به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۹ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۰۶۰۶۵

روحانی: اعتبارنامه نماینده باید در مجلس بررسی شود هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله كند

چه‌کسانی 2 میلیارد دلار را در محلی قرار دادند که آمریکا به آن دست‌اندازی داشته باشد؟
روحانی: اعتبارنامه نماینده باید در مجلس بررسی شود هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله كند
گروه سياسي: حجت اسلام و المسلمین دكتر حسن  روحانی روز پنجشنبه به مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در جمع منتخبین شوراها در سالن اجلاس سران سخنراني كرد كه چكيده آن را مي‌خوانيد:

* براساس قانون_اساسی هر نماینده ای كه از هر حوزه انتخابیه انتخاب می شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله كند

* هم باید به قانون پایبند باشیم و قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی جز افتخارات ما است كه در كشور قانونگرایی زندگی می كنیم با مشاركت و مشورت مردم و با عقل جمعی كار را پیش می بریم و هر یك از نمایندگان نماینده ملت ایران است.

* حال در اداره جامعه مردم از ما چه می خواهند؟ آیا از ما دعوا می خواهند و یا می خواهند جناح و حزب را به رخ هم بكشیم؟، خیر، مردم حل مشكلات كشور را می خواهند. مشكلات كشور باید توسط مردم و مشورت و نظر مردم حل شود.

* یكی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری است كه حضور مردم و مشاركت مردم و نشاط و در صحنه بودن مردم و در نهایت عقل جمعی كه انجام می شود در همه انتخابات ها شاهد هستیم.

* همه انتخابات ها اعم از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری ، شوراهای اسلامی شهر و روستا و همه نهادها و ارگانهایی كه دردون خود موظف هستند به شور و مشورت بپردازند با رای مردم انتخاب می شوند.

* همه انتخابات ها معنایش یك كلمه است و اینكه اگر كسی به رای شخصی خود اتكا كند و استبداد و جمود پیدا كند و به نظرات دیگران اعتنا نكند در مسیر حركت و نابودی و خسران قرار گرفته است.

* ما در تاریخ بشر كسی را بالاتر از پیامبران نمی شناسیم و ایشان بر همه علوم و دانش مسلط بودند ولی خداوند بزرگ به او امر می كند و می گوید «شاورهم فی الامر» كه این درس بزرگی برای ما می باشد برای آن كه هر یك رای هر مقدار عاقل، عالم، مدیر، مدبر و آینده نگر باشد به تنهایی نمی تواند نظراتش صد درصد صائب باشد مگر آن كه با مردم و با صاحب نظران شور و مشورت كند و نظر آن ها را بخواهد و جمع بندی كند.

* فلسفه شوراها این است كه در یك روستا یا شهر احزاب، گروه ها،جناح ها و قومیت ها و دست بندی ها با هم رقابت كنند و هر كس پیروز شد این جزو لوازم انتخابات است ولی هدف آن است كه وقتی انتخاب شدیم نه به عنوان خودمان بلكه با نگاه تخلیه از خودیت بعد از رای آوردن عمل كنیم.

* رئیس‌جمهور با اشاره به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از سوی آمریکا و جریاناتی که در این راستا در کشور اتفاق افتاده است، گفت: این که دیگران ظالم هستند موضوعی است که برخی کشورها به لحاظ قدرت نظامی، اقتصادی و نفوذ خود به عدالت و اخلاق اعتنایی ندارند که در رأس آنها آمریکا قرار دارد.

روحانی افزود: آمریکا به لحاظ آنکه تصور می‌کند صاحب قدرت و زور است باوجود شکست‌هایی که در سال‌های اخیر در افغانستان و عراق داشته و ان‌شاءالله مداخله آن در سوریه هم با شکست مواجه می‌شود اما همچنان خوی استکباری خود را حفظ کرده است و ملت‌های دنیا باید سالها مبارزه و مقاومت کنند تا بتوانند آن را اصلاح کنند.

رئیس‌جمهور با بیان این که دولت آمریکا قطعاً مسئول اعمال غیرقانونی خود بوده و دولت ایران این مسأله را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند، گفت: ما باید حواسمان جمع باشد که چه کسانی این پول را در محلی قرار داده‌اند که آمریکا امروز نسبت به آن دست‌اندازی داشته باشد و باید پاسخ این سؤال داده شود که چرا بعد از آن همه هشدارهایی که در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ داده شد اقدامی صورت نگرفته است.

روحانی با بیان این که ذخایر بانک مرکزی در سراسر دنیا باید مصون بماند، اظهار کرد: دادگاه هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به دست‌اندازی به این ذخایر حکمی صادر کند و اگر حکمی صادر شود قطعاً غیرقانونی خواهد بود. ملت ایران اقدامات خلاف قانون را نمی‌پسندد و دولت آمریکا در قبال این اقدام در برابر دولت و ملت ایران مسئول بوده و ما از هیچ اقدامی برای احقاق حقوق ملت ایران فروگذار نخواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت کارگروهی را برای بررسی همه موارد این مسأله مشخص کرده و از آنها خواسته‌ایم که نتیجه بررسی‌ها را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود حضور بانوان در مسئولیت‌های مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به دلیل علم، دانش و توانمندی بانوان ایران زمین دانست و گفت: ما باید از همه فرصت‌های موجود در کشور و توان، فکر و دانش بانوان در جهت توسعه و آبادانی به بهترین شکل استفاده کنیم.