلاف علیه لیبی را در مسائلی مربوط به گذشته خواند.

اوباما در ارتباط با ناتو از کشورهای عضو این پیمان خواست بودجه نظامی خود را تا دو درصدِ درآمد ناخالص ملی خود افزایش دهند. او گفت: این هدفی مهم است و اعضای ناتو باید برای دستیابی به آن بکوشند. سخنان اوباما در حالی است که بودجه نظامی بسیاری از کشورهای عضو ناتو بسیار کمتر از این مقدار است.

آلمان ۱/۱ درآمد ناخالص ملی خود را صرف بودجه نظامی‌اش می‌کند، در حالی که بودجه نظامی آمریکا ۵/ ۳ درصد درآمد ناخالص ملی این کشور است. مرکل در این باره گفت، ارتش آلمان می‌کوشد تا به همه هدف‌های تعیین شده خود دست یابد. رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا موسوم به TTIP ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در این باره تا سال ۲۰۱۷ به پایان برسد.

مرکل نیز گفت که تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا در پیشرفت اقتصادی کشورهای اروپا بسیار موثر است. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که ایجاد منطقه امن در سوریه روند سختی است و آنگلا مرکل نیز ایجاد منطقه امن در آنجا را تایید نکرد. اوباما تصریح کرد که ایجاد منطقه امن در سوریه بدون تعهد نظامی بزرگ عملی نیست.

وی ادامه داد: همچنان نسبت به افزایش درگیری‌ها در سوریه طی روزهای گذشته نگرانیم و توافق نظر داریم که تنها راه حل پایدار همان راه حل سیاسی است که موجب ایجاد دولتی با حضور تمامی گروه‌ها می‌شود. مرکل نیز گفت که از ایجاد منطقه امن در سوریه حمایت نمی‌کند و نسبت به حقظ آرامش در سوریه نگران است. مرکل و اوباما به شدت نگران درگیری‌های جدید در سوریه هستند.

صدر اعظم آلمان گفت، او و رئیس جمهوری آمریکا هم‌نظرند که همه کوشش‌ها برای به ثمر رسیدن فرایند صلح در سوریه به کار رود. وی ادامه داد که با اوباما بر لزوم درخواست از تمامی گروه‌های سوری برای موفقیت روند مذاکرات صلح از طریق نشست ژنو توافق نظر دارد چراکه زمینه‌ساز ایجاد منطقه کمک رسانی به آوارگان موجود در این کشور است.

اوباما در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را به شدت محکوم کرد. او این عمل کره شمالی را اقدامی تحریک‌آمیز خواند و گفت: ما این اقدام را به شدت جدی می‌گیریم. اوباما از چین خواست در این باره با مقامات کره شمالی گفت‌وگو کرده و آنان را از این اقدامات برحذر دارند. وی همچنین با اشاره به مواضع اخیر روسیه گفت:‌ ناتو باید نشان دهد که آماده رویارویی با هر گونه اقدام تحریک آمیز است. رئیس جمهور آمریکا گفت: هدف ناتو این است که هر عضو آن آماده ممانعت از وقوع جنگ باشد نه عامل ایجاد کننده آن.
مرجع : ایسنا