به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۲۰
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۱۰۶۳۵۵
العبادی دستور شناسایی مهاجمان را صادر کرد

غارت و تخریب پارلمان عراق توسط عوامل مقتدا صدر

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر عراق، به هنگام بازدید از ویرانه های پارلمان عراق، از نیروهای امنیتی این کشور خواسته است تا عوامل مقتدا صدر را که به مجلس این کشور حمله و آن را غارت و تخریب کردند را شناسایی و در اختیار مقامات قضایی قرار دهند.

اظهارات حیدرعبادی پس از یک روز بحرانی در این کشور صورت گرفته است که طی آن عوامل و هواداران سیدمقتدا صدر به مجلس این کشور یورش بردند. معترضان از تاخیر مجلس در تصمیم‌گیری و رای دادن به کابینه جدید معرفی شده از سوی حیدر عبادی، نخست‌وزیر عصبانی‌اند. پیشتر عبادی از معترضان درخواست کرد که صحن مجلس را‌ترک و تنها در مناطق ویژه تجمعات در برابر ساختمان مجلس حضور یابند. پس از حمله هواداران صدر به پارلمان عراق، حیدر العبادی، امروز به محل ساختمان مجلس رفت و از نزدیک تخریب‌های صورت گرفته را مشاهده کرد. پس از حمله عوامل مقتدا صدر به پارلمان و غارت اموال آن، نیروهای امنیتی عراق برای ممانعت از ورود بیشتر تظاهرات کنندگان به منطقه الخضرا به گاز اشک آور و شلیک هوایی متوسل شدند.

زخمی شدن چند نماینده در پی حمله
یک نماینده‌ پارلمان عراق از زخمی شدن چند نماینده دیگر این کشور در پی حمله گروهی از تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان در بغداد خبر داد. طلال الزوبعی، اعلام کرد، برخی از نمایندگان این کشور در پی حمله مهاجمان به ساختمان پارلمان به شدت زخمی شدند. به گفته طلال الزوبعی، حال برخی از نمایندگان وخیم است. ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان به آرام شیخ محمد، معاون رئیس پارلمان عراق در هنگام خروج از پارلمان حمله کردند در حالی که قبل از آن عمار طعمه نماینده پارلمان عراق را کتک زدند.

اروپا هجوم به پارلمان عراق را محکوم کرد
اتحادیه اروپا با محکوم کردن مورد هجوم قرار گرفتن پارلمان عراق توسط طرفداران مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق، خواستار برقراری آرامش در این کشور شد. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از اتفاقات اخیر در پارلمان عراق اعلام کرد، این‌گونه حرکات کشور را بی‌ثبات می‌کند. وی ادامه داد: یورش به پارلمان عراق و اعتراضات خشونت آمیز در بغداد خطر بی‌ثباتی در عراق را افزایش می‌دهد. به گفته موگرینی، به نظر می‌رسد که این اتفاق به صورت عمدی برای برهم زدن روند دموکراتیک در این کشور انجام گرفته است. برقراری دوباره و سریع نظم در این کشور در راستای منافع ملت عراق است، مردمی که سال‌های بسیاری است از ثبات در کشور بی‌بهره بوده‌اند. هم چنین برقراری ثبات در عراق به نفع منطقه بوده و می‌تواند با بسیاری از تهدیدهای وارده مقابله کند.