به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۶
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۰۸۰۳۹
تفحص‌هایی که درمجلس‌نهم به سرانجام نرسید

همیشه پای يك‌احمدی‌نژادی‌ درمیان است

گروه سیاسی: درحالی که عمر مجلس نهم ه پايان رسيد، لاریجانی زیرفشارهای سیاسی داخل و خارج مجلس، نتوانست شرایط را برای قرائت گزارش تحقیق‌و تفحص از بنیاد شهید در دوره مدیریت مسعود زریبافان فراهم کند.
همیشه پای يك‌احمدی‌نژادی‌ درمیان است
هفته پیش هنگامی‌که مهدی کوچک‌زاده در یکی از آخرین اظهارنظرهای بهارستانی‌اش از خجالت رئیس مجلس نهم درآمد، بلافاصله تحلیل‌ها سر این موضوع شکل گرفت که نماینده عضو جبهه پایداری مردم تهران در مجلس، در راستای مناسبات مربوط به انتخاب رئیس مجلس دهم، قصد داشته مدیریت لاریجانی را به چالش بکشد؛ عده‌ای هم می‌گفتند لاریجانی نه‌تنها در دام کوچک‌زاده نیفتاد،‌ بلکه او را مدیریت کرد تا مدیریت او ثابت شود!

پرونده‌های تفحص‌ ِ مجلس نهم در کشوی میز رئیس
با این حال، انبوه گزارش‌های تحقیق و تفحص قرائت‌نشده در مجلس نهم که می‌بایست در راستای وظیفه نظارتی مجلس، مانع از تخلفات و مفاسد اقتصادی شود، به نقطه تاریک کارنامه آقای رئیس تبدیل شده و در این میان، پرونده‌هایی همچون تحقیق‌وتفحص از شرکت تاسیسات دریایی، مناطق آزاد، بنیاد تعاون ناجا و همچنین بنیاد شهید که بیش از دیگر پرونده‌های از این دست، هزینه و زمان مجلس نهم را به خود اختصاص داد، بیش از دیگر پرونده‌ها نیز سوال‌برانگیز شده‌است؛ پرونده‌هایی که اکثراً به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند و باوجود این‌که حجم تخلفات در آن‌ها گسترده بود، فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس، مانع از قرائت گزارش آن در صحن علنی شد که این مسئله به‌ویژه درخصوص پرونده بنیاد شهید که به گفته نماینده‌ای که مسئول رسیدگی به آن بوده، کارش به اتمام رسیده و به دلیل همین فشارها، در اختیار شخص رئیس مجلس قرار گرفته، بغرنج‌تر است.

گزارش تفحصی که زیرفشار سیاسی شهید شد!
از یک‌سو بیش از سه‌سال از آغاز بررسی پرونده این تحقیق‌وتفحص که مربوط به دوران مدیریت مسعود زریبافان در بنیاد شهید در دولت دوم احمدی‌نژاد است، می‌گذرد و از دیگرسو با پایان عمر مجلس نهم پرونده بنیادشهید همچنان بلاتکلیف ماند. درحالی که مشکلاتی همچون عدم حضور برخی از نمایندگان در جلسه‌های کمیته تحقیق‌وتفحص و متعاقباً‌ عدم تصویب این گزارش در کمیسیون اجتماعی که به روشنی به دلیل همان فشارهای سیاسی بیرون مجلس صورت‌گرفته، مهمترین دلیل عدم قرائت آن در صحن علنی بوده‌است.

فارغ از تخلف‌های گسترده‌ای که در بنیاد شهید صورت گرفته و در پرونده تفحص آن بازتاب یافته، تعدادی از شرکت‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری با تحت فشار قرار دادن هیات‌رئیسه مجلس، از سویی مانع از حضور نمایندگان در جلسه‌های کمیته تفحص شدند و از دیگرسو قرائت گزارش آن‌را تا آنجا به تعویق انداختند که دیگر عملاً امکان قرائتش نه در مجلس نهم و نه در رسانه‌ها وجود ندارد.

نطقِ خجسته و دست‌فرمانِ لاریجانی
با این حال، هنگامی که در نخستین روزهای آذرماه سال گذشته، رئیس کمیته تحقیق‌وتحفص از بنیاد شهید، در نطقی نسبتاً جدی، به برخی فشارهای سیاسی و میزان هزینه و زمانی که برای تهیه این گزارش صرف شده، اشاره کرد، امیدواری‌ها درخصوص قرائت آن در آینده نزدیک تاحدودی قوت گرفت؛ به‌ویژه آن‌که خجسته بلافاصله پس از پایان نطقش در صحن علنی، متن گزارش تحقیق‌‌وتفحص را در اختیار علی لاریجانی،‌ رئیس مدبر و کاردان مجلس نهم قرار داد تا دیگر احدی جرات اعمال فشار سیاسی از بیرون و درون مجلس به سرش نزند!

هزینه برای هیچ ...
و این درحالی بود که به‌گفته امیر خجسته با تحقیق و تفحص انجام شده از بنیاد شهید، ۳۰ هزار برگ سند با حجم کاری بالای ۱۱۰ هزار ساعت به دست آمده و در این راه همکارانش به صورت شبانه‌روزی کار کردند و تمامی تلاش‌ها بر این بوده که گزارش این تفحص قرائت شود. او در بخش از نطقی که کمی بعد تقریباً به فراموشی سپرده‌شد، اعلام کرد: عوامل متعددی ازجمله تهدید، تطمیع، و فشارهای سنگین سیاسی در این موضوع دخیل است ولی ما بسیار تحمل کردیم تا احتضار مردم مبنی بر قرائت تفحص عملی شود.

به بیان دیگر فارغ از بحث اصلی این پرونده که همان عدم قرائت گزارش تفحص است،‌ نکته مهمی که این مدت کمتر مورد توجه قرار گرفته،‌ میزان هزینه‌ای است که از بیت‌المال برای انجام این تحقیق‌وتفحص انجام گرفته و باتوجه به بی‌نتیجه ماندن آن،‌ عملاً‌ هدر رفته است. تفحصی که با ملاک قرار دادن پرونده‌های مشابه در مجلس نهم می‌توان حدس زد حدود یک میلیارد تومان برای مجلس آب خورده و مهمتر این‌که تخلف به‌علاوه تخلف‌های چند شرکت و موسسه مالی در جریان بررسی پرونده در مجلس همچنان به‌نحوی دیگر ادامه یافته‌است.

فرهنگی تکذیب می‌کند
حال با وجود گذشت چندین ماه از نطق خجسته و ورود رئیس مجلس به تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، نه تنها سرنوشت ایثارگران و خانواده‌های شهدایی که در جریان تخلف‌های گسترده متضرر شدند، تغییری نکرده؛ بلکه حتی برخی از اعضای اصولگرای هیات‌رئیسه کماکان معتقدند که امکان قرائت این گزارش به‌لحاظ قانونی میسر نیست.در این راستا، محمدحسین فرهنگی گفت که تا زمانی که مراحل مربوط به تصویب گزارش در کمیته تحقیق‌وتفحص و در ادامه کمیسیون اجتماعی انجام نشود که در این مورد هیچ‌کدام از مراحل طی نشده، امکان ارائه آن به هیات‌رئیسه و در نتیجه قرائت آن در صحن وجود ندارد.

خجسته تایید می‌کند
این درحالی است که چندی پس از آن،‌ بار دیگر خجسته با ایلنا مصاحبه کرد و در واکنش به اظهارنظر عجیب عضو هیات‌رئیسه مجلس، گفت: کار تهیه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به پایان رسیده و گزارش آن نیز طی نامه‌ای که شماره آن نیز موجود است، به دفتر رئیس مجلس تحویل داده شده‌است.

پرسش‌های بی‌پاسخ و ناتوانی این دست‌های لاریجانی
شاید آن‌چه در وضعیت فعلی بیش از هر مسئله‌ای سوال‌‌برانگیز باشد، این است که اولاً فشارهای سیاسی مورد اشاره رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید مبنی بر اینکه از داخل و خارج مجلس مانع از حضور برخی نمایندگان در جلسه کمیته و در نتیجه وقفه در تصویب و قرائت گزارش آن در صحن علنی شده، چگونه هیات‌رییسه را نیز وادار به سکوت کرده است؟! این مسئله آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که لاریجانی سال ۹۴ و ۹۵ پس از حوادت مربوط به «یکشنبه سیاه» و افشاگری نامتعارف احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس نهم درخصوص رابطه فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی، نشان داد که میانه خوبی با احمدی‌نژادی‌های بیرون مجلس ندارد و در داخل مجلس نیز این گروه،‌ مهمترین رقبایش هستند، تا آن‌جا که در جریان انتخابات اخیر مجلس، عطای حضور در لیست اصولگرایان را به‌دلیل حضور همین نیروهای افراطی در لیست، به لقای آن بخشید و حاضر شد از خیر نشستن بر سکوی نخست انتخابات مجلس در قم بگذرد و در لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان موسوم به «لیست امید» قرار بگیرد.
مرجع : ایلنا