به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۰۸۴۹۵

«فرار مغزها» نه، فراری دادن مغزهاست

گروه علمي: ايسنا نوشت: پرفسور مجتبی شمسی‌پور که حالا در نیمه دوم دهه ششم زندگی خود قرار دارد و بیش از ۱۲۰ دانشجوی دکترا را برای خدمت به ایران تربیت کرده است، دغدغه‌های فراوانی دارد که این را به محض حضور در اتاقش با جمله « کمی کلافه هستم از اوضاع» نمایان می‌کند. بدون اینکه سوالی بپرسم شروع به طرح گلایه‌هایی از وضعیت کنونی عرصه علم و فناوری می‌کند و معتقد است در این زمینه برنامه‌های قابل قبولی که منجر به رشد علمی، صنعتی و اقتصادی لازم بشود در ایران وجود ندارد. وی صراحتاً مطرح می‌کند که جامعه ما متأسفانه با نوعی افول اخلاقی-فرهنگی مواجه است که بخش علم و فناوری نیز از صدمه آن مصون نمانده است.

این استاد دانشگاه که به عنوان چهره ماندگار شیمی نیز شناخته شده، از اینکه مقابل معتبرترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران قدم به قدم بازار خرید و فروش انواع سرقت‌ها و تقلب‌های علمی صورت می‌گیرد و حتی کار به ارائه «بسته ارتقاء» برای اعضای هیأت علمی نیز رسیده است بسیار نگران است. او می‌گوید چطور مسئولان این تخلفات را نمی‌بینند در حالی که همه شهروندان هر روز شاهد آن هستند و عده زیادی نیز به معاملات مربوطه مشغولند؟ چطور برخورد قضایی با این حجم تخلف صورت نمی‌گیرد آن‌هم تخلفی که نه تنها آبروی ما را در عرصه‌های علمی جهان می‌برد بلکه صدمات غیر قابل جبرانی به جایگاه علم و فناوری در کشور وارد می‌کند؟

وی گریزی هم به مذاکرات جاری و تاثیرات آن بر عرصه علوم و فناوری هسته‌ای می‌زند و می‌گوید: ما به برکت انقلاب اسلامی و بذل مال و جان بهترین جوانان این مملکت در سه دهه گذشته دستاوردهای علمی بزرگی داشته‌ایم که در رأس آن دستیابی به دانش فنی غنی‌سازی سوخت و رشد بی‌نظیر صنعت هسته‌ای است. امیدوارم بتوانیم چُنان عمل کنیم که جوابگوی تاریخ پر‌افتخار این مرز و بوم در مقابل نسل‌های آینده باشیم.

پرفسور مجتبی شمسی‌پور همچنین معتقد است برخی افراد اصلاً نمی‌دانند “آی ای آی” (مخفف موسسه اطلاعات علمی) چیست یا چگونه موجودیست و بعد در مقابل آن جبهه‌گیری می‌کنند. لازم است بدانیم مانند آینه منعکس کننده دستاوردهای علمی دانشمندان ما و کشور ما در مقایسه با سایرین هستیم. اگر کسی چیزی برای ارائه نداشته باشد آینه هم چیزی را منعکس نمی‌کند و این خود شاید یکی از دلایل اصلی حمله به این غول بی‌شاخ و دُم و انکار و تکذیب آن برای پاک کردن اصل صورت مسئله است.

دکتر شمسی‌پور معتقد است ما در عرصه علم و فناوری رشد بسیار چشمگیری داشته‌ایم که متأسفانه امروزه به سمت کُند شدن است. او تاکید دارد چطور می‌شود ما پهپاد با آن فناوری پیچیده را طراحی و مدل کنیم و بسازیم اما از انجام تولید کالاهای بسیار ساده وامانده باشیم به طوری که مردم ما نیازمند به تحمل سالیانه بیست میلیارد دلار کالای قاچاق برای تهیه نیازهای بعضاً اولیه زندگی خود باشند؟ چطور می‌توان این را برای افکار عمومی توجیه کرد؟

یکی از دستاوردهای این استاد دانشگاه طی سالیان اخیر عدم مهاجرت شاگردانش به خارج از کشور بوده که البته این خود یکی از افتخار ایشان بوده است. استاد به طعنه می‌گوید که این شاید نوعی ظلم در حق آنها بوده که اگر از رفتن منع نمی‌شدند شاید امروز در بهترین و پر‌بازده‌ترین سنین عمر خود مجبور به تحمل این همه بی‌کاری و دربدری نمی‌شدند!

رئیس انجمن شیمی ایران و استاد دانشگاه رازی معتقد است چیزی تحت عنوان «فرار مغزها» نداریم و آنچه وجود دارد «فراری دادن مغزها»ست: «من بحث فرار مغزها را خیلی قبول ندارم. ما باید بگوییم فراری دادن مغزها. ما و مسوولان ما باید قبول کنیم که ناآگاهانه و خدای ناکرده مغزها را فرار می‌دهیم. همانطور که عرض کردم امروز حدود ۳۰ هزار دکترای با کیفیت بسیار بالا در مملکت آماده خدمت هستند و ما عُرضه جذب آنها را در داخل مملکت نداریم. در حالیکه این‌ها با ظرفیت‌های بالای علمی که دارند هر کدام که به آن سوی مرزها بروند حتماً می‌توانند از شرایط مناسب شغلی برخوردار شوند. خُب اینها به چه امیدی در کشور بمانند در حالیکه نه شغل دارند، نه زندگی تشکیل داده‌اند و نه تضمینی برای آینده آنها متصور است. این در حالیست که در حالیکه خارج از مرزها مغزهای این مملکت مورد استقبال قرار می‌گیرند. در واقع هر یک از این مهاجرین به کشورهای دیگر ثروث بسیار بزرگی هستند که مُفت و مجانی در اختیار کشور مهاجر پذیر قرار می‌گیرند تا جایی که حتی بعضی کشورهای غربی با پذیرایی از نخبگان سایر کشورها ذخایر ژنتیکی خود را افزایش داده و حتی اصلاح ژنتیکی در جامعه خود انجام می‌دهند. من بر اساس تجربیات فراوان قبلی خود مطمئن هستم که اولویت اول غالب این نخبگان کار در وطن و خدمت به هموطنان خویش است. اما اگر به بازی گرفته نشوند و در جای مناسب مورد استفاده قرار نگیرند چرا باید بمانند؟ پس من معتقدم مسئله فرار مغزها نیست. رفتن این عزیزان نوعی هجرت است که دین ما آن را نه تنها مجاز می‌داند بلکه بر آن تأکید می‌کند. خداوند فرموده که اگر شرایط در جایی به کسی تنگ آمد هجرت کند که همه این زمین از آن خداست.»

شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۱:۰۶
دکتر زیبا کلام بسیار زیبا فرمودند علت کاهش میزان مطالعه در کشور این است که برخی از مسئولان محترم خود را همه چیز دان می دانند و برای همه سوالات و مشکلات پاسخ و راه حل دارند و متاسفانه دقیقا همین عامل باعث می شود نیازی به جذب مغزها احساس نشود.ولی خدایی القای نگاه تعصبی به مغزها خوب نیست زیرا فرار آنان باعث می شود که در گوشه ای از این کره خاکی به بشریت خدمت کنند اما بیکار ماندنشون جز هدر کردن استعدادها چیزی نیست. (338004)
عاشق پیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۲:۱۴
با اجازه ی استاد و بقیه، بنده به پدیده« فرار مغز ها» یا «فراری دادن مغزها» معتقد نیستم بلکه این پدیده را جزئی از استعمار نوین می دانم که امروزه به شیوه های مختلف به غارت استعدادها و مغزها متمرکز است.البته عبارت«فراری دادن مغزها» هم در همین چهارچوب معنی می بابد که استاد با رعایت اصل «العاقل یکفی بالاشاره» بیان فرموده اند.اینکه میل و ذائقه کشور برای جذب افرادی مثل تازه مسلمان نروژی بسیار بسیار بیشتر از جذب استعداد ها و مغزهاست حتما دلایلی دارد!!! (338022)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۲:۲۳
مسخره ترین سازمان سازمان بنیاد ملی نخبگانه.ستاری هعی میاد میگه ما به دنبال بازگرداندن ژن نخبه ایرانی هستیم یکی نیست بش بگه اگر یه فکر ژنی شرایط ازدواج همینایی که ایران موندنو فراهم کن.من مدال المپیاد دارم اما ایران میمونم وکشورم رو میسازم سورنا ستاری ودولت تدبیر وامید هم هرچقدر میخوان سنگ بندازن جولوم تسلیم نمیشم (338023)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۳:۳۸
تا وقتی در کشور ما سهم افراد از موقعیت ها و امکانات بر اساس دیدگاه های سیاسی و اعتقادی و جناحی و میزان علاقه به ان و نفرت از این و نسبت های فامیلی و سهمیه های مختلف تعیین میشه نه صرفا استعداد ها و توانایی های علمی انان، فرار مغزها ادامه خواد یافت. (338031)
فرار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۹:۰۲
من شاگرد ایشون بودم معمولا از چیزی انتقاد نمیکنن مخصوصا تووی این مسائل وقتی چنین صحبتهایی میکنه واقعا پس کار به استخوان رسیده شایدم بدتر. نمونه خود من 4ساله بیکارم دارم مدرک زبان رو میگیرم از سر بی امیدی و بدی شرایط داریم میریم. شرایط نخبگی تووی ایران مسخرس معدل یا مقاله و یا ثبت اختراع(که اکثرا کپی نمونه خارجین فقط به خاطر نبود کپی رایت توو ایران میتونن ازاین کارا بکنن) شرایط تحصیل تو هیچ دانشگاهی مثل هم نیست اکثرا برا معدل سلیقه ایی عمل میکنن. در مورد مقاله خدمتتون عرض کنم (338079)