به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۷ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۱۰۵۹۷۵

هک سوئیفت هنوز تایید نشده است

گروه اقتصادی: به دنبال اعلام برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی(سوئیفت) هک شده است، منابع بانکی اعلام کردند که تاکنون سایت سوئیفت چنین موضوعی را تایید نکرده و در آن اثری از این موضوع نیست.
هک سوئیفت هنوز تایید نشده است
امروز روزنامه گاردین اعلام کرد که " سوئیفت اذعان کرد که بعد از اینکه ۸۱ میلیون دلار از حساب بانک مرکزی بنگلادش به سرقت رفت ۱۱هزار مؤسسه مالی مجبور به به‌روزرسانی نرم‌افزارشان شده‌اند. " در این گزارش آمده که "سیستم انتقال بانکی بین‌المللی ضمن هشدار به مشتریانش در رابطه با حملات سایبری اخیر که در آن مهاجمان با ارسال برخی پیام‌های جعلی روی سیستم کاربران اقدام به هک کردن سیستم آنها می‌کردند، اذعان کرد که از این حملات آگاه بوده است."

 

این در حالی است پیگیری موضوع از منابع ارشد شبکه بانکی حاکی از آن بود که با وجود ادعای گاردین، هنوز این موضوع در سایت سوئیفت اعلام نشده و روال عملیات آن به مانند گذشته ادامه دارد.

آنطور که این منابع به ایسنا، اعلام کرده‌اند سوئیفت از امن ترین سیستم های نقل و انتقال بانکی است که هک آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود و هک آن را زمانی می‌توان پذیرفت که مسئولان ارشد آن این موضوع را رسما اعلام کنند.

 

همچنین اعلام شد که با اینکه هنوز تایید یرای هک سوئیفت وجود ندارد، اما حتی اگر هم چنین اتفاقی افتاده باشد، بانکهای ایرانی در ارتباط با این شبکه و امور مربوط به آن هیچ مشکلی ندارند.

سوئیفت از پیشرفت‌های تکنولوژی در نظام بانکداری با نقشی موثر در رفع بخشی از مشکلات مبادلات محسوب می‌شود، شبکه جهانی که بیش از 40 سال از راه اندازی آن گذشته و جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل و خارج کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

با وجود ارتباط بیش از 30 ساله شبکه بانکی ایران با سوئیفت، با تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا، این شبکه در اسفندماه 1390 لیستی از بانک‌های ایرانی را به بانک مرکزی ایران ابلاغ و آنها را از دریافت خدمات خود حذف کرد. این در حالی است که با اجرایی شدن برجام در 26 دی ماه 1394 و لغو تحریم‌ها و اتصال بانک‌های ایرانی نیز رسما از 12 بهمن ماه سال گذشته برقرار شد.

مرجع : ایسنا