به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۱۰۷۹۱۱

کمپین رضا کیانیان در حمایت از صنایع‌دستی

گروه فرهنگی: معاون صنایع‌دستی کشور از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی صنایع دستی با مدیریت رضا کیانیان و افتتاح موزه صنایع‌دستی، مجموعه فروشگاه و گالری ایران در کشور چین خبر داد.
کمپین رضا کیانیان در حمایت از صنایع‌دستی
بهمن نامورمطلق در نشت خبری بیست‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که صبح امروز (دوشنبه 3 خرداد) در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، گفت: این کمپین برای تشویق مردم با صنایع دستی و خرید آن صورت گرفته است.

 

او بیان کرد: در نمایشگاه امسال برنامه‌های متفاوتی از جمله برگزاری مسابقه‌ی فیلم‌های دو دقیقه‌ای به دبیری فرهاد توحیدی خواهیم داشت و از کسانی که بهترین فیلم‌های دو دقیقه‌ای را از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی تولید کنند، تقدیر می‌شود. همچنین مسابقه‌ عکاسی هم برگزار می‌کنیم تا هنرمندان و مردم به صنایع‌دستی توجه بیشتری نشان دهند.

 

معاون صنایع دستی همچنین درباره تبلیغات نمایشگاه صنایع دستی امسال افزود: با رییس سابق صدا و سیما درباره تبلیغات نمایشگاه هماهنگی‌هایی انجام داده بودیم، اما با تغییر مدیریت در این سازمان، متاسفانه هنوز نتوانستیم با مدیریت جدید درباره تبلیغات صدا و سیما برای صنایع دستی ارتباط برقرار کنیم.

 

او درباره افتتاح موزه صنایع دستی، مجموعه فروشگاه، گالری ایران در کشور چین گفت: همان‌طور که به زودی فروشگاه صنایع دستی ایران در کشور هلند افتتاح می‌شود، با کمک بخش خصوصی برای اولین‌بار نمایشگاه تخصصی صنایع دستی نیز در روسیه برگزار می‌شود.

 

نامورمطلق همچنین درباره برگزاری نمایشگاه صنایع دستی امسال اظهار کرد: ما در این حوزه به سمت خودکفایی در حال حرکت هستیم. در گذشته نمایشگاه‌های صنایع دستی به صورت تلفیقی از نمایشگاه‌های ترویجی و تجاری برگزار می‌شدند، اما این نمایشگاه‌ها را از هم تفکیک کردیم و در حال حرکت به سمت تجاری سازی هستیم.

 

سهم کم دولت در نمایشگاه ملی صنایع دستی

 

او ادامه داد: نمایشگاهی که در 5 خردادماه برگزار می‌شود، یک نمایشگاه تجاری است که سهم دولت نسبت به همیشه در آن کمتر است. پیش از این هم نمایشگاه ترویجی از آثاری که نشان ملی دریافت کردند، در موزه فرش ایران برگزار شد. امسال نسبت به سال‌های گذشته به اهداف‌مان نزدیک‌تر شدیم. حساسیت ما از نظر کیفی نسبت به محصولات صنایع دستی بیشتر شده است، به همین دلیل کمیته قیمت‌گذاری برای نظارت قیمت‌ها داریم.

 

معاون صنایع‌دستی اضافه کرد: همچنین در نمایشگاه امسال کمیته فنی برای نظارت کیفیت کالاها و کمیته طراحی و بسته بندی داریم که بهترین غرفه‌ها و محصولات را انتخاب می‌کنند و در نهایت به بهترین‌ها جوایزی داده می‌شود. با وجود آنکه سعی کردیم نمایشگاه امسال را تجاری کنیم، اما این طور نبوده که آن را به صورت کامل به بخش خصوصی بسپاریم؛ به همین دلیل برای 10 استان محروم حداقل پنج غرفه رایگان در نظر گرفته‌ایم که این موضوع نشان دهنده این است که حمایت دولت از صنایع دستی سلب نشده است.

 

نامورمطلق افزود: همچنین هنرمندان برتر سال گذشته برای دریافت غرفه از تخفیف برخوردار هستند. غرفه‌های رایگانی نیز در اختیار موسسات بسته بندی قرار دادیم که بتوانند بسته‌بندی‌های صنایع دستی را به تولید کنندگان عرضه کنند.

 

او اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال، سال سنگ‌های قیمتی در حوزه صنایع دستی نام‌گذاری شده است، به 10 هنرمندی که در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می‌کنند و مشکل کرایه غرفه دارند،غرفه رایگان می دهیم . در بخش ترویجی نیز از پنج اثر برجسته به صورت کارگاه زنده رونمایی می‌شود.

 

صنایع‌دستی ایران، فعال‌ترین دیپلماسی دنیا

 

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی با بیان اینکه امروزه صنایع دستی ما در دنیا فعال‌ترین دیپلماسی را از آن خود کرده گفت: با وجود مخالفت برخی از کشورها، ایران امسال میزبان اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان است.

 

نامورمطلق همچنین درباره بیمه هنرمندان اعلام کرد: با همکاری سازمان مدیریت و صندوق حمایت از هنرمندان مشکل هنرمندان صنایع دستی مستعمری بگیر حل شده است. همچنین در حال گفت‌و گو با سازمان بیمه هستیم و تا کنون به این نتیجه رسیدیم که اسم 3 هزار هنرمند جدید را به بیمه اعلام کنیم.

 

او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در برگزاری این نمایشگاه که می‌تواند خودکفاترین نمایشگاه در طول تاریخ خود محسوب شود، شاهد حضور برخی از موسسات حرفه‌ای و تولد برندهای ایرانی هستیم. بخش خصوصی نیز غرفه‌هایی را خریده که آنها را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان محروم قرار می‌دهد و معاونت صنایع دستی بدون همکاری آنها قادر به انجام این کار نبود.

 

معاون صنایع دستی کشور اظهار امیدواری کرد: صنایع دستی در آینده حرفه‌ای و تخصصی‌تر شود و دانه درشت‌های ما در آن شکل بگیرند. امروزه که جهان در حال باز کردن درهای خودشان به روی ایران هستند نیاز به موسسات خصوصی و تجاری واقعی داریم که به شکل آهسته در حال شکل گیری هستند، اگرچه سرعت آن قابل توجه نیست اما جهت و هدف آن قابل توجه است.

 

ممنوعیت ورود ادوات موسیقی سنتی به مصلی

 

نامورمطلق درباره برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مصلی تهران اظهار کرد: طبق نظرسنجی که انجام دادیم، هنرمندان از نمایشگاه‌هایی که در مصلی برگزار می‌شده تجربه خوبی داشتند. گرچه برگزاری نمایشگاه در مصلی محدودیت‌های خاص خودش را دارد و به ما اجازه ندادند ادوات موسیقی سنتی را که یکی از هنرهای اصیل ایرانی است به نمایش بگذاریم.

 

او افزود: بیش از 20 میلیارد تومان یارانه کاغذ برای نمایشگاه کتاب داده شد، اما حتا 10 میلیون تومان به عنوان یارانه به صنایع دستی پرداخت نکردند. امیدوارم سال آینده وضع صنایع دستی بهتر شود.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران همچنین درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه صنایع دستی گفت: سال‌های پیش معاونت صنایع دستی تمام هزینه حضور کشورهای دیگر را برای شرکت در نمایشگاه پرداخت می‌کرد که سال گذشته تنها هزینه غرفه‌ها را از آنها نگرفتیم اما با توجه به اینکه امسال غرفه‌های نمایشگاه را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان هموطن خودمان قرار نمی‌دهیم تصمیم گرفتیم این امکانات را هم در اختیار کشورهای دیگر هم قرار ندهیم به همین دلیل کشورهای دیگر از نمایشگاه صنایع دستی هم استقبال نکردند و تنها کشور افغانستان در آن حضور دارد.

 

نامورمطلق گفت: امسال به جای اینکه سرمایه‌ای در اختیار هنرمندان کشورهای خارجی قرار دهیم بخش تجاری را جهانی کردیم و از یک هیئت تجاری که تجار کشورهای هند و چین در ان حضور دارند برای بازدید از نمایشگاه و صنایع دستی ایران دعوت کردیم.

مرجع : ایسنا