به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۷ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۰۵۹۴۷
لزوم تعیین قوانین ضربتی درجرائم رایانه ای

شاه دزدان رایانه ای را دور بزنید

گروه فناوری: با تعیین یک سری قوانین و ضوابط خاص و برخورد قاطع می توان از دستیابی مجرمان رایانه ای به اطلاعات خصوصی پیشگیری کرد.
شاه دزدان رایانه ای را دور بزنید
درسالهایی نه چندان دور هر فردی برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود سری به کتابخانه های مرکزی شهر خود می زد تا با دستیابی به منابعی مناسب درخصوص موضوع تحقیقش مطالب خود را کامل کند، شاید ساعت ها طول می کشید تا به کتابخانه مرکزی برسد؛ ولی با ورود وسایل ارتباطی و فناوری اطلاعات مانند اینترنت با یک جستجوی ساده و عرض چند دقیقه می توان به راحتی به منابع مورد نیاز و مطالب دلخواه خود دست یافت اما در کنار این راحتی و آسایش ناهنجاری ها و معضلاتی نیز وجود دارد؛ دردسرهایی که با حضور هکرها و دلالان اینترنتی به اوج خود می رسند.
 
کلاهبرداری از جنس رایانه ای
 با ظهور وسایل ارتباطی و فناوری اطلاعات پای موجوداتی شگفت انگیز و اعجوبه ای به نام هکرها و دلالان اینترنتی نیز به میان آمد به طوری که اگر پای این موجودات نامرئی در اینترنت درمیان نباشد جای سوال است و نبود آنها ساعت ها ذهن هر مخاطب را به خود جلب می کنند.  این درحالی است که حتی برخی مواقع به جای اینکه اطلاعاتی به دست آوریم به هکرها اطلاعاتی را ترزیق می کینم بدون آنکه متوجه انتقال داده های خود باشیم.
 
کلاهبرداری کلاسیک
 سالیان سال است که جاعلان با ترفندهای خاص خود اقدام به جعل و کلاهبردای می کنند و با ورود وسایل ارتباطی و فناوری اطلاعات دامنه کلاهبرداری های آنها نیز گسترش یافته است؛ به طوری که این روزها با استفاده از اینترنت اقدام به جعل رایانه ای و کلاهبرداری های رایانه ای و یا جاسوسی رایانه ای می کنند تا آنجایی که با توجه به نیاز خود ازابزارهای خاص رایانه ای استفاده می کنند.  این درحالی است که ماهیت جاعلان رایانه ای یا هکرها کمتر مشخص می شود و به صورت نامرئی و بدون آنکه مخاطب متوجه شود به راحتی اقدام به جعل و کلاهبرداری رایانه ای می کنند.
 
هرزه نگاری
 هرزه نگاری روشی از کلاهبردای رایانه ای است که هکرها اقدام به اختلال در داده ها و سیستم های رایانه ای می کنند و در حقیقت جزء جرائم جدید محسوب می شود.  در این بخش از کلاهبرداری رایانه ای هدف اصلی هکرها و کلاهبرداران رایانه ای دستیابی به اموال، امنیت، آسایش عمومی ،اخلاق عمومی و حیثیت افراد است.  به طور کلی در حوزه فناوری اطلاعات این جرائم هک محسوب می شوند و اولین گام برای شروع یک جرم رایانه ای دسترسی غیر مجازی به داده ها است که از نمونه های این جرائم می توان به اختلال و خرابکاری، جاسوسی، ورود، تحصیل، حذف، درستکاری و... اشاره کرد.
 
لزوم تعیین قوانین ضربتی درجرائم رایانه ای
تنها راه مقابله با جرائم رایانه ای اعمال و تعیین قوانین ضربتی و برخورد قاطع است؛ به طوری که با ورود هر وسیله پیشرفته باید قوانین خاص و مرتبط با آن تعیین شود و برخورد قاطع تنها راه مقابله با جرائم رایانه ای است زیرا تنها با تعیین یک سری قوانین و ضوابط خاص می توان به طوری جدی از گسترش جرائم رایانه ای پیشگیری کرد؛ مانند تعیین آیین نامه رانندگی که با اعمال قانون تا حد زیادی از جرائم رانندگی پیشگیری شده است.
 
جرائم رایانه ای رابیشتر بشناسید
 سو استفاده از رایانه یا هرنوع رفتار غیر قانونی و غیر اخلاقی و غیر مجاز مربوط به ‍پردازش خودکار و انتقال داده ها جرم رایانه ای محسوب می شود و شامل کلاهبرداری اینترنتی و رایانه ای ، جعل رایانه ای ، ایجاد خسارت یا تغییر داده ها، دست یابی غیر مجاز به سیستم ها و خدمات رایانه ای و تکثیر غیر مجاز برنامه های رایانه ای است.
 
مهم ترین و عمده ترین تفاوت جرائم رایانه ای یا جرائم سنتی استفاده از وسایل پیشرفته رایانه ای و انجام جرم از راه ورود به صورت نامحسوس و انجام آن در کوتاهترین زمان ممکن است.  درحقیقت با پیشرفت تکنولوژی یک سری دغدغه ها و مشکلات خاص دارد زندگی ما می شود و برای مقابله با آن باید راهکارهای اساسی را به کار ببریم تا زندگی راحت و بدون دردسر داشته باشیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران