به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۱۰۶۰۲۳
در چهارمین سه شنبه بزرگ

ترامپ در 5 و كلینتون در 4 ایالت پیروز شدند

گروه بين‌الملل: دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه در چهارمین سه شنبه بزرگ در هر پنج ایالت برنده شد و هیلاری كلینتون از حزب دمكرات نیز در چهار ایالت از پنج ایالت پیروز شد.
ترامپ در 5 و كلینتون در 4 ایالت پیروز شدند
شبكه تلویزیونی سی ان ان روز چهارشنبه با اعلام این خبر گزارش داد: برنی سندرز تنها در ایالت 'رود آیلند' توانست رقیب هم حزبی خود هیلاری كلینتون را شكست دهد. چهارمین سه شنبه بزرگ روز گذشته (سه شنبه) 26 آوریل برابر با هفتم اردیبهشت ماه در پنج ایالت 'كنتیكت'، 'دلاویر'، 'مریلند'، 'پنسیلوانیا' و 'رود آیلند' برای دو حزب دمكرات و جمهوریخواه برگزار شد. به گزارش سی ان ان، ترامپ تاكنون توانسته است از یك هزارو 237 'آرا نمایندگان' موسوم به 'دلگیت' 951 آرا را به دست آورد.

این درحالی است كه تدكروز سناتور ایالت تگزاس 564 آرا نمایندگان و 'جان كیسیك' نیز 152 آرای نمایندگان را كسب كرده اند. از حزب دمكرات نیز، هیلاری كلینتون از دوهزار و 383 آرا نمایندگان توانسته است دو هزار و 156 آرا را كسب كند. سی ان ان افزود: ترامپ شب گذشته (سه شنبه) و به دنبال كسب این پیروزی اعلام كرد كه خود را دیگر 'نامزد حزب فرض' می كند؛ مفسر شبكه سی ان ان نیز گفت بنابر قوانین اینطور خواهد بود.

به گزارش بی بی سی، دونالد ترامپ، که با این پیروزی ها جای خود را به عنوان پیشتاز محکم تر کرده است، با لحنی آرام‌تر از آنچه معمولا پس از پیروزی های انتخاباتی به کار می گیرد گفت:‌ "واقعا مایه افتخار است... این برای من بزرگترین شب انتخاباتی است. من خودم را نامزد حزب فرض می کنم" و از دو رقیب خود خواست از صحنه مبارزه کناره گیری کنند.

رقیبان ترامپ چون امید چندانی به پیروزی در این ایالات نداشتند، توجه چندانی به این رقابت‌ها نکردند. تد کروز و جان کی‌سیک گفته اند برای جلوگیری از پیروزی آقای ترامپ با هم همکاری می‌کنند. آنها قرار است در انتخاباتی که در ایندیانا، اورگون و نیومکزیکو برگزار می‌شود به هم کمک کنند. آقای ترامپ آنها را به خاطر این توافق سرزنش کرده و آن را نشانه ضعف و نومیدی آنها دانسته است.

کی‌سیک قبول کرده که در ایندیانا که روز ۳ مه رای گیری می کند کمپین نکند، و سناتور تد کروز در نیومکزیکو و اورگن این محبت را جبران خواهد کرد. با این حال ساعاتی پس از اعلام آن توافق فرماندار اوهایو آن را کمرنگ جلوه داد و گفت به هوادارانش در ایندیانا نمی گوید که به او رای ندهند. در رقابت جمهوریخواهان، رقیبان ترامپ درصدد آن هستند تا او نتواند ۱۲۳۷ نماینده در مجمع انتخاباتی این حزب داشته باشد. این مجمع قرار است در ماه ژوئیه در کلیولند برگزار شود.

در صورتی که ترامپ نتواند به این تعداد نماینده دست یابد، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری را مقام‌های حزب و فعالان آن انتخاب می‌کنند که ممکن است فرد دیگری غیر از ترامپ باشد که در حال حاضر در میان نامزدهای این حزب پیشتاز است. کلینتون در نطقی پس از این نتایج به مسائلی مثل خشونت پلیس و نابرابری درآمدی اشاره کرد و گفت: "من به خوبی مردم آمریکا و بزرگی این ملت اعتقاد دارم." او گفت "ما دست در دست هم این مشکلات را حل خواهیم کرد."

سناتور برنی سندرز، رقیب کلینتون، روز سه شنبه سیستم گزینش نامزد در انتخابات را "دستکاری شده" توصیف کرد و از رای دهندگان مستقل حمایت کرد. علیرغم بیشتر شدن شکاف میان سناتور سندرز و هیلاری کلینتون در روز سه شنبه، سندرز در هانتینگتون ویرجینیا قول داد تا پایان به این مبارزات ادامه دهد و گفت که در انتخابات نوامبر از حمایت وسیع‌تری برخوردار خواهد بود.

او گفت:‌ "علت اینکه با اشتیاق اینجا جمع شده ایم این است که مشغول انجام کاری بسیار نامتعارف در سیاست امروز هستیم:‌ یعنی حقیقت را فاش می کنیم." با این حال ناظران معتقدند حتی با پیروزی در رودآیلند سندرز نمی‌تواند جلوی کلینتون برای تصاحب نامزدی این حزب برای انتخابات را بگیرد.

انتخابات 26 آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) ، شانزدهمین دور انتخابات درون حزبی برای نامزدهای حزب دمكرات و پانزدهمین برای نامزدهای حزب جمهوریخواه بود. نخستین انتخابات مقدماتی و درون حزبی نامزدهای ریاست جمهوری 2016 آمریكا، اول فوریه برابر با 12بهمن ماه در ایالت 'اوهایو' آمریكا برگزار شد. نخستین سه شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی و درون حزبی نیز در مورخ اول ماه مارس برابر با 11اسفند در 14ایالت و قلمرو آمریكا برای جزب جمهوریخواه و 12 ایالت و قلمرو آمریكا برای حزب دمكرات برگزار شد.

دومین سه شنبه بزرگ هشتم ماه مارس (18 اسفندماه)تنها برای حزب جمهوریخواه و در چهار ایالت برگزار شد. سومین سه شنبه بزرگ در انتخابات درون حزبی نیز در مورخ 15 ماه مارس برابر با 25 اسفندماه در پنج ایالت برای نامزدهای دمكرات و شش ایالت برای نامزدهای جمهوریخواه برگزار شد. پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریكا قرار است سه شنبه ‎18 آبان 1395 برابر هشتم نوامبر 2016 میلادی برگزار شود.