به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۰۸۵۰۷
7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای احیای دریاچه ارومیه

هشدار درباره بروز سرطان در تبریز

گروه جامعه: رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: فشار خون مردم تبریز به دلیل استنشاق نمک بالا رفته و انواع سرطان‌های پوست افزایش چشمگیری داشته است.
هشدار درباره بروز سرطان در تبریز
عیسی کلانتری صبح امروز در مراسم آغاز طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز، با حضور وزیر نیرو اظهار داشت: در منابع سازمان ملل کشورهایی که بیش از 40 درصد منابع تجدیدپذیر را مصرف می‌کنند با خطرات عظیم زیست محیطی و نابودی مواجه هستند و این در حالی است که در کشور ما بیش از 90 درصد آب‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه در گذشته هر قدر کارشناسان امر فریاد می‌کشیدند مسئولان آبی و مصرف‌کنندگان سیاست‌های مصرف خود را تغییر نمی‌دانند، افزود: با قبول مسئولیت دولت تدبیر و امید و وزارت چیت‌چیان سیاست‌های سدسازی و عرضه محوری کنار نهاده شده و سیاست‌های تقاضامحور مورد توجه قرار گرفته است و اگر سیاست‌های جدید وزارت نیرو ادامه یابد بارقه امیدی برای آینده کشور به وجود می‌آید.

کلانتری ابراز داشت: دیروز رئیس جمهور در ارومیه اعلام کرد کماکان احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های دولت است و به همه دستگاه‌های اجرایی دستور دادند بر مبنای مصوبه دولت سیاست‌های احیا را پیش برند؛ به طوری که در دو نیم سال گذشته وزارت نیرو بزرگ‌ترین یاور احیای دریاچه ارومیه بوده است. رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه 18 درصد بارش‌ها در 20 سال گذشته کم شده ولی 80 درصد علت خشکی سوءاستفاده‌های مردم و دولت از آب‌های جاری و حق آبه‌های دریاچه است، متذکر شد: فشار خون مردم تبریز به دلیل استنشاق نمک بالا رفته و انواع سرطان‌های پوست افزایش چشمگیری داشته است که همه این هشدارها را باید جدی بگیریم.

احیای دریاچه ارومیه 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری یک سویه دولت را نیاز دارد
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته زمستان‌ها دو و نیم درجه سردتر و تابستان‌ها سه درجه گرم‌تر شده است و معلوم نیست اگر دریاچه احیا نشود چه تبعات ژنتیکی در انتظار مردم باشد، اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری یک سویه دولت را نیاز دارد و کماکان این مسئله اولویت اول دولت است. کلانتری یادآور شد: باید در حدود یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه شود و با وجود محدودیت‌های مالی خزانه سال گذشته توانستیم بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان به احیای دریاچه ترزیق کنیم و امسال هم دولت دو هزار و 400 میلیارد تومان به این امر تزریق خواهد کرد.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه اذعان داشت: حق آبه‌های زیست محیطی کل دریاچه‌های کشور 11.8 میلیارد مترمکعب است که از این رقم 2.6 میلیارد مترمکعب از طریق رودخانه‌های جاری تامین شود که این رقم در مورد دریاچه ارومیه تنها 900 میلیون متر مکعب است. وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین منبع آبی دریاچه کاهش مصرف آب کشاورزی است، افزود: در خود حوزه زرینه‌رود به عنوان منبع اصلی تامین آب دریاچه ارومیه در دو سال گذشته 16 درصد مصرف آب کشاورزی را کاهش دادیم و با وجود این کاهش 17 درصد عملکرد کشاورزی افزایش یافت. این مسئول در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: از دستگاه قضایی تقاضا داریم با کسانی که وزارت نیرو به عنوان بهره‌بردار غیرمجاز معرفی می‌کند در اولین فرصت برخورد قاطع قانونی صورت دهد که اگر این اتفاق نیفتد دریاچه احیا نمی‌شود.
مرجع : فارس