به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۰۹۳۸۰

جمهوری‌خواهان ترامپ را کنار می‌گذارند؟

گروه بین الملل: به دنبال اعلام حمایت رسمی اوباما از کلینتون و البته دیداری که بین اوباما و سندرز انجام شد، سرنوشت دموکرات‌ها هم تا اندازه زیادی تعیین شد.
جمهوری‌خواهان ترامپ را کنار می‌گذارند؟
هرچند سندرز اعلام کرده تا پایان به کمپین خود ادامه خواهد داد، اما او در عین حال تایید کرد که قرار است برای بررسی راه های شکست دادن ترامپ با هیلاری به گفتگو بنشیند. از سوی دیگر اوضاع در جبهه جمهوری خواهان پیچیده شده است و اشتباهات تمام نشدنی دونالد ترامپ، کار را برای حمایت جمهوری خواهان از میلیاردر نیویورکی دشوارتر می کند. برای بررسی آخرین وضعیت انتخابات آمریکا با امیرعلی ابوالفتح به گفتگو نشستیم. این کارشناس مسائل آمریکا معتقد است سندرز چه تا آخرین لحظه بماند چه نماند هیچ تفاوتی در رای کلینتون به وجود نخواهد آمد و او پیروز این انتخابات است.

نقش اوباما در ماجرای نامزدهای دموکرات با توجه به اینکه تا همین چند روز پیش اصلا از هیچ کدام از نامزدها حمایت نکرده بود چیست؟
روال انتخابات در آمریکا معمولا به این صورت است که رئیس جمهور چه دموکرات باشد چه جمهوریخواه در مراحل ابتدایی و اواسط رقابت های درون حزبی مداخله نمی کند. چرا که اعلام موضع رئیس جمهور در حمایت از یک نامزد می تواند تاثیر گذار باشد و فرآیند رقابت عادلانه بین نامزدها را به مخاطره بیاندازد. البته به این معنی نیست که نتوان از قبل حدس زد روسای جمهور آمریکا عموما به کدام نامزدها نظر بیشتری دارند. همینطور که در همین انتخابات هم از ماه ها قبل می شد حدس زد که باراک اوباما بیش از هر نامزد دیگری در داخل حزب دموکرات به هیلاری کلینتون نزدیک تر است. اما اعلام حمایت رسمی خودش را تا زمانی که کلینتون به حد نساب برسد اعلام نکرد تا به این موضوع متهم نشود که شانس سندرز را کاهش داده است.

دیدار اخیر اوباما و سندرز را چگونه تحلیل می کنید؟ سندرز اعلام کرد به کمپین خود ادامه می‌دهد اما در عین حال تایید کرد که برای بررسی راه های شکست دادن ترامپ با خانم کلینتون دیدار خواهد داشت.
زمانی که مشخص شد هیلاری کلینتون قطعا نامزد ریاست جمهوری خواهد بود درخواستی از طریق سندرز به اوباما مطرح شد. پیش از این دیدار حدس هایی مبنی بر اینکه شاید سندرز تلاش می کند که اعلام موضع اوباما را به تاخیر بیاندازد تا جایی که رقابت ها به درون کنوانسیون کشیده شود تا شاید اوضاع به گونه ای رقم بخورد که کنوانسیون از سندرز حمایت کند. اما خروجی این دیدار به گونه ای بود که پس از پایانش اوباما با انتشار پیام ویدئویی حمایت رسمی خود را از کلینتون اعلام کرد، شاید بتوان گفت اصلی ترین نتیجه ای که این دیدار داشت متحد کردن حزب دموکرات برای نامزد نهایی یعنی هیلاری کلینتون بود.

آیا سندرز می تواند هوادارانش را پس از انتقاد های شدیدی که از کلینتون کرده بود راضی کند تا به کلینتون رای دهند؟
سندرز حدود ده میلیون رای حزب دموکرات را دارد و یک چهره محبوب در بین جوانان و نماد تغییرات و اصلاحات اساسی در ساختار سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آمریکا است، سران حزب دموکرات از جمله اوباما احتیاج دارند سندرز از کلینتون حمایت کند و از هوادارانش بخواهد به کلینتون رای دهد همانند اتفاقی که در سال 2008 رخ داد و کلینتون به نفع اوباما کنار رفت و بعدا پست وزیر خارجه دولت اوباما را گرفت. چه بسا همین اتفاق در مورد سندرز هم رخ دهد. اگر سندرز در رقابت ها تا پایان کنوانسیون باقی بماند می تواند حامیان اش را به سمت کلینتون بکشاند.

با توجه به بالا گرفتن موضوع ترامپ و قاضی مکزیکی تبار اکثر رهبران جمهوریخواه تاکید دارند حرف های ترامپ نژادپرستانه بوده، آیا ممکن است از همین حربه استفاده کنند و در روز کنوانسیون ترامپ را کنار بگذارند و فرد دیگری مانند کروز را به عنوان نامزد نهایی معرفی کنند؟
به لحاظ ساختار حزبی این موضوع امکان پذیر نیست اگر ترامپ در دور اول به حد نساب رای دست پیدا نمی کرد ممکن بود در دور دوم سران حزب به او رای ندهند. ولی این اتفاق رخ نداد به طور کلی از لحاظ ساختار حزبی این موضوع امکان پذیر نیست مگر اینکه اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد. سران حزب دموکرات فعلا در مخمصه ای گیر کردند که چاره ای ندارند ترامپ را بپذیرند و در برخی از اظهار نظرهای ترامپ مانند همین موضوع قاضی مکزیکی تبار او را وادار به تجدید نظر کنند و مجبورش کنند پخته تر سخنرانی کند. اما اینکه ترامپ بخواهد به این حرف ها عمل کند تردید وجود دارد و تا به حال هم اینکار را انجام نداده است.
مرجع : خبر آنلاین