به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۷ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۱۰۶۶۷۱

نصب قدرتمندترین تلسکوپ جهان در هند

گروه فناوری:پس از تظاهرات در هاوایی آمریکا علیه پروژه پیشنهادی نصب تلسکوپ سی‌متری (TMT) در این منطقه، شهر لاداخ در منطقه کشمیر هند به عنوان مکان جایگزین برای نصب این تلسکوپ تعیین شد.
نصب قدرتمندترین تلسکوپ جهان در هند
ساخت این تلسکوپ در پی اعتراض اهالی هاوایی که نصب آن را بر روی قله موناکی بی احترامی به قله‌ معنوی و فرهنگی‌شان می‌دانستند، به حالت تعلیق در آمد.
قرار بود ساخت و ساز این تلسکوپ در سال 2015 در هاوایی آغاز شود اما در حال حاضر با توجه به تصمیم اخیر دیوان عالی هاوایی، مجوز ساخت و ساز در این مکان متوقف شده است.  با این حال، با توجه به اهمیت این پروژه، از نظر مالی و ارزش علمی ، شرکای این پروژه به دنبال محل‌های مناسبی برای نصب این تلسکوپ بزرگ بودند.
 
با اینکه کار ساخت این پروژه در حدود 18تا 24 ماه به تعویق افتاد، با این حال، کار بر روی تلسکوپ و رصدخانه همچنان ادامه داشت.  هند در پروژه تی ام تی 10 درصد سهم دارد و دیگر شرکای این پروژه چین، ژاپن، کانادا و آمریکا هستند. در کشور هند، این پروژه توسط وزارت علوم و فناوری و وزارت انرژی اتمی انجام می‌شود.
 
این پروژه می‌تواند موقعیت‌های فوق العاده ای را برای کشور هند به ارمغان بیاورد و علاوه بر بهبود فرصت‌های شغلی برای مردم، این تلسکوپ فوق‌العاده قوی نوری و مادون قرمز به اکتشافات بسیار زیاد و کمک به نسل‌های آینده منجر خواهد شد.

مرجع : ایسنا