کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مزایای رییس‌نشدن عارف برای اصلاحات

روحانی باید تاوان عهدشکنی‌اش را بدهد

10 خرداد 1395 ساعت 15:33


گروه سیاسی: محمد آقازاده- روزنامه‌نگار- در نقدی تند علیه اقدام طیفی از حامیان دولت در لیست امید که برخلاف میثاق‌نامه، به آقای عارف رای ندادند نوشت: ائتلاف با نولیبرال‌هایی که جز به قدرت و ثروت نمی‌اندیشند چه کار مهملی است. در این نقد آمده است: همان‌طور که معلوم بود لاریجانی رئیس مجلس شد اما به نظرم تن دادن عارف به رقابت برعکس فهم ابتر و عقب‌مانده تحلیلگرانی که تنها پیروزی و شکست را می‌بینند در شفافیت فضای سیاسی بسیار مؤثر است و نشان می‌دهد در فضای ضعف جامعه مدنی و عدم تشکل یابی توده‌ها هم هسته داغ قدرت توان تأثیر گذاری در صورت‌بندی تحولات درون نهادی مثل مجلس را دارد و هم فرصت‌طلبی چقدر در جامعه ما فربه است. از یک طرف دیگر مداخله دولت و سم‌پاشی چهره‌های سیاسی مثل کرباسچی، زیبا کلام و... بسیار در این رقابت مؤثر بود. آنها مثل همیشه در شکست اصلاحات به نفع کانون‌های قدرت سهم خود را ایفا کردند. امروز همه می‌دانند بالای صد نفر اصلاح طلب وفادار به لیست امید و رأی مردم در مجلس پای کارند و می‌توان از طریق حمایت اجتماعی از این عده کارهای بزرگی را در مجلس پیش برد.

از هم‌اکنون اصلاح‌طلبان و نه اصلاح‌طلبان قدرت‌زده برای دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری وزن اجتماعی خود را باید از پشت روحانی بر دارند و تا نشان دهند نمی‌شود با بدنه اجتماعی عهد بست و در روز روشن عهد‌شکنی کرد. باید لیست رأی‌دهنده به عارف مشخص شود تا معلوم شود چه کسانی میثاق‌نامه را امضا کردند و به امضای خود خیانت کردند. کسانی که می‌پندارند اگر با لاریجانی رقابت نمی‌شد حتماً لاریجانی موضع‌گیری اصلاح‌طلبانه از خود نشان می‌داد بیشتر از آنکه تحلیلگر باشند نافهمی خود را از صورت‌بندی قدرت نشان می‌دهند. واگذاری ریاست مجلس به لاریجانی اگر دقیق تحلیل کنیم یک پیروزی مسلم است که نشان می‌دهد ائتلاف با نولیبرال‌هایی که جز به قدرت و ثروت نمی‌اندیشند چه کار مهملی است. در انتخابات بعدی دولت روحانی باید تاوان این عهد شکنی‌اش را بدهد و حتی به قیمت برآمدن یک اصولگرای دیگر باشد.

تکلیف کنشگران با رقیب جدی و سازش‌ناپذیر روشن‌تر است تا همراه عهدشکن. (.....). این شکست بیشتر از هزار پیروزی به درد اصلاح‌طلبی واقعی می‌خورد و به ما می‌آموزد در جای دیگر به جز کانون‌های قدرت باید به دنبال اصلاح برد. باید قدر این شکست را دانست و از عبرت‌های آن به خوبی بهره برد. یادمان باشد ریاست عارف اصلاً نمی‌توانست ذره‌ای از این دستاوردها را نصیب جامعه کند.
* (.....) حاوی چند جمله است که بنا به ملاحظاتی توسط سایت حذف شد.


کد مطلب: 108446

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/108446/روحانی-باید-تاوان-عهدشکنی-اش-بدهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir