به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۰۶۶۳۳
یک مقام مسئول کارگری:

فارغ التحصیلان بدون امنیت شغلی کار ندارند

گروه اقتصادی: دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور معتقد است: اگر فارغ التحصیلان بدانند پس از اتمام تحصیل، امنیت شغلی دارند هرگز سراغ شغل‌های دولتی نمی‌روند.
فارغ التحصیلان بدون امنیت شغلی کار ندارند

هادی ابوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کار اظهار کرد: امروز پیش از دستمزد، امنیت شغلی برای کارجویان و دانش آموختگان اهمیت دارد و اگر دانش آموختگان پس از فارغ التحصیلی احساس کنند که دغدغه امنیت شغلی ندارند بدون نگرانی به سمت شغل‌های غیر دولتی می روند.

 

وی گفت: اگر کارخانه‌ای با یک نیروی تحصیلکرده به جای قرارداد دو ماهه و سه ماهه قرارداد یکساله و طولانی مدت ببندد با دلگرمی بیشتر به کار و فعالیت می پردازد ولی اگر قرارداد کار تمدید نشود، نیروی کار همواره دغدغه پیدا کردن شغل متناسب با تخصص خود را خواهد داشت. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه با اشاره به پایین بودن سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید، اظهار کرد: شاید سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید از یک واحد صنعتی به واحدی دیگر متفاوت باشد اما در نهایت بیش از 12 درصد نیست.

 

وی افزود: برخی مشاغل نیروی انسانی بیشتری دارند و برخی دیگر از تجهیزات و ماشین آلات بیشتر استفاده می‌کنند به همین دلیل نرخ واقعی دستمزد در قیمت تمام شده تولید متفاوت است و می‌تواند دو تا سه درصد هم باشد اما سقف آن بالاتر از 12 درصد نمی‌رود. این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: کارفرمایان می‌توانند هزینه آب و برق و گاز را دو ماه یکبار بپردازند یا پول دارایی را سالیانه بدهند ولی دستمزد کارگر در چشم است و باید ماه به ماه پرداخت شود چون تولید کارفرما و حیات و ممات کارگاه به وجود کارگر بسته است.

 

ابوی در پایان با اشاره به بیمه بیش از 10 میلیون کارگر غیر رسمی که در هفته کارگر از سوی وزیر کار اعلام شد، اظهار کرد: بارها از وجود 6 میلیون کارگر فاقد بیمه در کشور خبر دادیم که در قالب کارهای متفرقه یا زیرپله‌ای مشغول کارند و متاسفانه در هیچ آماری ثبت نمی‌شوند اما توجهی به آنها نمی شد در حالی که امروز خبر بیمه بیش از این رقم و 10 میلیون کارگر غیر رسمی در کشور اعلام می‌شود که مایه امیدواری است.

مرجع : ایسنا