به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۱۰۷۱۷۷
تاکید بر رفع موانع در تعامل بانکی با ایران

کری:بانک‌های‌اروپا از تعامل‌تجاری با ايران نترسند

گروه اقتصادي: وزیران امور خارجه آمريكا و انگلیس روز پنجشنبه با تاکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، اعلام کردند هدف راهبردی بازگرداندن ایران به جامعه بین الملل است.
کری:بانک‌های‌اروپا از تعامل‌تجاری با ايران نترسند
به گزارش ایرنا، هاموند همزمان با نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقامات ارشد بانک های انگلیسی و اروپایی در لندن گفته است این به معنای غلبه بر واقعیت هایی است که بانک های اروپایی در عمل به آن مواجه هستند. وی افزود: ما در تلاش هستیم که بین شکاف موجود پلی بزنیم ... تا به بانک های جهانی و اروپایی اجازه دهیم تا از صاحبان و کسب کار اروپایی برای از سر گیری تجارت عادی با طرف های ایرانی و سرمایه گذاری در این کشور حمایت کنند.

به گزارش منابع انگلیسی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با مقامات ارشد بانک های انگلیسی و اروپایی در لندن اطمینان داده که از سرگیری تعاملات بانکی با ایران در چارچوب توافق هسته ای وین بلامانع است. وی در جلسه اش با مقامات بانکی گفته است: ما می خواهیم این را مشخص کنیم که تعامل قانونی با ایران درچارچوب توافق هسته ای، برای بانک ها بلا مانع است. کری خطاب به بانک های اروپایی گفته است که آنها نبایستی ترسی از سرگیری تعاملات تجاری مشروع با ایران داشته باشند.

این منابع همچنین به نقل از یک منبع آگاه حاضر در این جلسه می گویند که جان کری تلاش کرد تا در این جلسه نگرانی بانک های اروپایی را نسبت به جریمه های سنگینی که پیشتر بابت همکاری بانکی با ایران متحمل شده اند مرتفع سازد. وزیر خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که هدف از این جلسه شنیدن نگرانی های بانک ها و تلاش برای رفع آنهاست. هاموند در یادداشتی که پس از این نشست در صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت که جان کری و روسای بانک ها در مورد تجارت با ایران پس از توافق هسته ای و کاهش تحریم ها با یکدیگر گفت وگو داشتند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس پیش از نشست یاد شده در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر شده، گفته است: «ما خواستار آن هستیم که بانک‌هایمان بتوانند از شرکت‌های بریتانیایی فعال در ایران حمایت کنند.» وی افزود: «حمایت از تجارت مشروع با ایران، هم در راستای منافع اقتصادی ما است و هم ایران. بعد از این همه سال رابطه محدود، هنوز چالش‌هایی باقی مانده، اما داریم همراه با شرکای بین‌المللی خود، ایران و جامعه بانکی، برای حل آن‌ها تلاش می‌کنیم.»

وی افزود: «ما نباید این حقیقت را از یاد ببریم که ما به آن دلیلی اینجا هستیم که توانستیم به توافقی تاریخی برسیم که به ما از عدم توان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای اطمینان داد. این توافق در ازای کاهش مرحله‌ای تحریم‌ها، شرایط سخت‌گیرانه‌ای را بر ایران تحمیل کرده است. اکنون ما موظف هستیم که از اثربخش بودن کاهش تحریم‌ها اطمینان یابیم.» منابع انگلیسی می گویند که در نشست صبح روز پنجشنبه جان کری، علاوه بر فیلیپ هاموند و روسای بانک های بزرگ انگلیسی، لرد لامونت فرستاده ویژه دیوید کامرون در امور تجاری به تهران، ساجد جاوید وزیر تجارت و توسعه انگلیس و ده مقام ارشد بانک های اروپایی نیز حضور داشته اند.

بانک 'بارکلیز'، بانک 'اچ اس بی ای ' و بانک استاندارد چارترد از جمله بانک های انگلیسی بودند که در این نشست بوده اند. منابع بانکی انگلیس پیش از این گفته اند که همچنان نگران از تحریم ها باقی مانده آمریکا علیه ایران هستند اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گذشته در بدو ورودش به لندن به منظور شرکت در نشست ضد فساد گفته بود که شرکت های خارجی نباید از آمریکا به عنوان بهانه ای برای خودداری از تجارت با ایران در پی توافق هسته ای سال گذشته میلادی، استفاده کنند.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۱۹:۵۴
تیتر دلواپسان:
سویفت همچنان قطعه (336180)
پ ن پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۲۲:۰۸
سوئیفت وصله. آب قطع شده (336182)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۴:۵۸
به قول رییست آب را بریز همان جاکه .... (336188)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۵:۰۱
اخبار ساعت 14 جمعه اصلا خبر را وارونه خواند وهیچ اشارهای به حرفهای کری نکرد که گفته هیچ محدودیتی برای تجارت با ایران نیست و بانکها نترسند بلکه خبر را اینگونه گفت :
مدیران بانکهای انگلیسی از صحبتهای کری راضی نشدند .
صدا سیما فقط یاس پاشی می کند واحتمالا کاری می کند در دوره ریاست جدید آن که همه بگویند سرافراز خوب بود (336189)
دمت گرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۶:۱۴
سوئیفت وصله.آب قطع شده
آخ آخ تیکه ات چه دردی داشت!!! (336196)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۶:۴۲
امروز فقط صاحب کتاب العبر فی دیوان مبتدا والخبر عن تاریخ الملل والنحل والفرس والروم والعرب والبربر نمیداند که امریکایی ها چه گلاه گشادی بر سر شما ایرانی های ساده لوح و پرفیس وافاده گذاشتند فاعتبروا یا اولی الابصار (336201)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۲۱:۴۴
تازه مسلمان برگرد همان نروز.
هیچ کلاهی سرمان نرفته بلکه غنی ساری ایران به رسمیت شناخته شده (336217)
سبحان شاهمرادی اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۰۱:۰۱
بیچاره اصلاحطلبان که هنوز امید دارند کد خدایشان به آنها نیکی کند!!! (336184)
فالگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۵:۳۸
معلومه اصولگرایی، نام کوچکت این پیشینه رو نشون میده ! (336191)
زنده باد ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۶:۱۸
داداش تواین سایت مبادا حرف بدی درموردآمریکا بزنی.!
باماطرفی
آمریکا=خدا (336197)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۰:۱۵
برجام عاقلانه ترین راه نجات کشور از سراشیبی سقوط بود.بعبارتی بهتر جز برجام هیچ راه دیگری باقی نمانده بود.شاید برخی ها شعارهای احساسی و دهان پر کن -مثل مقاومت و یک وعده غذا خوردن!!!- رو راه حل تصور کنند اما واقعیت چیز دیگریست.بهرحال برجام مثل یک لیوان شوکرانه نه مثل یک جعبه شیرینی.شوکرانی که دولت و حاکمیت بخاطر نجات کشور سرکشیدند.البته دلیل اینکه کشور در وضعیت آچماز قرار گرفت " بی بصیرتی "های دولت قبلی بود و کاغذپاره دانستن مصوبات جهانی.دریک کلمه بهتره بگوییم «از ماست که بر ماست». (336185)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۴:۲۶
بنده بعنوان یک شهروند ایرانی از دولت تدبیر و امید بخصوص دکتر محمد جواد ظریف و همه دست اندرکاران برجام بدلیل به سرانجام رساندن برجام توام با حفظ شأن و عزت نظام و ملت ایران بسیار بسیار سپاسگزارم وبرجام را سندافتخاری در راس کارنامه دولت میدانم. هرچند کشورهای مقابل در مراحل اجرایی متناسب با انتظارات مردم ایران از خود صداقت نشان نمی دهند ولی ما هم رفتارهایی تحریک کننده داشته ایم بنابراین پدید آمدن چنین مشکلاتی چیزی از ارزشهای برجام و همت بلند دولت در این راستا نمی کاهد. (336186)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۱۵:۱۰
این خیلی مهمه که وزیرامور خارجه امریکا یکبار در دیدار با دکتر ظریف این صحبت را کرد و یکبار در گفتگو با سی ان ان و الان در جمع بانکداران انکلیسی.
دیپلماتها و مسولان بانک مرکزی باید فشار بیاورند تا خزانه داری آمریکا به صورت مکتوب این موضع آمریکایی ها را به تمام بانکهای اوپایی اعلان کند. (336190)