به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۱۰۷۱۲۰

كشف 9 سیاره با قابلیت حیات

گروه علمی: ناسا اعلام كرد در ماموریت تلسكوپ فضایی كپلر، 1284 سیاره خارج از منظومه شمسی را شناسایی كرده است كه 9 مورد از آن ‌‌ها قابلیت حیات دارند. بدین ترتیب تعداد سیارات شناسایی شده توسط این تلسكوپ فضایی تقریبا به دوبرابر افزایش یافته است.
این سیارات با استفاده از تكنیك جدید شناسایی شدند كه امكان تشخیص دقیق سیارات را از سایر اجرام فضایی در اختیار می ‌‌گذارد.
ناسا بدون اشاره به بازه زمانی كشف این سیارات فقط به این نكته اكتفا كرده است كه كشف این سیارات یافته های جدید كپلر است.

تلسكوپ كپلر با بررسی نور دریافتی از ستاره ‌‌های دوردست سیارات را شناسایی می ‌‌كند. اگر این پرتو نور تیره شود، احتمالا یك سیاره از مقابل ستاره عبور كرده است؛ اما ممكن است این وضعیت حاصل عبور سایر اجرام فضایی از جمله یك سیاره كوتوله قهوه ‌‌ای، منظومه دوتایی یا یك ستاره كوچك باشد.  پیش از این هر سیاره احتمالی توسط تلسكوپ ‌‌های موجود روی زمین بررسی می ‌‌شد. این فرآیند بسیار زمانگیر و پرهزینه است و به همین علت در طول 7 سال تنها 984 سیاره شناسایی شد.

اما در تكنیك جدید، با بررسی شكل ظاهری سیار‌‌ات و ارزیابی احتمال وجود سایر اجرام فضایی در آن محل، بدون هرگونه بررسی و تحلیل اضافی، ماهیت این اجرام شناسایی می ‌‌شود. بدین ترتیب محققان قادرند سیارات واقعی را با دقت 99 درصد شناسایی كنند. با استفاده از این تكنیك، شمار سیارات شناسایی شده در ماموریت كپلر مجموعا به 1935 مورد می ‌‌رسد كه 100 سیاره از آن ‌‌ها به اندازه زمین هستند.

هدف از انجام این تحقیقات، یافتن حیات در سایر نقاط جهان است. به همین علت محققان اندازه و فاصله تمام سیارات جدید را از ستاره آن ‌‌ها محاسبه می ‌‌كنند تا بتوانند احتمال وجود حیات در آن ‌‌ها را تخمین بزنند. با استفاده از این رویه، محققان معتقدند 9 سیاره از سیارات جدید، قابلیت زندگی را دارند. به عبارت دیگر اندازه این سیارات حداكثر دو برابر زمین است و تمام آن ‌‌ها در فاصله طلایی از ستاره خود قرار دارند و احتمالا آب در حالت مایع در آن ‌‌ها جریان دارد.

بر اساس گزارش ناسا، پیش از تلسكوپ كپلر عملا هیچ اطلاعاتی درباره تعداد سیارات موجود در كهكشان راه شیری نبود، اما اكنون بخش ‌‌هایی از كهكشان را می توان شناسایی كرد كه در آن ‌‌ها تعداد سیارات بیش از ستاره ‌‌ها است. این دانش، زمینه ‌‌ساز ماموریت ‌‌هایی است كه ما را بیش از پیش به شناسایی حیات بالقوه در كهكشان نزدیك می ‌‌كند.
مرجع : ایرنا