به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۰۹۵۳۵
ناصر ایمانی: اصولگرایان روحانی را انتخاب می کنند

امکان بازگشت به احمدی نژاد صفر است

گروه سیاسی: ناصر ایمانی معتقد است که اصولگرایان بار دیگر از احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نخواهند کرد.
امکان بازگشت به احمدی نژاد صفر است
این تحلیلگر اصولگرا درباره حمایت احتمالی جامعه روحانیت مبارز از روحانی در انتخابات سال آینده گفت: دولت تا به امروز همچنین عملکرد درخشانی را از خود به جا نگذاشته که ما بخواهیم بازی را به این سمت بکشانیم. وی افزود: هرگاه رسما جامعه روحانیت مبارز و یا حتی دیگر تشکل های اصولگرایان اعلام کردند که ما تصمیمی در مورد فردی داشته باشیم یا تصمیم گرفتیم به عنوان نظر جمعی به فلان فرد رای دهیم، آن موقع همه چیز رسمیت پیدا می کند. فعلا اظهار نظری صورت نگرفته است.

ایمانی اضافه کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم، اصولگرایان به احتمال قوی در انتخابات آینده از آقای روحانی حمایت نخواهند کرد. الان فضای عمومی اصولگرایان حمایت از آقای روحانی برای انتخابات دور بعد نیست. اینکه در آینده چه اتفاقی پیش بیاید بحث دیگری است، شرایط کشور و مسائل مختلف دیگر ممکن است که تغییر کند ولی همچین بنایی در مجموعه سردمداران اصولگرایان نیست که بخواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از آقای روحانی حمایت کنند. ممکن است اصولگرایان کاندیدای دیگری داشته باشند حتی ممکن است در انتخابات به عنوان مجموعه اصولگرایان در انتخابات سکوت اختیار کنند به این معنا که کاندیدایی نداشته باشند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا نداشته باشند، تاکید کرد: در مورد رویکرد اصولگرایان در انتخابات آینده، چند احتمال وجود دارد. یک احتمال این است؛ که کاندیدا داشته باشند که این احتمال پررنگ تر است. احتمال دیگری هم این وجود دارد که در این انتخابات کاندیدای خاصی وجود نداشته باشند که این احتمالش ضعیف تر است و یک احتمال بسیار ضعیف هم وجود دارد که با توجه به شرایط ویژه کشور در یک سال آینده مثلا از آقای روحانی حمایت کنند که این احتمال در حال حاضر اصلا مطرح نیست. این مسئله می تواند به عنوان یک گزینه احساسی مطرح شود.

این تحلیلگر اصولگرا در پاسخ به این سوال که چه کسی کاندیدای اصولگرایان خواهد بود؟ گفت: اگر نظامی باشد که اصلا نمی تواند شرکت کند، اگر منظورتان سابقا نظامی است مثلا آقای محسن رضایی که باید بگویم ایشان الان نظامی نیست. چهره های غیر نظامی زیادی هستند که اصولگرایان می توانند آنها را کاندیدا کنند.

وی تصریح کرد: اگر شما دقت بفرمایید، در دوم خرداد 76 کمتر کسی فکر می کرد اصلاح طلب ها یک گزینه ای به نام رئیس دولت اصلاحات را که سالها بود مسئولیتی نداشت، به عنوان گزینه ریاست جمهوری مطرح کنند. از این گزینه های گمنام یا نیمه گمنام در اصولگرایان کم نیستند که بخواهند برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شوند.

ایمانی با اشاره به احتمال سرمایه گذاری مجدد اصولگرایان روی کاندیدای سال 92 برای انتخابات سال اینده گفت: این امکان وجود دارد، ولی من باید بگویم در سال 96 منتظر هستند ببینند فضای روانی و عمومی مردم چه سمتی است؟ اگر بگویند فضای افکار عمومی مردم به سمت روحانی است و محبوبیت دارد، ممکن است کاندیدایی معرفی کنند که حداکثر در صحنه انتخابات بوده و به عنوان یک چهره سیاسی حضور داشته باشند. ولی اگر ببینند احتمالا افکار عمومی روحانی را نمی پسندد، کاندیدای جدی تری می آورند که قطعا برای پیروز شوند. گاهی اوقات شما از مهره های اصلی استفاده می کنید و گاهی از مهره های دومت استفاده می کنید. شما این را بدانید که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری همیشه دور مشکلی است؛ برای اینکه مردم ما عادت دارند رئیس جمهور قبل را رای دهند، برای این است که اگر ببینند مردم تمایل به ادامه ریاست جمهوری آقای روحانی دارند ممکن است با کاندیدای نوع دوم وارد صحنه شوند. اما اگر افکار عمومی آقای روحانی را نمی پسندد ممکن است یک کاندیدای اصلی که واقعا قصد دارد رئیس جمهور بشود را رو کنند و اصلاح طلبان در این زمینه کاندیدشان آقای روحانی است و این احتمال وجود دارد که در انتخابات هم پیروز شوند.

وی درباه بازگشت اصولگرایان به سمت احمدی نژاد گفت: امکان بازگشت مجموعه اصولگرایان به سمت آقای احمدی نژاد را نزدیک به صفر می دانم، اما آقای احمدی نژاد برای حضورش در صحنه و رای نیازی به حمایت اصولگرایان ندارد، همچنان که نیازی به حمایت اصلاح طلبان هم ندارد. ایشان یک پایگاهی دارد. این را هم بگویم پایگاه ایشان به نسب پایگاهی که آقای روحانی در سراسر کشور دارند خیلی قابل تامل است و باید دولت آقای روحانی و دست اندرکاران دولتشان توجه خیلی ویژه ای به این موضوع داشته باشند. ایمانی درمورد چرایی عدم حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد گفت: اصولگرایان اعتقاد دارند که نرفتن به طرف آقای روحانی و رفتن به طرف آقای احمدی نژاد یعنی از چاله به چاه افتادن. اگر اصولگرایان بخواهند بین آقای روحانی و آقای احمدی نژاد یکی را انتخاب کنند، شاید گزینه شان آقای روحانی باشد.
مرجع : انتخاب