به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۰۹۴۰۳
بیش از ۲ هزار زندانی مهریه در ایران

"زندانی مهریه یک سکه‌ای داریم"

"زندانی مهریه یک سکه‌ای داریم"
گروه جامعه-رسانه ها: هر چند در سال‌های اخیر مسئولان سعی کرده‌اند با اصلاح قوانین مساله بغرنج زندانیان جرایم غیرعمد به ویژه زندانیان مهریه را حل کنند، اما به اذعان رئیس سازمان زندان‌ها همچنان سالانه تعدادی از شهروندان به دلیل نداشتن تمکن مالی برای پرداخت مهریه به زندان می‌افتند، چنانکه روز گذشته علی اصغر جهانگیر عنوان کرد در ایران زندانی مهریه یک سکه‌ای داریم. در کتاب قانون جرایم غیرعمد این چنین تعریف شده است: جرم غیرعمدی، فعل یا ترک فعلی است که وقوع آن بدون اراده فاعل بوده، اما به هر حال قانون را نقض کرده است. پس عنصر مادی تشکیل دهنده جرم غیرعمدی، تقصیر مرتکب است.

در کشورما بیشترین جرایم غیرعمد مربوط به بدهکاران مالی است. درضمن برای کیفر این جرایم قاضی می‌تواند یکی از دو مجازات زندان یا جایگزین حبس را انتخاب کند که این رویکرد دوم می‌تواند تاثیری مثبت بر کاهش زندانیان جرایم غیرعمد داشته باشد. هم اکنون جمعیت زندانیان غیرعمد در کشور ما حدود هفت هزار نفر برآورد شده است که این جمعیت شامل بدهکاران دیه و بدهکاران مهریه می‌شود. روز گذشته رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی از وجود دو هزار و ۳۰۲ زندانی مهریه در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: استان‌های فارس و تهران دارای بیشترین و استان سیستان و بلوچستان دارای کمترین زندانی جرایم غیرعمد هستند. به گزارش تسنیم، اصغر جهانگیر در بیست و نهمین جشن حمایت از زندانیان نیازمند با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۱۳ هزار زندانی جرایم عمد و غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور وجود دارد اظهار کرد: از این تعداد، ۱۲ هزار و ۶۷۹ نفر زندانیان جرایم غیرعمد هستند که حدود شش درصد کل زندانیان را شامل می‌شود. او افزود: از مجموع زندانیان جرایم غیرعمد، دو هزار و ۷۰۳ نفر زندانیان دیه شامل دوهزار و ۶۸۹ مرد و ۱۴ زن هستند. به گفته او از مجموع زندانیان دیه، ۹۷۴ نفر به خاطر دیه ناشی از وقوع تصادف جرحی شامل ۹۷۰ مرد و چهار زن و ۵۵۱ نفر به خاطر دیه ناشی تصادف منجر به فوت شامل ۵۵۰ مرد و یک زن در زندان به سر می‌برند. جهانگیر همچنین زندانیان دیه ناشی از قتل در حوادث کارگاهی را ۵۰۰ نفر عنوان و تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۴۳ نفر به خاطر دیه ناشی از قطع عضو یا ایراد صدمات بدنی در حوادث کارگاهی در زندان به سر می‌برند.

به گفته او از مجموع زندانیان دیه، دو هزار و ۳۶۲ نفر حکم محکومیت گرفته‌اند و پرونده ۳۴۲ نفر نیز در حال رسیدگی در مراحل مختلف قضائی است. جهانگیر تعداد زندانیان جرایم مالی غیرعمد را ۹ هزار و ۹۷۶ نفر عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون دو هزار و ۳۰۲ نفر به خاطر مهریه، ۵۶۲ نفر به خاطر عدم پرداخت نفقه و شش هزار و ۲۵۰ نفر نیز در ارتباط با نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در زندان هستند. او بار دیگر به آمار دو هزار نفری محکومان مهریه اشاره و خاطرنشان کرد: این مساله حاکی از این است که متاسفانه هنوز نگاه منطقی به مهریه وجود ندارد.

بیش از ۲ هزار زندانی مهریه در ایران
مدیرعامل ستاد دیه کشور از کمک ۵۰ میلیونی رئیس دولت و ۵۰ میلیونی رئیس قوه قضائیه به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته سید اسدا... جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در بیست و نهمین همایش جشن گلریزان آزادی زندانیان غیرعمد گفت: ۲۹ جشن گلریزان برگزار می شود و همزمان در ۲۶۴ نقطه کشور نیز این جشن گلریزان در حال برگزاری است. او ادامه داد: بیشترین تعداد برگزاری جشن گلریزان در کشور مربوط به استان خوزستان و بوشهر است با تعداد ۲۶ جشن و پس از آن استان آذربایجان غربی با ۱۸ جشن گلریزان است. او گفت: یکی از کمک‌های مهم مجلس درباره آزادی زندانیان غیرعمد اعطای وام ۲۰۰ میلیارد تومانی بوده است که امسال هم این وام قرض الحسنه به ستاد دیه کمک شده است. مدیرعامل ستاد دیه ادامه داد: با راه اندازی سامانه آسان پرداخت تعداد ۵۲ هزار و ۵۹۱ نفر از طریق این سامانه به یاری زندانیان جرایم غیرعمد شتافته و مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان از این طریق جمع آوری شد.

کمک ۳ میلیاردریالی رهبرانقلاب به زندانیان نیازمند
شایان ذکر است، همزمان با برگزاری بیست و نهمین همایش گلریزان، ویژه‌ کمک به آزادی زندانیان نیازمند، مقام معظم رهبری«سه میلیارد ریال» به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.
مرجع : روزنامه آرمان