به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۹ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۱۰۸۳۸۷

هشدار وزارت بهداشت درباره تب مالت

گروه جامعه: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از برگزاری 130 هزار کارگاه و جلسه آموزشی مقابله با تب مالت در سال 94 خبر داد.
دکترمحمدمهدی گویا با اعلام این خبر در همایش ملی تقدیر از مربیان مردمی آموزش تب مالت که در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: در سال گذشت 10 استان هدف از نظر شیوع تب مالت مورد بررسی قرار گرفته و 130 هزار کارگاه و جلسه آموزشی برای آموزش یک میلیون و 800 هزار نفر از مردم تشکیل شد. وی با اشاره به این که تب مالت در صورت بروز و عدم کنترل، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و زندگی دامداران را مختل می کند، اظهار داشت: تنوع عوارض بیماری تب مالت از تمام بیماری‌های عفونی بیشتر است و این بیماری گاهی با عوارض روانی، مننژیت و حتی عوارض قلبی همراه است و موجب ناتوانی‌های مزمن و بی سروصدا می‌شود.

 

وی افزود: تب مالت یک بیماری مزمن، مرموز، آزاردهنده و خسارت بار برای جامعه است و مردم، تولیدات، موادغذایی و دام‌ها را دچار آسیب می‌کند. این بیماری به سادگی قابل تشخیص نیست و بعد از تشخیص هم به سادگی قابل درمان نخواهد بود، این بیماری زندگی بخش مولد کشور را دچار اختلال می‌کند. وی ادامه داد: تب مالت با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است و باید در روند تولید، نگهداری، لبنیات‌سازی و ذبح دام موارد بهداشتی را حتما رعایت کرد. این بیماری با تعیین کننده‌های اجتماعی سر و کار دارد، بنابراین برای کنترل این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی هستیم.

 

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی از انعقاد تفاهمنامه با سازمان عشایر و روستایی به منظور بهبود فعالیت‌های آموزشی خبر داد و گفت: ارتقای بهداشت جایگاه‌های دام‌های سنتی به عنوان یکی از کانون‌های تب مالت یکی از مهم‌ترین اقدامات امسال است که امیدواریم منجر به کاهش ابتلا به تب مالت شود.

مرجع : ایسنا