به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۱۰۷۹۳۶

برخورد پلیس با اماکن فاقد مجوز عرضه قلیان

گروه جامعه: رییس پلیس اماکن عمومی ناجا از آغاز برخورد با اماکنی که بدون مجوز به عرضه قلیان مبادرت می کنند، در هفته زندگی بدون دخانیات خبر داد.
سردار هلالی رییس پلیس اماکن عمومی ناجا در ادامه نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه خوشبختانه قانون کنترل دخانیات به تصویب مجلس رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن هم در هیات وزیران تصویب شده است، گفت: نیروی انتظامی در ستاد کنترل دخانیات وظیفه دارد که در بخش‌های مختلف مانند قاچاق مواد دخانی، عرضه عمده و خرد این مواد و مصرف آنها مراقبت کند. بر این اساس نیروی انتظامی به دلیل وظایف ذاتی خود و مصوبات ستاد کنترل دخانیات با واحدهای صنفی که به صورت غیرقانونی مواد دخانی را تهیه و عرضه می‌کنند برخورد می‌کند که بخشی از این مکان‌ها قهوه خانه ها هستند و قسمتی از آنها نیز به صورت قانونی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برای اینکه قهوه‌خانه‌ها به صورت قانونی فعالند یک برنامه درازمدت برای حذف قلیان در آنها خواهیم داشت؛ البته بخشی از این قهوه‌خانه ها به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و شاهد تخلفات بهداشتی در آنها هستیم. بنابراین نسبت به شناسایی آنها در سطح کشور و برخورد با آنها اقدام می کنیم.

رییس پلیس اماکن عمومی ناجا با بیان اینکه شناسایی و برخورد با اماکنی که بدون اخذ مجوز در این زمینه به ویژه در حوزه عرضه قلیان فعالیت می‌کنند از این هفته آغاز می شود و تا پایان سال ادامه دارد، گفت: تاکنون نزدیک به 8000 واحد صنفی که بدون اخذ مجوز در زمینه عرضه قلیان فعالیت می‌کنند شناسایی شده که طبیعتا تعداد آنها در سطح کشور بیشتر از این تعداد است. بنابراین به این واحدها در گام اول اخطار داده می شود چراکه برخورد انتظامی در اولویت ما نیست و اگر واحد صنفی که اقدام به عرضه قلیان می‌کند بداند در آینده نه چندان دور نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند و این واحدها اخطار را بپذیرند، از عرضه قلیان خودداری می‌کنند.

هلالی گفت: در عین حال تعدادی واحد صنفی در کشور فعالند که موضوع فعالیت آنها چیز دیگری است اماکنی مانند کافی شاپ ها و مراکز پذیرایی شامل رستوران، هتل و ... از این دسته‌اند و با عرضه قلیان سنخیتی ندارند و مجاز به این کار نیستند.وی با بیان اینکه در صورت اقدام به عرضه قلیان این کار درعرصه صنفی تداخل صنفی نامیده می شود، گفت: اگر این واحدها اقدام به عرضه قلیان کنند مورد اعمال قانون نیروی انتظامی قرار می‌گیرند که در این زمینه از قانون کنترل دخانیات استفاده می‌کنیم و برخورد با این مراکز بلافاصله بر اساس این قانون انجام می شود و مراکز پلمب می شوند.

رییس پلیس اماکن عمومی ناجا تاکید کرد: البته بحث ما صرفا پلمب واحد صنفی نیست بلکه علاوه بر آن، با فرد نیز برخورد می‌کنیم و او را به مراجع قضایی معرفی کرده و مراجع هم با توجه به قانون کنترل دخانیات در این زمینه اعمال قانون می‌کنند. هلالی با بیان اینکه جامعه ما به دلیل مصرف مواد دخانی متحمل آسیب‌های جدی بهداشتی می شوند، گفت: این موضوع می‌طلبد که با کمک رسانه ها یک فرهنگسازی در این زمینه انجام دهیم تا قوه قهریه فقط به برقراری نظم رسیدگی کند و کمتر به این موارد وارد شود.

مرجع : ایسنا