به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۰۸۰۹۵
پس از 10 سال!

طرح مترو اهواز 27 درصد پیشرفت دارد!

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز، از عبور یکی از تونل های متروی اهواز در دو روز گذشته از زیر رودخانه کارون با موفقیت خبر داد و گفت: عبور تونل از زیر رودخانه برای نخستین بار در کشور اجرا می شود.
عباس هلاکویی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: حفاری این تونل از اوایل اردیبهشت آغاز شده بود و در این مدت 300 متر تونل در عرض زیر رودخانه حفاری شد. وی عبور از زیر رودخانه کارون را حساس ترین قسمت طرح متروی اهواز عنوان کرد و افزود: نگرانی هایی از بابت نشست زمین (همانند نشست هایی که پیش از این در عملیات حفاری خشکی اتفاق افتاده بود) در این عملیات وجود داشت که در صورت این رخداد، آب به تونل نفوذ می کرد و کار برای حفاران تونل بسیار خطرناک می شد.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه کیفیت و دست نخورده بودن خاک کف رودخانه، به علاوه اقدامات اضطراری انجام شده، مانع از بروز حادثه احتمالی شد و در نهایت عبور تونل با موفقیت اجرا شد. هلاکویی با بیان اینکه دستگاه تونل زنی (TBM) به سمت میدان بسیج(ساعت) در حرکت است، اظهار کرد: پیش بینی می شود که این دستگاه تونل زنی تا پایان تیر به میدان بسیج برسد و پس از آن دومین TBM برای حفاری تونل دوم آغاز بکار می کند.

وی اضافه کرد: حفاری تونل از ایستگاه کارون در خیابان سلمان فارسی( نادری) تا رودخانه کارون، با قطر هفت متر و شیب مایل اجرا می شود که از عمق 18 متر آغاز و حداکثر به 35 متر رسید.
به گفته وی، برای احداث هر کیلومتر تونل 150 تا 170 میلیارد ریال هزینه می شود. هلاکویی بیان کرد: فاصله ایستگاه کارون (دومین ایستگاه متروی خیابان سلمان فارسی) تا رودخانه کارون 600 متر است و فاصله همین ایستگاه تا ایستگاه پس از آن در میدان بسیج 1.7 کیلومتر است، که از ایستگاه های طولانی این طرح است، زیرا متوسط فاصله ایستگاه ها 700 متر تا یک کیلومتر است.

مدیرعامل متروی اهواز همچنین با بیان اینکه این طرح با مشکل شدید اعتباری روبه رو است گفت: از اعتبارات پارسال تنها 15 درصد، معادل 150 میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت. وی افزود: پیمانکار متروی اهواز (شرکت کیسون) به دلیل نبود نقدینگی کارگاه ها را تعطیل کرده و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور نیز به دلیل تعطیلی کارگاه ها حاضر به اختصاص اعتبار نبوده است. هلاکویی اضافه کرد: در بودجه امسال 850 میلیارد ریال برای متروی اهواز پیش بینی شده اما هنوز هیچ اعتباری به این طرح پرداخت نشده است.

خط یک قطار شهری اهواز 23 کیلومتر طول دارد که بخشی از آن در زیر رودخانه کارون انجام می شود. متروی اهواز شمال شرقی این شهر را با عبور از بخش مرکزی شهر و عبور از زیر رودخانه کارون به جنوب غربی شهر متصل می کند. مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد. آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان 1394 اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلای اهواز) به بهره برداری برسد.