به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۱۰۷۱۷۸

کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند باید جواب حج نرفتن مردم را بدهند

گروه سياسي: آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: اقداماتی مانند حمله به سفارت عربستان انجام شد، باید بدانند مسئولیت شرعی دارند و باید در قیامت جواب حج نرفتن مردم را بدهند. اینگونه اقدامات یکی از عللی است که باعث می شود حجاج ما را به راحتی در حج نپذیرند.
کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند باید جواب حج نرفتن مردم را بدهند
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع)، دکتر «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مهندس «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام «حمیدرضا ارباب سلیمانی» مسئول ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی «جوادی آملی» دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با انتقاد از کارشکنی مسئولان حج عربستان در خصوص هماهنگی برای اعزام حجاج ایرانی اظهار داشتند: اینها همان گروهی هستند که به پیامبر گرامی اسلام(ص) سال ها اجازه نمی دادند از مدینه به مکه بیاید و حج به جا آورد، این برخورد نیاکان اینها با خود پیغمبر(ص) بود؛ هم خودشان از قبله و مطاف محروم بودند و هم دیگران را از قبله و مطاف محروم می کردند تا زمان فتح مبین که سلاح را به زمین گذاشتند و منافق شدند.

ایشان ادامه دادند: طبق فرمایش حضرت علی علیه السلام، تاریخ زندگی دودمان ابوسفیان به دو بخش تقسیم می شود؛ قبل از فتح مکه آنها کافر بودند و بعد از فتح مکه منافق شدند یعنی لحظه ای اسلام نیاوردند. معظم له با اشاره به اقتضائات و شرایط امروز منطقه و جامعه جهانی ابراز داشتند: ما در یک مقطع زمانی خاص زندگی می کنیم که از الزامات آن این است که باید با کشورهای دیگر رابطه داشته باشیم و رابطه ما با دیگران بر اساس تعهد، امضا و قرارداد پیش می رود که این تعهد و پایبندی به آن از دستورات بین المللی اسلام است.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: قرآن می فرماید حتی اگر طرف مقابل شما ملحد، کافر و مشرک هم باشد مادامی که او به امضا خود احترام می گذارد و پایبند است شما نیز باید به تعهد خود پایبند باشید. طبق این اصل، کسانی که تعهد ما با دیگران را زیر پا گذاشتند و اقداماتی مانند حمله به سفارت عربستان انجام شد، باید بدانند مسئولیت شرعی دارند و باید در قیامت جواب حج نرفتن مردم را بدهند. اینگونه اقدامات یکی از عللی است که باعث می شود حجاج ما را به راحتی در حج نپذیرند.

ایشان افزودند: در خاورمیانه و در جهان عده ای ملحدند، عده ای کافرند و عده ای مشرک، ولی مادامی که آنها امضایشان را محترم می شمارند ما نیز باید تعهدات خود در مقابل آنها را محترم بشماریم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از این دیدار در خصوص وضعیت حج امسال مستطعین فرمودند: این مساله شرعی را مردم بدانند که اگر امسال سال استطاعت آنهاست و امسال از نظر مالی مستطیع شده اند، آنها مسئولیت شرعی ندارند برای آنکه از نظر شرعی مستطیع نشده اند اما آنها که قبلاً مستطیع شده اند مشکل دارند.