به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۰۸۲۲۱
توهين فراستي به فيلم ضداحمدي‌نژاد

اعتراف افخمی: فروشنده را نديده‌ام!

فراستي
فراستي
گروه هنري: سايت قلم، نوشت: بهروز افخمی مجری برنامه هفت بار دیگر با تکرار ادعای خود که در مصاحبه با روزنامه «وطن امروز» درباره جشنواره کن درباره آن صحبت کرده بود در ابتدای گفتگوی امشب خود با علی معلم در هفت درباره واکنش های صورت گرفته در هفته گذشته درباره اظهارنظرهایش درباره تمایلات دگرباشی جشنواره کن، با اشاره به مقاله ای از سردبیر نشریه ورایتی گفت: وقتی سردبیر ورایتی این حرف ها را بزند همگی سوت می زنند و وانمود می کنند که نشنیده اند، اما ما که می گوئیم جنجال به پا می کنند.

افخمی قبل از گفتگو با معلم هم گزارشی از سیاست های این جشنواره پخش کرد که شباهت زیادی به گزارش‌های روزنامه کیهان داشت تا یک گزارش تصویری که از یک رسانه ملی پخش میشد. افخمی درحالی که خودش فیلم را ندیده به معلم گفت حالا واقعا فروشنده فیلمی خوب است که علی معلم بار دیگر با تاکید به کار خوب فرهادی اظهار کرد: برخی دوستان در حالیکه فیلم را ندیده اند فرهادی و فیلمش را نقد می کنند که من خواهش میکنم ابتدا فیلم را تماشا کنند و بعدش ده تا نظر بدهند.

فراستی : فیلم تبریزی نوعی دیاثت فرهنگی است!

مسعود فراستی هم در میز نقد فیلم «دونده زمین» در برنامه هفت گفت: این فیلم افتخارش این است که پس از 6 سال توقیف، اکران شد. «دونده زمین» از یک فیلم غیر حرفه ای دانش آموزی پائین تر است. انگار ما از «امکان مینا» دیگر کمال تبریزی را یک فیلمساز کارنابلدی می بینیم که در ارتباط با مخاطبش ناتوان شده است و در «دونده زمین» به اوج افول رسیده است.

گفتنی است فیلم دونده زمین ساخته کمال تبریزی که این روزها پس از شش سال توقیف در گروه هنر و تجربه اکران شده، فیلمی نمادین و استعاره ای از دوران هشت ساله احمدی نژاد است. داستان فیلم کمال تبریزی در یک روستامی گذرد روستایی که وضعیت عجیب و غریب و آشفته ای دارد. در فضای فیلم همه چیز به هم ریخته و آدم‌ها ساکن و بی‌تحرک‌اند. همه ساعتها در این روستا بر روی ساعت ۱۰ ایستاده اند.

در فیلم کمال تبریزی، ساکنین روستا در وضعیتی به سر می برند که همه خنده را فراموش کرده اند. در فیلم “دونده زمبن” دیالوگ جالبی وجود دارد که دقیقا نشان دهنده ی چنین وضعی است. وقتی یکی از ساکنین روستا، دونده ی ژاپنی فیلم را در حال خندیدن می بیند در واکنش به خنده های او می گوید: “اسمش یادم رفته بود، خنده، به این می گن خنده!”.

خود کمال تبریزی در یادداشتی که به بهانه ی اکران این فیلم نوشته، عنوان کرده که: «دونده زمین» اشارات مختلفی دارد که یکی از آن‌ها اشاره به دوران سخت و آشفته ی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد است! حبیب رضایی نیز در مراسم افتتاحیه ی فیلم ”دونده زمین” گفته است: فیلم ”دونده زمین” در واقع باور ما و گروه فیلمسازی این فیلم از زمانه و دوران تاریک هشت ساله ای است که در آن بوده ایم. امیدواریم این یاد آوری برای ما بشود که هر زمان تاریکی ممکن است دوباره برگردد.