به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۸ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۱۰۸۲۹۴
سازمان ملل: سوریه از امدادرسانی جلوگیری می‌کند

قتل‌عام اسرای ارتش آزاد توسط داعش

گروه بین‌الملل: یک مقام سازمان ملل می‌گوید حکومت بشار اسد در سوریه بر سر راه کمک‌های انسان‌دوستانه این سازمان به بیش از نیم میلیون نفر از غیرنظامیان محاصره‌شده سوری مانع ایجاد می‌کند.
قتل‌عام اسرای ارتش آزاد توسط داعش
جبهه حومه شمالی حلب در شمال سوریه بار دیگر در پی حمله غیرمنتظره داعش به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح سوری (ارتش آزاد) و تسلط بر چند روستا و شهرک اطراف در شهرک ‌‌‌مارع‌‌‌ در نزدیکی مرزهای‌ترکیه شعله‌ور شد و داعش توانست در این پیشروی مسیرهای امدادرسانی ارتباطی بین شهر أعزاز و شهرک المارع دومین مقر بزرگ باقی مانده گروه‌های مخالف در استان حلب را ببندد و در این حین سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داد که حدود 100 هزار غیرنظامی بین مرزهای‌ترکیه و مناطق درگیر بین گروه‌های شورشی و داعش در حومه شمالی حلب گیر افتاده‌اند.

دیده بان حقوق بشر نیز تعداد محاصره شدگان در نزدیکی مرزهای سوریه-ترکیه را 165 هزار نفر اعلام کرد. به گفته مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، داعش کنترل پنج روستا را که تحت سیطره گروه‌های مخالف بود، در دست گرفت و همین مساله به آن‌ها اجازه داد که مسیر امداد بین شهر أعزاز و مارع را قطع کنند. به گفته یک مخالف سوری، اکنون شهر مارع به طور کامل محاصره شده است و اوضاع انسانی در این شهر با وجود 15 هزار غیرنظامی محاصره شده فاجعه‌بار است. گزارش ها حاکیست؛ داعشی ها دهها اسیر ارتش آزاد (جیش الحر) را در مقابل دید مردم  اعدام میدانی کرده است.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، روز جمعه ۷ خرداد گفت دخالت‌های عمدی دولت سوریه منجر به تأخیر در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه این سازمان به بیش از نیم میلیون نفر از مردم غیرنظامی شده که در مناطق تحت محاصره زندگی می‌کنند. اوبراین که در ژنو از طریق ویدیو به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌داد اضافه کرد حدود ۴۵۲ هزار نفر از این افراد در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارند. معاون دبیرکل سازمان ملل گفت حتی هنگامی‌که مجوز لازم برای ارسال این کمک‌ها صادر می‌شود باز نیروهای دولتی در رسیدن این کمک‌ها به مردمی که به آن‌ها نیاز دارند کارشکنی می‌کنند.

وی افزود سازمان ملل قصد داشت به یک میلیون و صدهزار نفر از مردم در ۳۴ منطقه محاصره‌شده که دسترسی به آن‌ها دشوار بود در ماه جاری میلادی کمک‌رسانی کند ولی دولت سوریه کمک‌رسانی به تنها ۱۴ منطقه را مورد تأیید قرار داد. به گفته این مقام سازمان ملل، دولت سوریه کمک‌رسانی به هشت منطقه دیگر را نیز به‌طور مشروط پذیرفت ولی به این ترتیب بیش از ۴۰ درصد مردم مناطق تحت محاصره از جمله در حلب از دسترسی به حداقل مواد غذایی برای ادامه حیات محروم شده‌اند. استفان اوبراین همچنین به مواردی اشاره کرد که دولت سوریه با وجود تأیید ارسال کاروان کمک‎‌ها در آخرین لحظه با لغو مجوز، از حرکت کاروان‌ها جلوگیری می‌کند. بشار جعفری، نمایندهٔ دائم سوریه در سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از اظهارات استفان اوبراین گفت دولت ترکیه با دخالت در امر کمک‌رسانی، از کاروان‌های سازمان ملل برای ارسال سلاح و مهمات نظامی برای مخالفان دولت سوریه استفاده می‌کند. به گفته وی، همکاری نباید فقط یک‌طرفه باشد بلکه سازمان ملل نیز باید با دولت سوریه همکاری کند.