به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۱۰۶۲۳۷

ناتو 4000 نیرو در مرز روسیه مستقر می‌کند

گروه بین الملل: پیمان آتلانتیک شمالی برای استقرار چهار گردان و در مجموع با حدود 4000 نیرو در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک آماده می‌شود.
ناتو 4000 نیرو در مرز روسیه مستقر می‌کند
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، به گفته منابع غربی آمریکا احتمالا نیروهای دو گردان و آلمان و انگلیس هر کدام یک گردان را در این منطقه مستقر خواهند کرد. در همین حال رابرت ورک، معاون وزیر دفاع آمریکا طی بازدید خود از بروکسل، استقرار این نیروها را تایید و اظهار کرد، این اقدام واکنشی به فعالیت‌های بیشتر روسیه در حوزه بالتیک از جمله نواحی کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی است.

ورک در این باره گفت: روس‌ها تلاش زیادی برای افزایش اقدامات خود در مرز این منطقه کرده‌اند. از نظر ما اقدامات این چنینی روسیه اقداماتی تحریک آمیز قلمداد می‌شوند. مقامات روسی مکررا تاکید می‌کنند که افزایش اقدامات و نیروهای نظامی آنها در واکنش به افزایش نیروهای ناتو و تشدید رویکرد خصمانه در قبال مسکو انجام می‌شود.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در ماه فوریه مقدمات اولیه استقرار نیروهایی در شرق اروپا را تصویب کردند با این حال گفته می‌شود تصمیم نهایی این اقدام هنوز اتخاذ نشده است. مقامات ناتو خواهان حضور کشورهای مختلف در این عملیات چه در عرصه نظامی و چه در عرصه لجستیکی هستند.

در حالی که لهستان و سایر کشورهای حوزه بالتیک خواهان حضور پایدار ناتو در این کشورها هستند سران این ائتلاف تاکید می‌کنند، براساس توافق اصول اقدام ناتو - روسیه که در سال 1997 به امضا رسیده عمل خواهد کرد. براساس این توافق نیروهای ناتو اندازه معینی نیرو می‌توانند در مرزهای روسیه مستقر کنند.
مرجع : ایسنا