به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۱۰۷۸۸۰
آيا ملا اختر منصور به ایران سفر کرده بود؟

طالبان، مرگ رهبر خود را تایید کرد

گروه بين‌الملل: منابع بلندپایه طالبان افغانستان کشته شدن «ملا اختر منصور» رهبر خود را در پی حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان تایید و اعلام کردند که شورای رهبری طالبان در حال حاضر برای تعیین جانشین وی تشکیل جلسه داده است.
طالبان، مرگ رهبر خود را تایید کرد
به گزارش ایرنا به نقل خبرگزاری فرانسه، یک مقام بلندیه طالبان روز یکشنبه به این خبرگزاری گفت: می توانم تایید کنم که ملا منصور درگذشته است. برخی مسئولان دیگر طالبان نیز با تائید خبر کشته شدن ملا اختر منصور گفته اند که مقام های طالبان در حال حاضر در کویته بزرگترین شهر جنوب غرب پاکستان برای تعیین جانشین وی تشکیل جلسه داده اند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از مبدا واشنگتن و به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که مقامات هر دو کشور پاکستان و افغانستان اندکی پس از حمله (هوایی علیه ملا اختر محمد منصور ) مطلع شدند. ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ ملا عمر، رهبر سابق طالبان به رهبری این گروه انتخاب شد.

در همين حال، مقامات پاکستانی می‌گویند: در محل حمله آمریکا به خودرویی که به گفته پنتاگون حامل ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان افغانستان بوده است، پاسپورتی پیدا شده که نشان می‌دهد حامل آن به ایران سفر کرده بود.

مرگ اختر منصور یک فرصت تازه برای پیوستن طالبان به روند صلح است

دفتر مطبوعاتی رئیس اجرائی دولت افغانستان اعلام کرد: دولت افغانستان حمله به ملا اختر محمد منصور را در عملیات هواپیماهای بدون سرنشین نیروهای آمریکایی تأیید می‌کند و کشته شدن رهبر طالبان یک فرصت تازه برای پیوستن آنان به روند صلح است.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی رئیس اجرائی دولت افغانستان روز یکشنبه در بیانیه خود آورده است که این عملیات نشان می دهد که خشونت پیشگان و تروریست ها در هیچ جای جهان، امنیت نخواهند داشت. بیانیه افزوده است: ملا اختر منصور به درخواست مکرر مردم و دولت افغانستان برای پایان بخشیدن به جنگ و خشونت‌ در کشور، همواره پاسخ رد داده است و با پناه گرفتن در خاک بیگانه همچنان به تزویر، کتمان حقایق، کشتار مردم بی گناه، ترور، وحشت، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از پیشرفت و توسعه افغانستان دست می‌زد و در تداوم جنگ لجوجانه رفتار می‌کرد.

بر اساس این بیانیه، نیروهای دفاعی و امنیتی کشور با تلاش و فداکاری شبانه‌ روزی، همچنان به دفاع از خاک، مال و عزت مردم خود شجاعانه ادامه خواهند داد. در بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس اجرائی دولت افغانستان افزوده شده است: دولت اسلامی افغانستان یک بار دیگر از تمامی گروه‌های طالبان می‌خواهد تا از داعیه مردم و دولت افغانستان برای تأمین صلح استقبال نموده و به زندگی صلح‌آمیز بپیوندند.

ملا اختر منصور بامداد روز شنبه هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی قرار گرفت و با دو تن از همراهان خود در منطقه دالبندین کویته پاکستان کشته شد. امنیت ملی افغانستان با انتشار یک بیانیه رسمی کشته شدن رهبر گروه طالبان را تائید کرد و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان گفته است که مرگ منصور تغییرات بزرگی را در طالبان رقم خواهد زد. شبکه خبری «طلوع نیوز» افغانستان روز یکشنبه به نقل از یک مقام دولت افغانستان که از وی نام نبرد، اعلام کرد که حمله به اختر منصور با هماهنگی افغانستان و در پاسخ به امتناع طالبان از حضور در گفت و گوهای صلح صورت گرفته است. گروه طالبان حدود دو ماه قبل با انتشار اطلاعیه ای به درخواست گروه چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، برای گفت و گوهای رو در رو با دولت افغانستان جواب رد داده بود.