به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۰۸۵۰۶
با وجود ردصلاحیت‌های گسترده، محدودیت‌ و ...

پیروزی «امید» با دستان بسته در نبردی نابرابر

پیروزی «امید» با دستان بسته در نبردی نابرابر
گروه سیاسی: متخصصان علم سیاست می‌گویند زمانی می‌توان به یک تحلیل، عبارت «جامع و کامل» را اطلاق کرد که در بررسی نقش عوامل، تنها به مصادیق و موارد جزئی اکتفا نکند بلکه شرایط کلی حاکم، امکانات و کمبودها را هم در نظر بگیرد و بعد از آن، به ارائه تحلیل اقدام نماید.

به گزارش رویداد 24، یک تحلیل جامع، پیش زمینه ها را در نظر می‌گیرد، شرایط حاکم را می‌سنجد، قدرت طرف مقابل را ارزیابی می‌کند، امکانات خود را برآورد می‌نماید، اهداف را مدون می‌سازد، در آن هنگام، برای خود متصور می‌شود که با توجه به موارد پیش گفته، تا چه اندازه دستیابی به اهداف، پیروزی محسوب می‌شود و تا چه اندازه شکست. می‌خواهیم یک تحلیل برای دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه نماییم. در نظر بگیرید که تنها یک هفته به انتخابات باقی مانده است. اصلاح طلبان چه باید بکنند و چه اهدافی را باید برای خود متصور شوند؟

پیش زمینه ها:
1- به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده، مجالس هفتم و هشتم در اختیار اصولگرایان بوده است.
2- مجلس نهم به دلیل تحریم انتخابات توسط اصلاح طلبان، از عناصر افراطی فراوانی از جبهه اصولگرایی لبریز شد.
3- صلاحیت اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای اصلاح طلب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم توسط شورای نگهبان رد شد.

شرایط حاکم:
1- بعد از اتفاقات سال 88، شورای نگهبان به دلیل برداشت نادرست،نمیخواهد حتی یک نفر از اصلاح طلبان وارد مجلس شورای اسلامی شود.
2- اصلاح طلبان به انواع و اقسام تهمت ها از قبیل فتنه گر، نفوذی، انگلیسی و ... مورد خطاب قرار می‌گیرند.
3- رهبر جریان اصلاحات، ممنوع التصویر است و محدودیت های فراوانی را تحمل می‌کند.
4- تجربه مجلس ششم، درسی شده است که حتی افراد ناشناسی که ممکن است به آنان، اصلاح طلب گفته شود نیز باید رد صلاحیت شوند.

قدرت طرف مقابل:
1- طرف مقابل به دلیل اطمینان از تایید صلاحیت نامزدهایش، از مدت ها قبل به تبلیغات انتخاباتی اقدام کرده است.
2- طرف مقابل به دلیل دارا بودن مناصب حاکمیتی، از قدرت رد صلاحیت نیروهای رای آور و سرشناس جبهه مقابل خود، برخوردار است.
3- طرف مقابل، دارای رسانه های حاکمیتی همچون صداوسیما و برخی جراید و روزنامه ها است که با بهره گیری از بیت المال، به تخریب اصلاح طلبان می‌پردازند.
4- طرف مقابل، هم پول دارد و هم قدرت دارد و هم اسلحه.

امکانات خودی:
1- نیروهای نخبه فراوانی از اصلاح طلبان با امید به تغییر، پا به عرصه انتخابات گزاردند اما همگی با رد صلاحیت های گسترده، مواجه شدند.
2- در تهران، چهار نفر و در کل کشور، سی نفر از اصلاح طلبان، تایید شدند.
3- تمایل جامعه به کنارگذاشتن تندرویها و افراطی گری ها، مسوولیت اصلاح طلبان را برای حضور منسجم و فعال؛ هرچند با دست بسته، سنگین می‌کند.
4- شبکه های مجازی، این امکان را فراهم کرده اند که راه ارتباطی گسترده ای با مردم ایجاد شود در فضایی که رسانه های رسمی، در اختیار جناح مقابل هستند.
5- تمایل حامیان دولت و اعتدال گرایان به ائتلاف با اصلاح طلبان نیز فرصت مناسبی را فراهم نموده بود.

اهداف:
1- ممانعت از ورود افراطیون و تندروهای اصولگرا به مجلس. به ویژه افراطیونی که منتسب به جبهه پایداری هستند.
2- بهره گیری از شکاف ایجاد شده به واسطه قضیه برجام در میان اصولگرایان و حمایت از حامیان برجام.
3- استفاده از ظرفیت معتدلین اصولگرا و حامیان دولت و حمایت از آنان برای کسب کرسی مجلس در قالب ایده ائتلاف برای نجات ایران.
4- قرار دادن اصلاح طلبان گمنام در لیست امید به سرلیستی شخصی سرشناس همچون دکتر عارف.
5- ترغیب مستقلین و اصولگرایان معتدل به همراهی لیست امید.

معیار سنجی اهداف:
1- با توجه به معرفی دویست و سی نفر کاندیدا در قالب لیست امید برای تعداد دویست و نود کرسی مجلس، و با توجه به اینکه تنها سی نفر از این افراد، از اصلاح طلبان سرشناس هستند و حدود چهل نفر هم از اصلاح طلبان گمنام، مابقی افراد موجود در لیست، یا از حامیان دولت هستند، یا از اصولگرایان معتدل و یا از مستقلین. لذا اگر از این لیست 230نفره، نیمی از کرسی های مجلس به دست بیاید پس پیروزی کامل محقق شده است.
2- اگر از این 230نفر، بیش از صدنفر وارد مجلس شوند قدرت آبستراکسیون حاصل می‌شود و توانایی اثرگزاری به مراتب نسبت به گذشته، بالا می‌رود.
3- اگر اکثریت اصلاح طلبان موجود در لیست امید، حائز اکثریت آراء شده و به مجلس راه یابند- در صورتی که در مجلس نهم، به تعداد انگشتان دست هم نمی رسیدند- موفقیت بزرگی حاصل شده است.
4- در صورت عدم موفقیت در کسب کرسی های فراوان، به هر تعداد که بتوان از عدد اصولگرایان افراطی در مجلس کاست، یک قدم رو به جلو برداشته شده است.

نتایج حاصله:
1- از مجموع 230 نفر معرفی شده توسط لیست امید، 156 نفر وارد مجلس شده اند که حکایت از پیروزی لیست امید دارد.
2- تعداد بالایی از مستقلین و میانه روها هم توانسته اند به مجلس راه یابند که به نظر می‌رسد از اقدامات افراطی خودداری نمایند که جایگزینی چنین افرادی با کوچک زاده و رسایی، دستاورد مهمی محسوب می‌شود.
3- تعداد فراوانی از عناصر افراطی اصولگرا نتوانستند وارد مجلس شوند که نشان دهنده پیروزی مردم بر افراط گرایی و تلاش برای تعمیق امید در جامعه می‌باشد.
4- در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس، رئیس مجلس و نائب رئیس اول مجلس از لیست امید انتخاب شده اند.
5- رئیس مجلس که به خاطر عملکردش در قضیه برجام، از جانب اصولگرایان طرد شده بود و انواع و اقسام تهمت ها را به جان خریده بود و او را وکیل الدوله معرفی کرده بودند و تفاوتی بین ریاست او و اصلاح طلبان-در نزد برخی اصولگرایان- قائل نبودند به عنوان سرلیست امید در قم معرفی شد و بازهم به ریاست مجلس دست یافت.
6- اصلاح‌طلبانی که نباید وارد مجلس می‌شدند، نباید به پست های حاکمیتی دست می‌یافتند، نباید تایید صلاحیت می‌شدند و نباید حتی یک نفر از آنان وارد مجلس می‌شد، هم اینک تعداد قابل توجهی در مجلس دارند و نائب رئیسی اول را کسب کرده و درصدد دستیابی به ریاست کمیسیون های مجلس نیز می‌باشند.
7- نتیجه آنکه؛ پیروزی حاصل شده است. تعداد فراوانی از افراطیون مجلس نهم، توسط مردم رد صلاحیت شدند. تعداد فراوانی از اصلاح طلبان و اعتدالیون و میانه روها وارد مجلس شده اند.ترکیب مجلس نسبت به گذشته، به طور ملموسی تغییر کرده است.فضا به سمت آرامش و امید، سوق یافته است. یعنی پیروزی حاصل شده است.

بار دیگر به فضای یک هفته مانده به انتخابات هفتم اسفند باز می‌گردیم. اصلاح طلبان، چه می‌خواستند و چه به دست آوردند؟ آیا هیچگاه در ذهن خود، تصور چنین دستاوردی را داشتند؟ پس باید واقع بینانه به تحلیل اوضاع پرداخت. مردمی که در نقاط مختلف کشور، برای انتخاب میان بد و بدتر به پای صندوق رای آمدند هیچگاه با این هدف نیامدند که نتیجه رای آنان، قبضه نمودن صدر تا ذیل مجلس توسط اصلاح طلبان باشد. باید واقع بینانه نگریست و توفیقات حاصله را با برنامه ریزی، تداوم بخشید.

تکمله: بزرگی از اصلاح طلبان گفته بود: «هنر ما اینست که در پیروزی ما، رقبا هم خوشحالند.» این جمله پرمعنا، پس از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری بود که برخی اصولگرایان، پیروزی دکتر روحانی را پیروزی اصولگرایان می‌دانستند. بار دیگر چنین رخدادی اتفاق افتاده است. اصولگرایانی که به واسطه عملکرد علی لاریجانی در موضوع برجام،نمی خواستند سر به تن او باشد و او را در لیست اصولگرایان قرار ندادند اینک پس از انتخاب او به ریاست مجلس که انتخاب سرلیست امید در قم به ریاست است پیروزی اصولگرایان را تبریک می‌گویند. جالب است. نه؟

داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۷:۳۱
سر مقاله امروز کیهان رو خوندم دلم به حال شریعتنداری سوخت!
متاسفانه در کشور ما شرایط اصلاح طلبا در مقایسه با اصولگراها مثل وضعیت کوزت در برابر دختران تن پرور و بی خاصیت ولی در عین حال پر فیس و افاده خانم تناردیه هست( بینوایان رمان معروفی نوشتهٔ ویکتور هوگو)
ضمنا شریعتنداری خود را به نفهمی زده و اصلاح طلبا رو تشنه قدرت معرفی میکنه ! کدوم اصلاح طلیه که بیشتر از 4 یا 8 سال صاحب مقام و منصبی بوده باشه ؟ اما تا دلت بخواد اصولگرا هست که چهل ساله دور مناصب و نهادها و بنگاه های اقتصادی چنبره زده (338062)
رضا
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۲۱:۲۳
4 یا 8 سال به خاطر این هستش که با عملکرد افتضاح مردم از رای دادن به اصلاح طالب ها پشیمون میشند! (338091)
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۸:۱۷
رفتید اونتو مردم یادتون نره (338069)
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۸:۳۰
خوشحالیم که اصلاحات رویش هایی مثل لاریجانی و مطهری و پزشکیان داشته هست

از این پس رسانه های اصلاحات در کنار ارشادات وظیفه تقویت این افراد و افزایش اقبال مردمی آنها را بر عهده دارند (338075)
محمد
Switzerland
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۸:۵۶
جالبه آقای نوباوه اصولگرا در مصاحبه با نامه نیوز گفته اند که اصولگراها برای انتخاب لاریجانی مجبور شدند بین بد و بدتر را انتخاب کنند:
نوباوه درخصوص اینکه تا پیش از این انتقادات بسیاری از سوی اصولگرایان به سمت لاریجانی در مورد برجام روانه شد، گفت: شرایط اینگونه بود که اکنون وی رئیس شود و از او حمایت کنند. بلاخره انتخاب بد و بدتر بود و نه خوب وبد. (338078)
ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۹:۱۷
(بزرگی از اصلاح طلبان گفته بود: «هنر ما اینست که در پیروزی ما، رقبا هم خوشحالند.» )
دلیلش این است که همه مثل اصلاحطلبان نیستند تا شکست خوردند به زمین و زمان فحاشی کنند و یا بریزند بیرون و همه جا را به آتش بکشند. (338080)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۲۰:۰۹
روزنامه کیهان در زمان مذاکرات هسته ای هرروز تیتری بر علیه موافقان برجام چاپ میکرد کاررا به جائی رساند که موافقان برجام ودر رآس آن لاریجانی را متهم به خیانت میکرد این روزنامه برجام را عهد نامه ترکمنچای مینامیدآقای شریعتمداری د ر جمع معترضین کنار مجلس حاضر شد وبرای آنان سخنرانی کرد حالا شده هوادار لارجانی خیلی عجیبه (338082)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۰۷:۲۶
از شدت استیصال به اینروز افتاده (338112)
علی
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۲۱:۲۲
عارف بای بای ... :)))) خوشم میاد بازم میگید بردیم ! 3 نماینده جبه پایداری با رای بالا هییت رییسه مجلس شدن بازم میگید بردیم ! سنگ پای قزوینو عشقه :)
بهار خدایی منتشر کن ( زنده باد مخالف من یادتون نره یه وقت ) (338090)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۲۳:۱۷
متاسفانه بد اخلاقی های سیاسی و ژورنالیستی ظاهرا در مملکت ما تمامی ندارد .سایت بهار نیوز تا دیروز برخی اصلاح طلبان را به خیانت در امانت و عهد بسته متهم می کرد و امروز دم از جشن پیروزی میزند.کارگزارانی معروف می گفت ما در کل کشور20نفر تایید صلاحیت شده داشتیم بعد به ناگاه مدعی شدند کل مجلس واسه ماست.از آن طرف علی لاریجانی که با مهر و لنگه کفش در قم ازش پذیرایی شده بود وحتی در قم دوم شده بود یک دفعه شد سمبل اصولگرایی.وقتی خوب نگاه می کنی پای باندهای قدرت و زر و زور و تزویر را به وضوح در همه جا .... (338097)