کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حسین فریدون زیر آتش تندروهای‌ منتقد

روزنامه شرق , 19 خرداد 1395 ساعت 11:40

«یک بار می‌گویند چرا ایشان در همه جلسات می‌آید، بعد می‌گویند چرا نمی‌آید». این را سخنگوی دولت درباره حاشیه‌سازی‌های اخیر درباره «حسین فریدون»، برادر رئیس‌جمهوری می‌گوید.


گروه سیاسی-رسانه ها: «محمدباقر نوبخت» در جلسه هفتگی‌اش با خبرنگاران همچنین بار دیگر شایعات مربوط به احضار و بازداشت «فریدون» را بی‌پایه دانست.حدود ١٠ روز پیش بود که «تسنیم» در حاشیه یک همایش از دادستان کل کشور پرسید «برخی سایت‌های خارجی از احتمال بازداشت‌شدن حسین فریدون خبر داده‌اند»، این خبرگزاری سپس مدعی شد دادستان کل، در برابر این پرسش «سکوت کرده و پاسخی نداده است». تیتر خبر این رسانه اصولگرا «سکوت دادستان کل در واکنش به خبر بازداشت حسین‌ فریدون» بود، اما ساعتی بعد از انتشار این خبر، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، ضمن تکذیب «ادعای دستگیری حسین فریدون»، گفت: «پس از انتشار این مطالب، موضوع بررسی و مشخص شد این ادعا صحت ندارد».

دیدار با تاجزاده از طرف رئیس‌جمهوری بود؟
برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، این روزها به سوژه رسانه‌های مخالف دولت تبدیل شده است. پس از انتشار شایعه بازداشت، حالا نوبت به دیدارش با «مصطفی تاجزاده» است. این بار هم نوبت «خبرگزاری دانشجو» بود تا وارد این گود شود؛ گودی که در ابتدا میدان‌دار آن روزنامه «جوان» و پس از آن «کیهان» و «وطن امروز» بودند. روز گذشته خبرگزاری اصولگرای «دانشجو» از سخنگوی دولت پرسید دیدار حسین فریدون با تاجزاده از طرف دولت یا رئیس‌جمهوری بوده؟ نوبخت پاسخ داد: «من هم مثل شما اخبار را از رسانه‌ها دریافت کرده‌ام و باید سؤال کنم از اینکه دولت یا رئیس‌جمهور تصمیمی برای این ملاقات گرفته باشد، بی‌اطلاعم». عصر شنبه پس از انتشار عکس‌های این دیدار در شبکه‌های اجتماعی این‌طور عنوان شد که «حسین فریدون»، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری به نمایندگی از «حسن روحانی» به ملاقات «تاجزاده» رفته است. «مصطفی تاجزاده» از فعالان سیاسی است که با پایان دوران محکومیتش، به‌تازگی از زندان آزاد شده و «حسین فریدون» فردای آزادی این فعال سیاسی برای ملاقات، راهی منزل او شد؛ ملاقاتی که به مذاق «جوان»، «کیهان» و «وطن امروز» هم خوش نیامد.

کیهان: فریدون از آزادی تاجزاده خوشحال است
روز گذشته «کیهان» تصویر ملاقات «حسین فریدون» با «تاجزاده» را در کنار سایر عکس‌های صفحه یک خود، ازجمله عکس‌های خواننده و بازیگر پیش از انقلاب قرار داد. این روزنامه در بخشی از گزارش اصلی خود، دیدار عصر شنبه را بهانه‌ای کرد تا علاوه‌بر این دیدار، به دولت روحانی و البته «تاجزاده» هم حمله کند. این روزنامه در بخشی از گزارش خود نوشته: «برادر رئیس‌جمهوری، به دیدار زندانی‌ای آمده که چند سال قبل با برنامه‌ریزی و دروغ‌گویی، کشور را به لبه پرتگاه برده بود! او از اینکه این زندانی آزاد شده، خوشحال است و برای روحیه‌دادن به او به دیدارش رفته است! البته تنها حسین فریدون نیست که به دیدار آشوبگر و فتنه‌گر دیروز شتافته، چند نفر دیگر از مسئولان و وابستگان آنها و... هم به خیر مقدم قهرمان آزادشده رفته بودند! هرچه باشد، او منشأ خدمات بی‌نظیری برای مردم بوده و نباید مجاهدت‌های او، بی‌پاسخ بماند! به‌راستی در کدام نظام بدوی و عقب‌مانده دنیا، برادر رئیس‌جمهور به دیدار کسی می‌رود که تقلب در انتخابات را کلیدواژه و اسم رمز سرنگونی همان نظام کرده است!؟ انتخاباتی که از قضا برادر وی بدون هیچ تغییری در ساختار آن، از همان مجرا رئیس‌جمهور شده است!». روزنامه «وطن امروز» هم در سرمقاله روز سه‌شنبه خود، درباره «فریدون» نوشت: «آیا بیش از این نیست که او فقط برادر رئیس‌جمهور است و موقعیتی که اکنون در آن قرار دارد مرهون نسبت خونی با ریاست‌جمهور ایران است؟... مصطفی تاجزاده یکی از کسانی بود که در کارزار براندازانه میدان‌داری می‌کرد و خود بدان مفتخر نیز بود و به همین جرم به زندان رفت و پس از آزادی از زندان کوتاه‌مدت خود به گرمی مورد استقبال هم‌مسلکان خود قرار گرفت». وطن امروز در ادامه آورده: «آیا غیر از این است که اینان همه خود را از همان کاست سیاسی و همان جمع دوستان سابق و همان هزار فامیل جدید می‌دانند و امروز پس از سپری‌شدن دوران زندان تاجزاده به دلجویی از سپر بلای خود رفته‌اند؟ آیا نباید به امثال حسین فریدون‌ها حق داد که به آن چیزی که آنها را به قدرت، مکنت و امکان ثروت‌اندوزی رسانده پایبند باشند؟».

تأسف از حضور «فریدون» در منزل تاجزاده
روزنامه «جوان» هم که پیشقراول این جریان بود، روز دوشنبه در مطلبی نوشته بود: «در كمال تأسف عكس حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، در كنار مصطفی تاج‌زاده به چشم می‌خورد. دستیار ویژه‌ رئیس‌جمهور در استقبال از یك مجرم سیاسی–امنیتی كه سابقه‌ توهین به رهبری را هم در كارنامه‌ هزار رنگ جرائم خود دارد، چه می‌كند؟ اگر رئیس‌جمهور خود را مسئول اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌داند، آیا اصل ولایت مطلقه‌ فقیه، در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیامده است؟!». این روزنامه درباره تاجزاده نیز نوشت: «سلطنت مطلقه‌ فقیه، یكی از توهین‌های مصطفی تاج‌زاده به اصول انقلاب اسلامی و شخص ولی ‌فقیه كنونی است كه در یكی از نامه‌های او از داخل اوین (بله؛ از داخل اوین!) خطاب به رهبر نوشته شده است. چرایی حضور تاج‌زاده در اوین، به اقدامات او علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی او علیه نظام در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ بازمی‌گردد. بااین‌همه، او در زندان اوین نیز توانست از این فرصت بهره‌مند باشد كه ولی فقیه را تلویحا دیكتاتور و در مقام حمایت از ظالم بداند».

«جوان» در ادامه، همان جریانی را دنبال می‌کند که دیگر رسانه‌های منتقد دولت آن را دنبال می‌کردند: «تا قبل این هم، نگاه‌های مثبتی به حضور همه‌جایی برادر رئیس‌جمهور نبود؛ از لوزان تا نشست خبرگان تا عیادت سال گذشته از سران فتنه تا هر جایی كه او نباید می‌بود». اشاره این روزنامه به دیدار سال گذشته «فریدون» با «مهدی کروبی» در بیمارستان است.
این روزنامه در ادامه «تاجزاده» را مجرم «سیاسی» و البته «امنیتی» خطاب قرار می‌دهد و می‌نویسد: «استقبال از یك مجرم سیاسی - امنیتی هم دقیقا همان جایی است كه هر كسی هم كه برود، نماینده‌ رئیس‌جمهور نباید حضور داشته باشد. چطور نماینده‌ رئیس‌جمهور یك حكومت می‌تواند به دیدار حمایتی یكی از لیدرهای فتنه‌ای برود كه همان حكومت را تا لبه‌ پرتگاه برده است؟!». این جریان رسانه‌ای که «چرا فریدون در فلان مراسم حضور دارد»، در دو سال اخیر پررنگ‌تر شده است؛ ازجمله اینکه برخی رسانه‌های خاص پس از حضور او در جایگاه ویژه در جریان رژه نیروهای مسلح به او لقب «میهمان نامتعارف» داده بودند. حالا برخی از رسانه‌های منتقد دولت، حضور «فریدون» در منزل «تاجزاده» را تبدیل به بهانه تازه‌ای برای حمله به دولت کرده‌اند تا یک حمله هم از قلم نیفتاده باشد.

----------------------------------------
«حسین فریدون»، متولد ١٣٤٢ در «سرخه» استان سمنان است. او پس از انتصاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهوری مشغول به کار شد. او پیش از این از دیپلمات‌های وزارت خارجه بوده و در چندین کشور ازجمله مالزی سفیر بوده است. «حسن روحانی» درباره علت تفاوت نام خانوادگی خود با برادرش، در کتاب خاطراتش نوشته: «نام‌ خانوادگی‌ من‌ همان‌‌طور که‌ قبلا اشاره‌ کردم‌، «فریدون‌» بود و هم‌‌اکنون‌ نیز در شناسنامه‌‌ پدرم‌، خواهران‌ و برادرم‌ همین‌ نام‌ فامیل‌ ثبت‌ شده‌ است‌. وقتی‌ در سال‌ ١٣٤٠ وارد قم‌ شدم‌، دوستان‌ طلبه‌ به‌ نام‌‌خانوادگی‌ من‌ ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند: فردا که‌ آیت‌الله شدید، مردم‌ شما را آیت‌الله فریدون‌ بخوانند؟! اصلا این‌ نام‌ فامیل‌ مناسب‌ فعالیت‌ آینده‌ شما نیست‌ و باید آن‌ را تغییر دهید. برخی‌ از دوستان‌ هم‌ نام‌‌خانوادگی «فریدون‌» را مناسب‌ می‌دانستند. در نهایت‌ تصمیم‌ گرفتم‌ نام‌ فامیل‌ خود را در حوزه‌ تغییر بدهم‌، ولی‌ در شناسنامه‌ تغییر‌ ندهم‌. لذا با دوستان‌ مختلف‌ مشورت‌ کردم‌ تا بتوانم‌ نام‌ فامیل‌ مناسبی‌ انتخاب‌ کنم‌... در نهایت‌ نام‌ «روحانی» را برای‌ خود برگزیدم.


کد مطلب: 109005

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/109005/حسین-فریدون-زیر-آتش-تندروهای-منتقد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir