به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۱۰۷۷۸۹
حمله‌ قریب‌الوقوع براي آزادي الرقه از دست داعش

آمریکا: ساکنان الرقه شهر را ترک کنند

گروه بين‌الملل: ارتش امریکا در اقدامی که از امکان حمله‌ای قریب‌الوقوع حکایت دارد، به ساکنان الرقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه، هشدار داده است تا این شهر را ترک کنند.
آمریکا: ساکنان الرقه شهر را ترک کنند
به گزارش پرس تی وی، دو مقام وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در گفت و گو با روزنامه «دیلی بیست» تایید کردند ائتلاف تحت هدایت امریکا با پخش هوایی اعلامیه در رقه در شمال شرق سوریه، برای نخستین بار از ساکنان این شهر خواسته‌ تا خانه‌های خود را ترک و به منطقه ای دیگر فرار کنند.

در یکی از این اعلامیه‌ها آمده است: «زمان ... فرا رسیده است. وقت آن است که رقه را ترک کنید.» این در حالی است که یکی از مقامات پنتاگون هر گونه حمله قریب الوقوع در منطقه را بعید دانسته و گفته است این هشدارها در قالب نوعی کمپین روانی منتشر شده‌اند. در همین حال، بر اساس گزارشهای منتشر شده داعش ضمن اعلام حالت فوق العاده در این شهر، به حفر خندق و جابجایی نیروهای خود در داخل و اطراف شهر پرداخته اند.

به گفته شاهدان و منابع آگاه، تروریستهای داعش همچنین از خروج ساکنان رقه ممانعت می کنند، در حالی که نقل و انتقال خانواده های خود را از این شهر آغاز کرده‌اند و خانواده تروریست های خارجی از جمله نخستین افرادی بوده اند که عصر جمعه (31 اردیبهشت) از رقه خارج شده اند. این تحولات در حالی صورت می گیرند که مقامات روسیه و سوریه ماه گذشته میلادی از قصد ارتش سوریه و نیروهای متحد آنها برای آزادسازی شهرهای دیرالزور، رقه و حلب از اشغال ستیزه جویان تروریست خبر دادند.

همچنین به نظر می‌رسد نیروهای کردتبار «یگان های مدافع خلق» (YPG)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک، که در عملیات نظامی مرگبار علیه داعش پیکار می‌کنند، بر بیم و نگرانی داعش افزوده اند. نیروهای کرد در 37 کیلومتری شمال رقه پایگاه تشکیل داده‌اند و سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه وابسته به کردها، روز جمعه، در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک، از عملیات نظامی نیروهای کرد در روزهای آینده در رقه خبر داده است.

داعش از دست کم دو سال قبل کنترل رقه را در اختیار گرفته است. این منطقه در حال حاضر مقر داعش و پایتخت خودخوانده این گروه تروریستی به شمار می‌آید. سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند. در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.