به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۱۰۶۴۶۴
شهر آفتاب امروز گشایش می یابد

برگزاری متفاوت نمایشگاه كتاب درشهر آفتاب

گروه فرهنگی: بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب تهران نخستین بار درمكانی متفاوت در محل شهر آفتاب امروز گشایش می یابد.
برگزاری متفاوت نمایشگاه كتاب درشهر آفتاب
مراسم گشایش بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران صبح امروز سه شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن ملل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب مقابل میدان فرهنگ برگزار می شود.  در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، جمعی از مسئولان كشوری، ناشران و اهالی رسانه حضور خواهند داشت. نمایشگاه كتاب 95 در مجموعه شهر آفتاب میزبان دوستداران و مخاطبان كتاب و كتابخوانی در سالن‌های نمایشگاه، ملل و نمایشگاه‌های روباز خواهد بود. سالن‌های نمایشگاهی به مساحت تقریبی 120 هزار مترمربع و در سه تیپ طراحی شده‌اند. یك عدد سالن بزرگ (سه قلو) به مساحت 25 هزار مترمربع، چهار عدد سالن متوسط (2 قلو) هركدام به مساحت 15 هزار مترمربع و چهار عدد سالن كوچك (تكی) هركدام به مساحت هشت هزار مترمربع.

این سالن‌ها محل اصلی غرفه‌های نمایشگاهی است. هركدام از سالن‌ها فضایی یكپارچه و بزرگ است كه با سقفی عظیم و زیبا فضایی منحصر به فرد و فاخر را پدید آورده است. سالن ملل نیز در بخش نمایشگاهی در دو طبقه با زیربنای ساختمانی هشت هزار مترمربع و به ارتفاع 24 متر ساخته شده است . بدنه‌ها و ستون‌های این ساختمان از جنس بتنی و شیشه و سقف آن با پوشش سازه فضا كار ساخته شده است . سالن ملل به عنوان هال اصلی ورودی مجموعه نمایشگاه است و با الهام از تالار تاریخی صد ستون پرسپولیس در شیراز طراحی شده است. نمایشگاه‌های روباز نیز به مساحت تقریبی 32 هزار مترمربع شامل فضایی باز است كه در برخی از نمایشگاه‌ها كاربرد دارد. ساختمان مركز تجارت 1و2 هر كدام با زیربنایی حدود 76 هزار مترمربع و در پهنه‌های جنوبی سایت پیش‌بینی شده است.

مركز تجارت به عنوان نمایشگاه دائمی برخی از برگزاركنندگان (برندهای مشهور) و مكانی برای سازماندهی و پاسخگویی پس از هر نمایشگاه در نظر گرفته شده است و شامل فضاهایی مانند نمایشگاه‌های تجاری، مدیریت خدمات تجاری نمایندگی‌ها، دفاتر بازرگانی، پاركینگ‌های اختصاصی و غیره است. مراكز اقامتی با مساحت تقریبی 160 هزار متر مربع در پهنه جنوبی سایت شامل دو هتل پنج ستاره 350 اتاقه و یك هتل آپارتمان با امكانات و فضاهای جانبی مناسب است كه محل اسكان برگزاركنندگان نمایشگاه و بازدیدكنندگان خواهد بود. همچنین به منظور رونق بیشتر مركز تجارت، این بخش، امور مركز تجارت را تسهیل خواهد كرد.
بخش خدمات و پشتیبانی نیز شامل كاربردهای مختلف است و در این بخش بازدیدكنندگان بعد از عبور از دروازه‌های كنترل ورود و خروج، به سمت سالن ملل هدایت می‌شوند .

مدیریت اداری مجموعه نمایشگاه در این ساختمان مستقر شده و ضمن سازماندهی فعالیت‌های نمایشگاه، امكان ملاقات‌های تجاری و سمینارهای كوچك را فراهم می‌آورد. همچنین این ساختمان نیازهای خدماتی و رفاهی كارمندان نمایشگاه را برآورده می‌سازد. ساختمان ورودی جنوبی، اداری و سمینار با متراژ حدود 37 هزار متر مربع در شمال میدان مركزی مجموعه مابین سالن ملل و میدان در راستای شمالی جنوبی قرار دارد. در اغلب نمایشگاه‌ها، برگزاری همایش‌های بزرگ، اصلی‌ترین دستاورد علمی آن محسوب می‌‌شود. سالن همایش ساختمانی است برای برگزاری سمینارها، سخنرانی‌ها و مراسم ویژه.
این ساختمان در منتهی‌الیه غربی محور گودال باغچه و در تراز سالن‌های نمایشگاهی قرار گرفته است. مساحت تقریبی آن 32 هزار متر مربع است كه دارای دسترسی نزدیكی به رینگ پیرامونی سواره و پد هلی كوپتر است. ساختمان‌های خدمات جنبی به تعداد هشت عدد و در طرفین سالن‌های نمایشگاهی قرار دارند. هر كدام از ساختمان‌های جنبی حدود200 مترمربع شامل فضاهای خدماتی همچون نمازخانه، رستوران، چایخانه و سرویس‌های بهداشتی است كه نیازهای خدماتی بازدیدكنندگان را برطرف می‌كند.

علاوه بر وجود پاركینگ ،ایستگاه وسایل نقلیه عمومی نیز برای بازدیدكنندگان دایر شده ،این ایستگاه‌ها مجاور هردو ورودی اصلی مجموعه بوده و امكان تردد بازدیدكنندگان با وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و تاكسی را فراهم می‌كنند.ایستگاه مترو نیز بصورت اختصاصی در ورودی شرقی مجموعه واقع شده و امكان تردد بازدیدكنندگان را از خطوط متروی تهران و بالعكس فراهم می‌كند و به عنوان اصلی‌ترین مبدأ تردد مجموعه در نظر گرفته می‌شود.
محور چهارباغ به عنوان شاهراه اصلی مجموعه، مسیر تردد تفكیك شده سواره و پیاده در مجموعه است كه با اتصال دو ورودی مجموعه، قسمت جنوبی مجموعه (مراكز تجاری و اقامتی) را از قسمت شمالی (بخش نمایشگاهی و خدماتی) جدا كرده و در مركز ثقل خود با یك میدانگاهی بزرگ، ورود به بخش نمایشگاهی را تعریف می‌كند. این محور با برخورداری از فضای سبز و آب‌نماهای ویژه، ضمن ایجاد یك جلوه بصری زیبا در سایت مجموعه، مسیر اصلی توزیع جمعیت در پروژه است و استخوان‌بندی هندسی مجموعه محسوب می‌شود.
محور گودال باغچه نیز به عنوان یك مسیر فرعی تردد، بازدیدكنندگان را درون بخش نمایشگاهی هدایت می‌كند و با اتصال به دو ورودی فرعی شرقی و غربی، امكان جابه‌جایی افراد را بین بخش‌های اصلی نمایشگاه (سالن‌ها) فراهم می‌كند. این مسیر نیز دارای جلوه‌های بدیع باغسازی ایرانی بوده و فضایی دلپذیر را در قلب نمایشگاه به‌ وجود می‌آورد.
اغلب فضای تردد عابران پیاده در كل مجموعه و به‌ویژه در محور چهارباغ و گودال باغچه از داخل رواق‌هایی است كه با سازه‌ای نسبتاً سبك، مسیر پیاده را مشخص كرده است و عبور و مرور عابران را تسهیل می‌كند. به دلیل بزرگی مجموعه و مسیرهای طولانی پیاده، این رواق‌ها امكان تردد آسان افراد پیاده را فراهم می‌كنند. میدان‌گاهی اصلی مجموعه كه در محور چهارباغ قرار دارد از یك سو به ورودی نمایشگاه و از سوی دیگر به مسجد ختم می‌شود. مسجد، مجموعه با هویتی مستقل در نقطه عطف پروژه قرار دارد و دسترسی به آن برای همگان آسان خواهد بود.
ساختمان‌های خدماتی و تاسیساتی نیز به عنوان تامین‌كننده نیاز نمایشگاه در بخش‌های خدمات جنبی و تاسیساتی مجموعه در مساحتی بالغ بر 50 هزار متر مربع طراحی و ساخته می‌شوند كه شامل موتورخانه‌های اصلی و فرعی، پست‌های برق، ایستگاه تقلیل فشار گاز، منابع آب، تصفیه‌خانه فاضلاب و همچنین خدماتی شامل گمرك، انبارها، ساختمان‌های مدیریت و حراست، آتش‌نشانی، مهدكودك و مركز اورژانس است كه كاربری پروژه را تكمیل می‌كند. این ساختمان‌ها در دو محدوده مشخص و به صورت خطی در سایت جانمایی شده‌اند.  بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس (عوارضی اتوبان تهران - قم) ، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
مرجع : ایرنا