به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۰۶۵۶۸

ویدئوی موهن اصولگرای تازه‌وارد و دورهمی

گروه سیاسی: در هفته‌ای که نمایندگان مجلس مشغول بررسی مواد الحاقی لایحه دائمی‌کردن برخی احکام برنامه‌های توسعه بودند و تقریباً تمامی اتفاق‌های مهم سیاسی، بیرون از صحن روی‌داد، ناطقان روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی کمی از حرارت این‌روزهای راهروهای مجلس را به صحن انتقال دادند.
ویدئوی موهن اصولگرای تازه‌وارد و دورهمی

به گزارش ایلنا، در روزهای پایانی مجلس نهم و در شرایطی که همه صحبت‌های نمایندگان همچون دیگر نخبگان سیاسی بیشتر به مسائلی مربوط به انتخابات، رئیس، هیات‌رئیسه و اعضای کمیسیون‌های تخصصی در مجلس دهم مربوط است، در طول هفته گذشته در راهروهای مجلس، بحث‌های غیررسمی و غیرعلنی دیگری نیز مطرح شد که باوجود این‌که چندان مورد توجه رسانه‌های رسمی قرار نگرفت، طرح آن می‌تواند در فهم و تحلیل مسائل مورد علاقه این روزهای مطبوعات کشور همچون انتخاب رئیس مجلس دهم نیز تاثیرگذار باشد.

ماجرای عکس‌های مینو و سیم آخرِ دلواپسانِ بی‌حجابی!

در این میان، شاید جدی‌ترین و علنی‌ترین موضوع غیررسمی مجلس را باید در ماجرای عجیب و غریب منتخب سوم مردم اصفهان جستجو کرد. ماجرایی که در هفته گذشته و پس از آن‌که "عکس‌هایی" منتسب به او در برخی رسانه‌ها منتشر شد، به مرحله جدیدی وارد شد. در ابتدای هفته گذشته، علی مطهری پس آن‌که در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، خواستار صدور هرچه سریع‌تر اعتبارنامه خالقی و ارسال آن به مجلس دهم شد، در گفت‌وگو با ایلنا از احتمال ورود رهبری به این پرونده خبر داد و بر لزوم استیضاح وزیر کشور به‌علت تعلل در صدور اعتبارنامه و تخطی از قانون تاکید کرد و شاید همین مسئله منجر به این شد که مخالفان ورود این نماینده منتخب به مجلس، به سیم آخر بزنند و در اقدامی غیراخلاقی هرچه دارند در دایره فضای مجازی بریزند؛ تصمیمی که بلافاصله با واکنش تند مینو خالقی روبرو شد و این تصاویر را جعلی عنوان کرد.

چه‌کسی این عکس‌ها را منتشر کرد؟!

باوجود این‌که عموم مردم از طریق یک کانال خبری اصولگرا این عکس‌های پرحاشیه را تماشا کردند، آن‌چنان که گفته شد، کانال یکی از نمایندگان اصولگرای نزدیک به احمدی‌نژاد و جبهه پایداری، منبع اصلی انتشار این عکس‌ها بوده است. تا آن‌جا که ادعا شد عکس‌های منتسب به خانم خالقی که توسط این نماینده استان اصفهان منتشر شد، به مراتب از آن‌چه به صورت گسترده در حال بازنشر در فضای مجازی است، کامل‌تر بود.

گفت‌وگو به زبان آذری در راهروی مجلس؛ به صرف چای و بیسکویت

بیسکویت‌های ساقه‌طلایی مجلس برای کسانی که به هر دلیل در ساختمان هرمی‌شکل پارمان رفت‌وآمد دارند، آشناست؛ بیسکویت‌هایی که برخی معتقدند باورود یکی از نمایندگان اصولگرای عضو هیات‌رئیسه به مجلس، به صبحانه مجلسی‌ها تبدیل شد و حال باتوجه به شکست این نماینده اصولگرا در انتخابات و عدم حضورش در مجلس دهم، احتمالاً با پایان عمر مجلس نهم، عمر این بیسکویت‌ها نیز به پایان برسد! با این همه، یکی از مهمترین اتفاق‌های این هفته مجلس نه در صحن علنی، که در گوشه‌ای از کافه نمایندگان مجلس، دور از چشم خبرنگاران و در یک دورهمی غیررسمی به صرف چای و همین بیسکویت‌ها رقم خورد و بر این اساس، در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته، یکی از نمایندگان آذری‌زبانی که از یاران نزدیک رئیس مجلس نهم نیز هست، با برخی از برگزیدگان آذری‌زبان «لیست امید» تهران به صرف چای و بیسکویت تشکیل جلسه داد.

باوجود این‌که در نگاه نخست و باتوجه به رابطه فوق‌العاده نزدیک این نماینده ناکام در انتخابات مجلس دهم با علی لاریجانی، باید این دیدار را به‌نوعی در راستای رایزنی‌ها و یارکشی‌های مربوط به جلوس بر کرسی ریاست مجلس تفسیر می‌کردیم، اما باتوجه به این‌که لااقل یکی از دعوت‌شدگان اصلاح‌طلب به این دورهمی غیررسمی، از نزدیک‌ترین افراد به محمدرضا عارف بود،‌ این گمانه ایجاد شد که شاید این دیدار بیش از آن‌که به انتخاب رئیس مجلس مربوط باشد، به اعتبارنامه «نادر قاضی‌پور» نماینده اصولگرای پرحاشیه مجلس ارتباط داشته‌است؛ و حال باید منتظر باشیم و ببینیم آیا چای و بیسکویت مجلسی موثر واقع می‌شود یا خیر!

انتشار ویدئوی یک نماینده دیگر اصولگرای آذری‌زبان

پس از فروکش کردن نسبی موج انتقادی علیه «نادر قاضی‌پور» که در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش، با ادبیاتی به‌دور از ادب، به زنان و البته جایگاه نمایندگی مجلس توهین کرده‌بود، حال ویدئوی دیگری از یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی اصولگرای آذری‌زبان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن، این نماینده برگزیده مجلس دهم به مردم و به ویژه اقشار ثروتمند و طبقات بالای جامعه اهانت می‌کند. منتخب مردم مراغه و عجب‌شیر در این ویدئو به زبان آذری زمین و زمان را به هم می‌دوزد و به هرچه جلوی چشمش می‌بیند توهین می‌کند تا رای‌دهندگان را برای رای دادن به خود قانع کند. باوجود این‌که ویدئوی یادشده هنوز آن‌چنان رسانه‌ای نشده، اما باتوجه به این‌که این نامزد پیروز انتخابات مجلس در آن با ادبیاتی افراطی به برخی طبقات جامعه اهانت می‌کند، احتمالاً باید در روزهای آتی منتظر شنیدن خبرهای بیشتری درباره این ویدئو باشیم.

ناطقان میان‌دستور روز آخر

در هفته‌ای که نمایندگان مجلس مشغول بررسی مواد الحاقی لایحه دائمی‌کردن برخی احکام برنامه‌های توسعه بودند و تقریباً تمامی اتفاق‌های مهم سیاسی، بیرون از صحن روی‌داد، ناطقان روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی کمی از حرارت این‌روزهای راهروهای مجلس را به صحن انتقال دادند. بر این اساس، پس از آن‌که امیرعباس سلطانی، رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در آخرین نطق میان‌دستور خود در مجلس، باز هم از گفتن حقایق این پرونده خودداری کرد و با محافظه‌کاری به تکرار مکررات درباره بابک زنجانی پرداخت، «مهدی کوچک‌زاده» نیز که موفق به حضور در مجلس دهم نشده است، تمام دارایی‌اش را به مدافعان حرم بخشید.

این نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، تمام دریافتی‌اش از ناحیه حق‌التدریسی دانشگاه در طول ۱۲ سال نمایندگی‌اش را حدود ۹۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ را به همراه ۱۲۰ میلیون تومان از ناحیه جایزه‌ها و ماموریت‌های خارج از کشور که بیشتر از انگشتان یک دست نبود، از‌‌ همان زمان وصول در دو صندوق قرض‌الحسنه یکی در دانشگاه تربیت مدرس و دیگری در بیرون از دانشگاه در بنیاد خدمات اسلامی برای پرداخت به مردم قرار دادم و اداره کنندگان این وجه کتباً و شفا‌هاً می‌دانند که در غیاب بنده اداره و مدیریت این وجوه با ولی امر خواهد بود.

نماینده تهران در مجلس نهم، مبالغ دریافتی از مجلس شورای اسلامی تحت عنوان هزینه‌های نمایندگی را نیز بیش از یک میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: کل هزینه‌های نمایندگی طی ۱۲ سال نمایندگی اندکی بیش از یک میلیارد تومان است که هر سال خمس آن را پرداخت کردم در حد توانایی شناسایی ایثارگران و خدمت‌گزاران انقلاب و اسلام به صورت قرض‌الحسنه در اختیار آنان قرار دادم که اسناد آن موجود است، بنده از این مبلغ هیچ استفاده شخصی نکردم.

آرزوی شهادتِ کوچک‌زاده

کوچک‌زاده ادامه داد: چنانچه متولیان امر مقاومت اسلامی و مدافعان غیور و شریف حرم سرداران سپاه اسلام صلاح بدانند این مبلغ ناچیز را لایق بدانند، مایلم این مبلغ را تمام و کمال در اختیارشان بزارم تا صرف مقاومت اسلامی و خانواده‌ها و بازماندگان شهدای حرم گردد. شاید خداوند متعال به فضل و کمالش این بنده حقیر را لایق مبارزه با مال دانسته و آن را قبول و مقدمه فراهم شدن توفیق جهاد با جان در عرصه مقاومت اسلامی قرار دهد. افتخار می‌کنم در دفاع از حرم به شهادت برسم. امام حسین (ع) ۵۸ سال عمر کرد و بنده نیز ۵۸ ساله‌ام، از دنیا چه می‌خواهم؟ با این حال، پس از آن‌که نطق کوچک‌زاده به پایان رسید، این سوال به ذهن مخاطبان خطور کرد که چرا درصورتی که یک نماینده نمی‌خواهد از حقوقش استفاده کند، مجلس باید به او حقوق بدهد؟! به نظر می‌رسد، در شرایطی که همه از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند، پرداخت بیش از یک میلیارد تومان به ازای هر نماینده مجلس (در طول ۱۲ سال) کار درستی نباشد.

از پوشش تخلف‌های بابک تا تعویض رخت برجام

اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، علاوه بر نطق جنجالی کوچک‌زاده، نطق میان‌دستور دو نماینده دیگر نیز با حاشیه‌هایی همراه بود. بر این اساس، امیرعباس سلطانی که نقشی محوری در برملا کردن تخلف‌های بابک زنجانی دارد، در آخرین نطق دوران نمایندگی‌اش، بار دیگر به تکرار مکررات پرداخت و همچنان آن‌چه همه منتظر شنیدنش هستند را ناگفته گذاشت. با این حال، ابراهیم آقامحمدی، نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و از مخالفان سرسخت برجام، دیگر نماینده‌ای بود که باتوجه به عدم حضورش در مجلس دهم، آخرین نطقش را بیان می‌کرد. نماینده مردم خرم‌آباد در بخشی از این نطق میان‌دستور، با کنایه به یکی از نمایندگان حامی برجام هم‌استانی‌اش، گفت: وضعیت برخی مدافعین برجام چنان وخیم بود که مجبورشدند، رخت برجام برکنند و لباس سنتی مردم بر تن کنند!

هدایت حامیان عارف و لاریجانی به راه امید

در آخرین روزهای عمر مجلس نهم و درحالی که بیش از ۸۵ درصد نمایندگان دوره نهم، در مجلس دهم حضور نخواهند داشت، به نظر می‌رسد، این معدود نمایندگان ابقاشده مجلس نهم خود را بیش از همکاران آینده‌شان، برای نشستن بر کرسی‌های مهم مجلس شورای اسلامی محق می‌دانند و این درحالی است که گروهی دیگر باید که این چند روز باقی‌مانده را هم پشت درهای مجلس سپری کنند، تمام تلاش‌شان برای ورود به دسته‌بندی‌های مجلس دهم به کار بسته‌اند؛ تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد، روز شنبه هفته آینده و در خلال همایش عمومی «فرآیند و قانونگذاری؛ الزامات و راهکار‌ها» که توسط معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی و با حضور تمامی برگزیدگان مجلس دهم برگزار خواهد شد، به اوج خود برسد. به‌ویژه آن‌که این نمایندگان همزمان با برگزاری این همایش، باید تکلیف خودشان را با حمایت از «محمدرضا عارف» یا «علی لاریجانی» روشن کنند؛ بماند که شاید در عمل، عارف و لاریجانی در دست هم دهند و تمامی حامیان‌شان را به راه «امید» هدایت کنند!