به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۶ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۰۵۸۶۹

بیانیه اردوغان در سالگرد کشتار ارامنه

گروه ببین الملل: رئیس جمهوری ترکیه در سالگرد کشتار ارامنه در سال 1915 با انتشار بیانیه‌ای به فرزندان و نوادگان ارمنی‌هایی که در عصر عثمانی در گذشته‌اند، تسلیت گفت.
بیانیه اردوغان در سالگرد کشتار ارامنه
به گزارش روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این بیانیه که توسط سراسقف کلیسای ارامنه ترکیه در مراسم یاد بود قربانیان شرق آناتولی در "اوایل جنگ جهانی" قرائت شد، آورده است: من از این مراسم یادبود که یک بار دیگر در ترکیه به عنوان پرمعنی‌ترین مکان برای اشتراک اندوه ارمنیان برگزار می‌شود، استقبال می‌کنم.

اردوغان ضمن قدردانی از کسانی که در این مراسم حضور یافته‌اند، ادامه داده است: ما هرگز از تلاش برای دستیابی به دوستی و صلح در برابر کسانی که سعی دارند تاریخ را از طریق خوانشی تلخ از نفرت و دشمنی سیاسی کنند، دست بر نمی‌داریم؛ کسانی که سعی دارند دو کشور (ارمنستان و ترکیه) را درگیر رقابت و خصومت کنند. با درنظر گرفتن این مساله من بار دیگر یاد ارمنی‌های عصر عثمانی را که اکنون در بین ما نیستند بزرگ می‌دارم و به فرزندان و نوادگان آنها تسلیت می‌گویم.

وی با تاکید بر "فرهنگ هزار ساله هم زیستی بین ترک‌ها و ارامنه"، به تمامی شهروندان امپراتوری عثمانی فارغ از قومیت و مذهبشان ادای احترام کرد. رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد که این "یک درد مشتر بین ماست". این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که دولت‌های متعدد ترکیه هرگز حوادث آوریل 1915 را به عنوان "نسل کشی" نپذیرفته‌اند و می‌گویند، این کشتارها باید در چارچوب جنگ جهانی اول بررسی و دیده شود.
مرجع : ایسنا